Allies och TT

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
egge

Re: Allies och TT

Inlägg av egge »

Skulliz skrev:Betyder inte TT table top standard, dvs lägsta kravet för att armen ska få vara med och spela? För aldrig har väll någon blivit nollad i målning för att den tex lånat in lite modeller från någon annans arme.
TT standard är ett väldigt vagt begrepp vars definition skiljer sig för varje turnering som har någonsin hållits. Så det finns säkert turneringar som håller helt med dig. Personligen så anser jag att en TT standard är att ens armé har en enhetlig känsla. Jag tycker att många argumenterar för att allies innebär att man inte skall behöva ha någon sorts enhetlig känsla.

På ett av de bättre rydconnen hade jag en enkel mall där det var enkelt att få full pott på målningen. Armén skulle vara klar, tydligt tillhöra samma gäng och vara enhetligt basad. Så jag måste nog säga att olika baser inte är en färdig armé. Dvs inte table top. Som papa D säger så kanske man kan släppa på detta krav i början utav 6:e men samtidigt så tycker jag att om man släpper det kravet den första tiden så kan man lika gärna släppa på målningskravet på nya enheter samma tidslängd. Jag tycker inte det argumentet håller.

Som Papa D också så smart säger; variation förnöjer. Jag tror ingen kommer behöva oroa sig. Vi har så varierat klimat att det inte kommer vara problem att ha olika baser. Men åker man till Fantasia - en turnering som är känd för den största målningspoängen i en turnering (vilket jag hoppas aldrig försvinner) - så får man faktiskt själv skylla sig om man inte brytt sig om att ha någon sorts enhetlig känsla på sin armé. Ens till den grad att man orkat fixa i ordning baserna enhetligt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

DHettNeck skrev:
lurräven skrev:
Gonka Koff skrev:Kan då någon skriva ett förslag på "krav för basers likformighet"? Gärna också med förslag på hur det skall tillämpas.

Jag vill gärna ha exakta regler, för jag är inte sugen på att spendera en hel helg nånstans långt borta med att titta på när andra spelar bara för att jag haft för lite snö på en scarabbas.
Stor anledning till att målartävlingar och sånt bör vara separat från turneringsspel, iallafall om det ska vara sånt här "allvar" med ranking.
Målartävlingarna brukar alltid vara separata. Målningsbedömningen (med poäng) däremot behövs dock för annars ser arméerna ut som bajs på turneringarna...
Målningsbedöming* bör bara vara målningskrav på turneringsspel, tycker jag. Surt att torska poäng för att en bedömare har dålig smak, detta gäller basning också.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jag tycker att den del som räknas med i turneringsresultatet ska vara riktigt lätt att få max på. Om man ha en färdig armé så ska man få max (vad som är minimum på en färdig armé kan diskuteras, men ändå). Övrigt går, enligt min mening, under "best army/painted" och ska inte påverka turneringsresultatet.

Syftet med målningsbedömningen för min del är att straffa de som inte spelar med färdiga arméer, just för att det är mycket roligare att möta en snygg armé. Dock så är standarduppfattningen vanligtvis att det itne är kul med straff, så därför belönas resten istället.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

egge skrev:
Skulliz skrev:Betyder inte TT table top standard, dvs lägsta kravet för att armen ska få vara med och spela? För aldrig har väll någon blivit nollad i målning för att den tex lånat in lite modeller från någon annans arme.
TT standard är ett väldigt vagt begrepp vars definition skiljer sig för varje turnering som har någonsin hållits. Så det finns säkert turneringar som håller helt med dig. Personligen så anser jag att en TT standard är att ens armé har en enhetlig känsla. Jag tycker att många argumenterar för att allies innebär att man inte skall behöva ha någon sorts enhetlig känsla.

På ett av de bättre rydconnen hade jag en enkel mall där det var enkelt att få full pott på målningen. Armén skulle vara klar, tydligt tillhöra samma gäng och vara enhetligt basad. Så jag måste nog säga att olika baser inte är en färdig armé. Dvs inte table top. Som papa D säger så kanske man kan släppa på detta krav i början utav 6:e men samtidigt så tycker jag att om man släpper det kravet den första tiden så kan man lika gärna släppa på målningskravet på nya enheter samma tidslängd. Jag tycker inte det argumentet håller.

Som Papa D också så smart säger; variation förnöjer. Jag tror ingen kommer behöva oroa sig. Vi har så varierat klimat att det inte kommer vara problem att ha olika baser. Men åker man till Fantasia - en turnering som är känd för den största målningspoängen i en turnering (vilket jag hoppas aldrig försvinner) - så får man faktiskt själv skylla sig om man inte brytt sig om att ha någon sorts enhetlig känsla på sin armé. Ens till den grad att man orkat fixa i ordning baserna enhetligt.
Det låter isåfall som att vi båda har samma åsikt. DVS man får vara med och spela med olika baser på sina modeller men man kan inte direkt räkna med att vinna någon Best Painted.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

TT som jag ser det (enligt den gamla GothCon-målningsbedömningen) är det som ger grundpoängen i målning. De poängen som alla skall kunna få om de ansträgner sig. Om man inte uppfyller kraven, men ändå har en målad armé får man lite mindre poäng, men får fortfarande vara med.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Mortarion skrev:
TT som jag ser det (enligt den gamla GothCon-målningsbedömningen) är det som ger grundpoängen i målning. De poängen som alla skall kunna få om de ansträgner sig. Om man inte uppfyller kraven, men ändå har en målad armé får man lite mindre poäng, men får fortfarande vara med.
Håller med Mortarion, däremot tycker jag att TT ska vara max på målningspoängen. Övrig tillsnitsning av armén bör vara på "best army/painted"
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

imp skrev:
Mortarion skrev:
Håller med Mortarion, däremot tycker jag att TT ska vara max på målningspoängen. Övrig tillsnitsning av armén bör vara på "best army/painted"
Detta låter toppen!

Skriv svar