Jag tror att sådannt kommer variera enormt från turnering till turnering.Gonka Koff skrev:Kan då någon skriva ett förslag på "krav för basers likformighet"? Gärna också med förslag på hur det skall tillämpas.
Jag vill gärna ha exakta regler, för jag är inte sugen på att spendera en hel helg nånstans långt borta med att titta på när andra spelar bara för att jag haft för lite snö på en scarabbas.
Allies och TT
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Allies och TT
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Plus att antagligen ingen turnering kommer banna någon för att inte ha enhetligt basade. Med andra ord kommer det inte bli någon skillnad alls på turneringar.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min personliga åsikt är att exakt formulerade mallar är idiotiska (dåliga personliga erfarenheter). Istället bör det vara något i stil med "Hela arméns baser följer ett sammanknutet tema" och sedan är det upp till en kompetent målnings-dommare att göra bedömningen ifall så är fallet.Gonka Koff skrev:Kan då någon skriva ett förslag på "krav för basers likformighet"? Gärna också med förslag på hur det skall tillämpas.
Jag vill gärna ha exakta regler, för jag är inte sugen på att spendera en hel helg nånstans långt borta med att titta på när andra spelar bara för att jag haft för lite snö på en scarabbas.
Tex. Hela din marine armé har baser som är svarta drybrushade med codex-grey och mörkgråa kanter. Om då dina allies har detta men dessutom har snö-fläckar här och var ska det vara okej. Men om deras baser dock har bruna kanter är det inte ok.
Vad är det som händer? Jag håller med skulliz om något. Erkänn nån hackat ditt konto! 
Allies och TT
För att förtydliga mig så tycker jag att själva armén skall vara korrekt alltså inte blood Angels modeller som är count as space wolves osv. Jag är inte heller nån fan av galna men ambitiösa count as projekt. Dom kan vara grymt coola men jag tycker inte att man skall behöva fråga om vilken modell som är vilken. Det jag menade med petighet var mer att om jag redan har två arméer tex blood Angels och space wolves så känns det ju lite konstigt att behöva antingen köpa nya modeller eller basa om en hel armé för att köra dem korrekt. Men visst om det som krävs är att kanterna är samma så är det inget problem för mig. Jag ser det bara som en risk att alla bara basar sina arméer exakt lika för att kunna köra allies vilket leder till mindre variation.
-
Doc Sniksnak
Fy f-n vilka basnasis den svenska 40k världen verkar vara fylld av.
Jag håller helt med de personer som är för frihet i basning. Det kan vara roligare att basa sina nya armeer så att basningen passar gubbarna, eller bara så att man får måla ett nytt färgschema. Det kan vara roligare att kunna använda gamla armeer ihop med nyare med annan basning. Roligare kan dessutom vara snyggare. Enhetligt är inte alltid snyggare.
Att man slåss i samma klimatzon köper jag inte. Varför har då min motståndare ökenbaser när jag har snöbaser? Det är faktiskt dessutom en fördel spelmässigt att man lätt kan skilja ut mainarmen från allies.
Självklart borde man uppmuntra snygga armeer. Det kan man göra och dessutom få mer variation genom att tillåta olika basning utan att ge avdrag i poäng för det.
Sedan kanske det är en annan sak att vinna best painted.
Men vad vet jag. Jag har inte arrangerat någon turnering.
Jag håller helt med de personer som är för frihet i basning. Det kan vara roligare att basa sina nya armeer så att basningen passar gubbarna, eller bara så att man får måla ett nytt färgschema. Det kan vara roligare att kunna använda gamla armeer ihop med nyare med annan basning. Roligare kan dessutom vara snyggare. Enhetligt är inte alltid snyggare.
Att man slåss i samma klimatzon köper jag inte. Varför har då min motståndare ökenbaser när jag har snöbaser? Det är faktiskt dessutom en fördel spelmässigt att man lätt kan skilja ut mainarmen från allies.
Självklart borde man uppmuntra snygga armeer. Det kan man göra och dessutom få mer variation genom att tillåta olika basning utan att ge avdrag i poäng för det.
Sedan kanske det är en annan sak att vinna best painted.
Men vad vet jag. Jag har inte arrangerat någon turnering.
Jag tror jag blev lite dummare av att läsa den här tråden. Det tist och skulliz skriver är ju klokt och helt rätt - om man vill alliera in nåt får man fan se til att baserna är samma! Commnityn har blivit fartblind och resultat är allt som räknas, hobbyaspekten har halkat efter rejält. Ranking och vem som kan supa ner sig mest har blivit viktigast och det är intressantare hur full pelle egentligen var i Polen än hur nån fått till sjukt snygga modeller.. (nu är ju jag personligen iofs mer intresserad av det förstnämnda).
6th och diskussioner som den här och nivån dom förs på har äntligen fått mig att besluta mig för att sälja av mina arméer!
6th och diskussioner som den här och nivån dom förs på har äntligen fått mig att besluta mig för att sälja av mina arméer!
Tycker det är en självklarhet att allierade iallafall har samma typ av bas.
Vill man plocka och spela med vad man vill hur man vill i hemmet eller på den lokala klubben är väll det helt ok.
Men skall man iväg och slåss på turnering känns det väll som att man borde lägga ner lite kraft på att få allierade att funka.
Man vill äta kakan, men inte fan vill man köpa alt laga den själv.
Vill man plocka och spela med vad man vill hur man vill i hemmet eller på den lokala klubben är väll det helt ok.
Men skall man iväg och slåss på turnering känns det väll som att man borde lägga ner lite kraft på att få allierade att funka.
Man vill äta kakan, men inte fan vill man köpa alt laga den själv.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
Sluta bry dig om vad folk skriver på forum bara.pära skrev:Jag tror jag blev lite dummare av att läsa den här tråden. Det tist och skulliz skriver är ju klokt och helt rätt - om man vill alliera in nåt får man fan se til att baserna är samma! Commnityn har blivit fartblind och resultat är allt som räknas, hobbyaspekten har halkat efter rejält. Ranking och vem som kan supa ner sig mest har blivit viktigast och det är intressantare hur full pelle egentligen var i Polen än hur nån fått till sjukt snygga modeller.. (nu är ju jag personligen iofs mer intresserad av det förstnämnda).
Stor anledning till att målartävlingar och sånt bör vara separat från turneringsspel, iallafall om det ska vara sånt här "allvar" med ranking.Gonka Koff skrev:Kan då någon skriva ett förslag på "krav för basers likformighet"? Gärna också med förslag på hur det skall tillämpas.