Librarian i plast?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jacke

Re: Librarian i plast?

Inlägg av Jacke »

Kithiva skrev:
Zurken skrev:Blood Angles har ju Furious Charge (iaf i okompat) på sina Terminators vilket gör Lightning Claws Mycket starkare, men man behöver fortfarande några sköldar för att få lite bättre save. Jag själv brukar spela med 4 klor och 3 sköldar i en Crusader om poäng tillåter, sätt gärna en sköld på librarianen, det har jag. På 5 man har jag 3 klor och 2 sköldar + sköld på librarian.
Ok får nog bli så. 3 klor, 2 sköldar. Förresten, vad ska man köra på Sergeanten?! Sköld eller klo?
Spelar ju egentligen ingen större roll vad sergeanten har. Han är ju inte bättre än de övriga i enheten(sålänge du inte har med Sanguinor i listan)

Yautja

Inlägg av Yautja »

Kithiva skrev:Ok får nog bli så. 3 klor, 2 sköldar. Förresten, vad ska man köra på Sergeanten?! Sköld eller klo?
Ta det som ser snyggast ut, spelar ingen roll rent spelmässigt.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Kithiva

Inlägg av Kithiva »

Jacke skrev:
Kithiva skrev:
Zurken skrev:Blood Angles har ju Furious Charge (iaf i okompat) på sina Terminators vilket gör Lightning Claws Mycket starkare, men man behöver fortfarande några sköldar för att få lite bättre save. Jag själv brukar spela med 4 klor och 3 sköldar i en Crusader om poäng tillåter, sätt gärna en sköld på librarianen, det har jag. På 5 man har jag 3 klor och 2 sköldar + sköld på librarian.
Ok får nog bli så. 3 klor, 2 sköldar. Förresten, vad ska man köra på Sergeanten?! Sköld eller klo?
Spelar ju egentligen ingen större roll vad sergeanten har. Han är ju inte bättre än de övriga i enheten(sålänge du inte har med Sanguinor i listan)
Haha jag kom precis på det xD Ursäkta min okunskap. Är fortfarande relativt ny i hobbyn :-p
Blood Angels - Angels Encarmine 1750p

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ta klor på sergeanten, om du någon gång kommer vilja spela med Sanguinor så kommer du vilja ha det.
Alexander Merinen

Kithiva

Inlägg av Kithiva »

Har sökt runt lite på forumet och googlat lite efter färgsättning på librarians.

Jag kör med en librarian i terminator-armour som ni nu sett.
Hur ska man måla den "rätt?" Blå armour och med lite röd trim? (då jag kör blood angels).
Jag funderar på blå armour (Ultramarines blå?) med röd trim, Rött knäskydd med Blood Angels loggan. Samt röd trim runt böckerna.
Eller kan jag köra honom helröd som mina andra marines?! Med lite blå trim?!

Vilken grundfärg är bäst till blå? Svart eller vit?
(Om ja på röd så kör jag ju röd grund)

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Eftersom du redan tittat runt är väl detta antagligen ingen ny information, men det kan ju inte skada att posta det konkreta jag kunde hitta:
A Librarian's power armour is blue with the chapter icon on the left shoulder pad and a horned skull (the symbol of the Librarium) on the right. Most wear a white robe over their torso which typically bears a stitched symbol of their rank (usually that of a Codicier or Epistolary). Most carry scrolls and copies of ancient texts with them, either as badges of office or as references of wisdom.
Some Librarians go to battle in Tactical Dreadnought Suits - better known as Terminator Armour - which is painted and decorated in the same manner as their fellows clad in normal power armour
Sen verkar inte GW vara så pigga på att gå efter detta själva. Deras terminator librarian är uppenbarligen en Dark Angel, men hans chapter symbol är på högeraxeln, och knät. Den hornade skallen är integrerad i cruxen och bröstplåten.

Bild

Bild

Så vad jag tycker (om man nu vill gå efter den logik GW verkar använda på sina bilder och figurer) så är det blå terminator armor, vänsteraxeln ska ha cruxen som är lite modifierad för att integrera den behornade skallen, och högeraxeln uttrycker chapter-tillhörighet. Uppenbarligen kan chapter-färgerna vara subtilt representerade på andra ställen, exempelvis knä/höftskynke. Ska man tro GW:s metall-terminator-librarian ska Crux-axeln vara i blå bakgrund, ska man tro space hulk-modellen ska bakgrundsfärgen vara chaptrets. Är väl bara att välja själv antar jag :)

Bild

Blev mycket mer än jag tänkt skriva, men det var en intressant sak att forska i! Sen kan jag själv tycka att det skär sig för jäkligt om man har så mycket blått som GW verkar rekommendera, förutsatt att ens armé inte är ultramarines...
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Kithiva

Inlägg av Kithiva »

Tack Rasmus! Det är ungefär samma info som jag kommit över.
Jag är dock lite kluven över hur de kommer se ut.
1. Det blir bra iom hans rustning är blå. Han kommer utmärka sig som en ledare utifrån mina andra enheter.
2. Dock kommer det kunna skära sig med den mörka röda som mina Blood Angels är i.

Det blir svårt detta.

Detta är ju en rätt intressant kombination:
http://images.dakkadakka.com/gallery/20 ... 0Armor.jpg

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

gör som du tycker blir snyggast. Jag tänker inte måla nåt blått på min librarian, men jag har å andra sidan inget rött på mina techmarines heller.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jag brukar bara måla blå detaljer på mina libarians för det ser fult ut med en blå gubbe mitt i ett orange hav.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag har målat mina librarians blåa med ett axelskydd i chapter-färgen till mina Flesh tearers, Deathwing och Storm falcons. Jag tycker att det funkar bra. Så länge man försöker få övriga detaljer i rätt färger kan man binda ihop dem hyggligt med resten av armén. De utmärker sig lite, men de skall de ju göra också.

Skriv svar