wysiwygfråga

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Mutt

Re: wysiwygfråga

Inlägg av Mutt »

Jag sätter inte heller ut adrenal glands eller poison sasa på mina tyranider utan de får ha sina körtlar och giftblåsor på insidan. Med den mängden gift som ryms i GWs poison sacs hade jag krävt att de var instant-death på dem om jag limmade fast dem.

5 organ på utsidan? Jag kommer på 1, kanske 2 som jag hade klassat uppfylla kraven: Det manliga könsorganet (kanske det kvinnliga också, men då främst de medicinskt modifierade exemplaren och möjligtvis delar av näsan, men det beror lite på var själva luktorganet är placerat, det finns risk för att det mesta är för långt in för att klassas som utsida. Å andra sidan klassas ibland allt som inte är innanför "skinnet" som utsida, dvs i magsäcken är utsida, i tarmarna är utsida mm.

paintner

Inlägg av paintner »

huden är väl det största organet i kroppen. och det får väl anses sitta på utsidan. =))
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jo, men på många så hänger det inte
En bild säger mer än 1000 kaniner

paintner

Inlägg av paintner »

imp skrev:Jo, men på många så hänger det inte
hehe ... pansarpung?
- black templars @ time of ending -

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Angående poison sacs och adrenal glands: Visst är det logiskt att de skulle kunna vara på insidan. Men WYSIWYG handlar om att motståndaren skall kunna se på modellen vilken utrustning den har. Tänk om en IG-spelare hade modellerat sina Heavy weapon teams med enbart två guardsmen och en drop canister på basen. Det är jättelogiskt att ett tungt vapen får plats i lådan och när drop troopers släpps är det inget konstigt att tunga vapen packas ner och släpps separat. Men det är ändå inte WYSIWYG eftersom det inte syns vilket vapen det är.

Man får ju med prylar på spruet för att representera upgradsen. Hur svårt kan det vara att limma fast dem?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det är faktist svårt, och det handlar om att alla saker inte måste representeras. Granater är ett sådan exempel, boltpistols är ett annat, för ingen har väl både bolter och bolt pistols på alla sina chaos marines/ space wolfs?

Om man inte behöver representera en granat eller en pistol, varför måste man representera en giftblåsa då? Jag skulle även kunna rulla en minimal greenstuff-kula, trycka på denna under magen på min hormagaunt och säga att det är där som dennes giftblåsa sitter.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Mutt skrev:Det är faktist svårt, och det handlar om att alla saker inte måste representeras. Granater är ett sådan exempel, boltpistols är ett annat, för ingen har väl både bolter och bolt pistols på alla sina chaos marines/ space wolfs?

Om man inte behöver representera en granat eller en pistol, varför måste man representera en giftblåsa då? Jag skulle även kunna rulla en minimal greenstuff-kula, trycka på denna under magen på min hormagaunt och säga att det är där som dennes giftblåsa sitter.
Skillnaden är att marines alltid börjar med granater och CSM med boltpistol samt boltgun, och det är endast uppgraderingar eller val mellan wargear man behöver modellera. SM måste alltså på modellen visa om de valt boltpistol eller boltgun, men CSM behöver det inte iom att de börjar med bägge delar och alltså inte behöver välja.
Giftblåsorna måste modelleras på samma sätt som en meltagun/plasmagun/flamer måste visas. De är tillköpta på sidan av grundmodellen.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mutt

Inlägg av Mutt »

Seregon skrev:
Mutt skrev:Det är faktist svårt, och det handlar om att alla saker inte måste representeras. Granater är ett sådan exempel, boltpistols är ett annat, för ingen har väl både bolter och bolt pistols på alla sina chaos marines/ space wolfs?

Skillnaden är att marines alltid börjar med granater och CSM med boltpistol samt boltgun, och det är endast uppgraderingar eller val mellan wargear man behöver modellera. SM måste alltså på modellen visa om de valt boltpistol eller boltgun, men CSM behöver det inte iom att de börjar med bägge delar och alltså inte behöver välja.
Giftblåsorna måste modelleras på samma sätt som en meltagun/plasmagun/flamer måste visas. De är tillköpta på sidan av grundmodellen.
Det finns granater som är uppgraderingar, dessa måste inte synas.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Ska det vara korrekt så måste de synas. Sedan att många låter det gå ändå är en annan sak. Så länge modellen med melta bombs/photon grenades/toxin sacs inte är identisk med modelled utan granat/med adrenal glands. Riktlinjen är ju att man ska kunna se skillnad på olika uppdraderingar.

Så om samtliga termaganter i en armé har toxin sacks så skulle iaf jag tycka det var okej att spela mot även om de inte har "rätt" huvuden modellerade, förutsatt att jag får reda på det innan spelet börjar. Däremot bör ju inte ga(u)ntsen med adrenal glands se identiska ut som de med toxin sacks eller de utan några uppgraderingar alls.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mutt

Inlägg av Mutt »

Självklart måste det synas tydligt vilka som är giftiga om det inte är alla. Men det går, enligt mig, lika bra att måla de giftiga i neongrönt med gula prickar för att det ska uppfyllas. Inget sneaka omkring och säga: vilken enhet var det nu som hade gift, det måste varit den där....

Skriv svar