Toxin sacs och Adrenal glands till Hormagaunts?
Re: Toxin sacs och Adrenal glands till Hormagaunts?
Adrenalin brukar väl spruta ur öronen? 
Mina åsikter:
Att en uppgrade inte kommer med i just den boxen som man vill ha den till är ju inte direkt ett skäl att den inte ska omfattas av WYSIWYG. Jag tror t.ex. inte att folk skulle gilla om man började använda missile launchern som lascannon i tactical squads även om det inte följer med en lascannon i den boxen, men de kan köpa det som en upgrade.
Och att det inte står i codexen hur adrenal glands/toxin sacs ser ut - så är det ju med mängder av upgrades. Det finns ingen bild på vilken bit som är en deathrolla i orkcodexen, men det innebär inte att man kan låta bli att visa den. Det är inte speciellt svårt att ta reda på vilka bitz som är vilka. "Alla" vet vilken bit på tyranidspruesen som är adrenal glands, och vet man inte kan man fråga. Men visar man det på något annat tydligt sätt så funkar det givetvis också. Huvudsaken är att det syns.
Men, det här är bara vad jag tycker. Minst 95% av alla spelare skiter fullständigt i WYSIWYG och inga turneringar kollar det längre. Så på turneringar kan du med väldigt stor sannolikhet klara dig utan att visa det. Du skulle förmodligen kunna använda orker som hormagaunts om du kände för det.
Att en uppgrade inte kommer med i just den boxen som man vill ha den till är ju inte direkt ett skäl att den inte ska omfattas av WYSIWYG. Jag tror t.ex. inte att folk skulle gilla om man började använda missile launchern som lascannon i tactical squads även om det inte följer med en lascannon i den boxen, men de kan köpa det som en upgrade.
Och att det inte står i codexen hur adrenal glands/toxin sacs ser ut - så är det ju med mängder av upgrades. Det finns ingen bild på vilken bit som är en deathrolla i orkcodexen, men det innebär inte att man kan låta bli att visa den. Det är inte speciellt svårt att ta reda på vilka bitz som är vilka. "Alla" vet vilken bit på tyranidspruesen som är adrenal glands, och vet man inte kan man fråga. Men visar man det på något annat tydligt sätt så funkar det givetvis också. Huvudsaken är att det syns.
Men, det här är bara vad jag tycker. Minst 95% av alla spelare skiter fullständigt i WYSIWYG och inga turneringar kollar det längre. Så på turneringar kan du med väldigt stor sannolikhet klara dig utan att visa det. Du skulle förmodligen kunna använda orker som hormagaunts om du kände för det.
Nej det låter som en dum bortförklaring.. "det fanns inte i boxen"..
Jag är inte ute efter något Proxy bonanza med den ursäkten i bakhuvudet.
Min poäng var mer att de delarna är skitsvåra att få tag i numera i de mängder som behövs, men regelmässigt extremt vanliga att använda.
Jag ska bara se till att det syns skillnad på olika units sen får jag förklara vad de har för grejer. Tack för svar.
_____
I gammalt fluff och vad jag tror är 1st ed. regler så tar Tyranids kontroll över olika individer med hjälp av mind-bugs, så en grupp orker skulle kunna spelas som Hormagaunts med lite fräna konverteringar. Kul idé! Horkmagaunts? Sätter det på min ToDo någongång lista. Tack för idén!
Jag är inte ute efter något Proxy bonanza med den ursäkten i bakhuvudet.
Min poäng var mer att de delarna är skitsvåra att få tag i numera i de mängder som behövs, men regelmässigt extremt vanliga att använda.
Jag ska bara se till att det syns skillnad på olika units sen får jag förklara vad de har för grejer. Tack för svar.
_____
I gammalt fluff och vad jag tror är 1st ed. regler så tar Tyranids kontroll över olika individer med hjälp av mind-bugs, så en grupp orker skulle kunna spelas som Hormagaunts med lite fräna konverteringar. Kul idé! Horkmagaunts? Sätter det på min ToDo någongång lista. Tack för idén!
Det jag känner med toxin sacs är att de inte faktiskt syns. Jag kan visa motståndaren exakt var de sitter men denne kommer aldrig bry sig under spelets gång. Utom när denne har missat det.
Adrenaline glands kan man rätt lätt göra synlig, dock.
Adrenaline glands kan man rätt lätt göra synlig, dock.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
katzenjammer
Äsh, jag hoppades att de var borttagna helt. Dedär pungarna är ju apjobbiga (och fula) att ha på modellen.
Flesh is a design fault
Min känsla och åsikt, och vad vi spelar med hemmavid, är att det är skillnad på vapen och utrustning.
Teleport homers, melta bombs, belt of russ, special ammo, wolftooth necklace och andra utrustningsgrejer brukar inte synas på modellerna utan måste sägas.
Vapen däremot är wysiwyg.
En hormagaunt har genom uppgraderad utrustning fått Furious Charge och Poisoned attacks kan därför se ut precis som en utan dessa grejer när vi spelar i vår grupp här i stan.
Men det är här det, och jag vill göra rätt.
Som jag tolkar det här på forumet så ser turneringsansvariga oftast det på ett liknande sätt och jag kan i godan ro skippa jakten på 2mm stora giftsäckar och istället förklara att de sitter invärtes, bara det är tydligt förklarat vilken unit som har vad.
Det går att jaga rätt på delarna och fixa det, men det kvalar in som frivillig överkurs och är inte ett måste för att få spela med dem uppgraderade på turneringar.
Har jag fått en korrekt uppfattning sv läget då?
Teleport homers, melta bombs, belt of russ, special ammo, wolftooth necklace och andra utrustningsgrejer brukar inte synas på modellerna utan måste sägas.
Vapen däremot är wysiwyg.
En hormagaunt har genom uppgraderad utrustning fått Furious Charge och Poisoned attacks kan därför se ut precis som en utan dessa grejer när vi spelar i vår grupp här i stan.
Men det är här det, och jag vill göra rätt.
Som jag tolkar det här på forumet så ser turneringsansvariga oftast det på ett liknande sätt och jag kan i godan ro skippa jakten på 2mm stora giftsäckar och istället förklara att de sitter invärtes, bara det är tydligt förklarat vilken unit som har vad.
Det går att jaga rätt på delarna och fixa det, men det kvalar in som frivillig överkurs och är inte ett måste för att få spela med dem uppgraderade på turneringar.
Har jag fått en korrekt uppfattning sv läget då?
Varför inte bara måla lite grönt gojs på klorna?
Helt inte ok enligt mig. Man kan inte anta att folk vet för att vissa veteraner spelade med codexet som fanns för 3-4 år sedan. Sånt som inte finns behöver inte visas. Att jämföra med missile launchers är bara fel för det finns tydligt beskrivet vad en missile launcher är.Mortarion skrev:"Alla" vet vilken bit på tyranidspruesen som är adrenal glands, och vet man inte kan man fråga.
Ska man gnälla på sånt här så kan man börja ifrågasätta vissa andra saker, hur ser en master-crafted stormbolter ut? Jag tycker oftast den liknar en vanlig stormbolter för det är ingen skillnad på modellbitarna. Jag har inte sett en space marine armé där alla har satt ut frag och krak grenades på sina figurer och tydligt markerat dem. Visar alla GK spelare sin psybolt ammo? De har ju köpt till den?
Nej, vissa saker är bara inte nödvändigt att visa. Spelar du däremot med två stora hormagaunt enheter där den ena har adrenal glands och den ena har toxin sacs (vilket vore konstigt och dåligt) så får man vara riktigt tydlig med vilken som är vilken i början av matchen.
Har aldrig upplevt att detta är ett problem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Då får man väl kolla på GW:s hemsida för att se bilder på hur de ser ut.Flogger skrev:Helt inte ok enligt mig. Man kan inte anta att folk vet för att vissa veteraner spelade med codexet som fanns för 3-4 år sedan. Sånt som inte finns behöver inte visas. Att jämföra med missile launchers är bara fel för det finns tydligt beskrivet vad en missile launcher är.Mortarion skrev:"Alla" vet vilken bit på tyranidspruesen som är adrenal glands, och vet man inte kan man fråga.
(Och jag anser för övrigt att Master crafted och Psybolt ammo skall visas på modellen om det är taget som uppgraderingar.)
Men som sagt, minst 95 % av spelarna bryr sig inte, så vad jag tycker spelar inte så stor roll.
@Captaingallas: Ja, du har fattat det rätt.
Knasigt, inte ens hälften av de där uppgraderingarna finns väll kvar?Mortarion skrev: Då får man väl kolla på GW:s hemsida för att se bilder på hur de ser ut.
I princip så håller jag med Mortarion; om man har tagit en uppgradering som är rimlig att WYSIWYGa så skall man göra det. Ofta räcker det med att modellen står ut lite från originalet för att det skall inge en känsla att detta är något utöver det vanliga och då representera någon form av uppgradering. T.ex. ser man ett gäng Paladiner med en massa Purity Seals så tänker man "Konstigt... Justdet, alla har ju Mastercrafted!". Samma sak borde kunna gälla för Adrenal Glands och Toxin Sacs.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"