låter väldigt tyst och tar ingen större plats, problemet är nog var färgen landar i en lägenhet!Claimh_Solais skrev:lysandestolpe skrev:Den har jag, fungerar okej men den har en tendens att börja vibrera för mycket så hela bordet skakar. Se till att ha den på golvet så du kan ha foten på den.muffin skrev:precis, jag är inte ute efter en spray gun utan en ari brush för att kunna måla snyggt och snabbt.
edit: jag kommer att köppa den här pöjken http://www.jula.se/minikompressor-125313
Har med funderingar på att skaffa en sådan aribrush men nu bor man i lägenhet så hur mycket låter kompressorn o hur stor är den?
air brush - vilken ska man köpa?
-
lysandestolpe
Re: air brush - vilken ska man köpa?
rodger that, blir att bygga en liten färg låda man får jobba i.
becon är ganska roligt.
jag byggde mig ett litet 'dragskåp' av foamcore och ett par datafläktar.
gjorde en sak som var lite som en låda men med sluttande bakstycke och satte där två fläktar och framför dem ett filter från en dammsugare. så all överbliven färg som stelnade i luften och som gärna flyger runt sögs in där mot filtret.
sedan kan man ju alltid sätta ngt bakom där också. experimenterade lite med vanligt hushållspapper osv och det funkar det med.
det tar bort lite av det som flyger runt och ev. kan färga andra delar av lägenheten.
sedan får man väl inte brassa på fullt ös så det står som en brandslangsstråle ut ur sprutan =)
då hjälper ingen fläkt =)
gjorde en sak som var lite som en låda men med sluttande bakstycke och satte där två fläktar och framför dem ett filter från en dammsugare. så all överbliven färg som stelnade i luften och som gärna flyger runt sögs in där mot filtret.
sedan kan man ju alltid sätta ngt bakom där också. experimenterade lite med vanligt hushållspapper osv och det funkar det med.
det tar bort lite av det som flyger runt och ev. kan färga andra delar av lägenheten.
sedan får man väl inte brassa på fullt ös så det står som en brandslangsstråle ut ur sprutan =)
då hjälper ingen fläkt =)
- black templars @ time of ending -
Jag fick precis hem detta airbrush-paket. Totalt blev det 1250 kr inkl frakten med UPS.
Jag har inte hunnit testa den så värst mycket än, men sakerna verkar helt ok. Känns som man fick mer för pengarna med detta paket än det från Biltema/Jula/Hobbex. Kontakten till kompressorn var en vanlig en och inte en engelsk variant som jag befarade.
Jag har inte hunnit testa den så värst mycket än, men sakerna verkar helt ok. Känns som man fick mer för pengarna med detta paket än det från Biltema/Jula/Hobbex. Kontakten till kompressorn var en vanlig en och inte en engelsk variant som jag befarade.
Ser himla prisvärd ut. Berätta hur den är att använda när du får chansen. 
Jag var igår och fixa mig en air brush som jag har lekt lite gran med nu. Det som står på listan att fixa nu är lite flow aid, men det funkar ganska bra att tuna ut GW färger lite extra så går det bra att köra. Jag har prova på två gubbar och fixat två biowars samt ett par klor till min tyrant och det blev mjukt och snyggt. men jag kommer att sitta lite mer i helgen och leka vidare.
dom här blev det för mig, det som inte är länkat är luft slangen som gick på 50kr.
http://www.jula.se/minikompressor-125313
http://www.jula.se/airbrushspruta-for-proffs-123940
dom här blev det för mig, det som inte är länkat är luft slangen som gick på 50kr.
http://www.jula.se/minikompressor-125313
http://www.jula.se/airbrushspruta-for-proffs-123940
becon är ganska roligt.
Den där airbrushsprutan från Jula ser misstänkt lik ut den som jag fick med i paketet jag köpte. Kom den i en plastlåda med blått skumgummi?
Headwar, jag återkommer efter helgen när jag har hunnit lekt lite med den. Det är visserligen min första airbrush så jag har tyvärr inget att jämföra den med.
Headwar, jag återkommer efter helgen när jag har hunnit lekt lite med den. Det är visserligen min första airbrush så jag har tyvärr inget att jämföra den med.
jag skulle säga det är väldigt troligt att den sprutan du har är en 'julapsruta' så till vida det inte är det orginal som julasprutan kopierat.Dravpnir skrev:Den där airbrushsprutan från Jula ser misstänkt lik ut den som jag fick med i paketet jag köpte. Kom den i en plastlåda med blått skumgummi?
på min spruta står det Hymair, och dne är från jula. den är tydligen en kopia av någon 'känd spruta' som är en basicmodel.
min funkar bra. enda nackdelen är att tippen inte riktigt linjar upp sig som den ska. men det är väl det som är skillnad på kvallité och budget. saker funkar men inte perfekt.
- black templars @ time of ending -
Dravpnir skrev:Den där airbrushsprutan från Jula ser misstänkt lik ut den som jag fick med i paketet jag köpte. Kom den i en plastlåda med blått skumgummi?
Den kom i en kartong med lite plast runt om sig, svart och vit var den med en liten bild på själva kompreson.
becon är ganska roligt.
Nu har jag hunnit testa grejerna lite och detta är mina åsikter hittills. Det är min första airbrushutrustning, så jag har egentligen inget att jämföra med.
Airbrushen - funkar, men känns lite "billig". Jag kommer nog att byta ut den relativt snart. Det jag irriterar mig mest på är att den har en kant/skarv i botten av färgkoppen där färg fastnar och det är svårt att komma åt och göra rent där. Min airbrush sprutar även snett. Det verkar inte vara nålen som är skev, utan mer att utloppet på det rör i vilken nålen går igenom som är sne. Nålen känns även lite skrovlig på ytan, men det bör jag kunna få bort med lite polering. Man får vad man betalar känns passande, men eftersom det bara kostade 200 kr extra att få med den när man köpte kompressorn är den nog värd sitt pris i alla fall. Samt att det var skönt att få allt från samma ställe så man kunde komma igång så fort som möjligt
Kompressorn - helt klart värd sitt pris och fungerar utmärkt. Start/stopp-funktionen fungerar fint och man kan spruta lite innan kompressorn hoppar igång och fyller på tanken. Vid kontinuerlig användning går kompressorn konstant. Kompressorn blir även ganska varm så man skall nog inte placera den ett skåp eller dylikt. Visst låter kompressorn, men när jag har den under skrivbordet är det inget jag stör mig på. Frugan störs inte heller när hon sitter i soffan på andra sidan en vanlig gipsvägg, så ljudnivån är helt acceptabel enligt min mening.
Företaget - tja de svarade snabbt (inom en dag eller två) när man frågade om fraktkostnad och dylikt. Men när jag kommenterade att tryckmätaren inte fungerade som den skall har de inte återkommit än så länge och det var över ca en vecka sedan. Kompressorn är någon Kina-variant som säljs av många under olika namn. Alla namn verkar i alla fall innehålla AS186. Den säljs till exempel på amazon.co.uk här.
Airbrushen - funkar, men känns lite "billig". Jag kommer nog att byta ut den relativt snart. Det jag irriterar mig mest på är att den har en kant/skarv i botten av färgkoppen där färg fastnar och det är svårt att komma åt och göra rent där. Min airbrush sprutar även snett. Det verkar inte vara nålen som är skev, utan mer att utloppet på det rör i vilken nålen går igenom som är sne. Nålen känns även lite skrovlig på ytan, men det bör jag kunna få bort med lite polering. Man får vad man betalar känns passande, men eftersom det bara kostade 200 kr extra att få med den när man köpte kompressorn är den nog värd sitt pris i alla fall. Samt att det var skönt att få allt från samma ställe så man kunde komma igång så fort som möjligt
Kompressorn - helt klart värd sitt pris och fungerar utmärkt. Start/stopp-funktionen fungerar fint och man kan spruta lite innan kompressorn hoppar igång och fyller på tanken. Vid kontinuerlig användning går kompressorn konstant. Kompressorn blir även ganska varm så man skall nog inte placera den ett skåp eller dylikt. Visst låter kompressorn, men när jag har den under skrivbordet är det inget jag stör mig på. Frugan störs inte heller när hon sitter i soffan på andra sidan en vanlig gipsvägg, så ljudnivån är helt acceptabel enligt min mening.
Företaget - tja de svarade snabbt (inom en dag eller två) när man frågade om fraktkostnad och dylikt. Men när jag kommenterade att tryckmätaren inte fungerade som den skall har de inte återkommit än så länge och det var över ca en vecka sedan. Kompressorn är någon Kina-variant som säljs av många under olika namn. Alla namn verkar i alla fall innehålla AS186. Den säljs till exempel på amazon.co.uk här.