WYSIWYG vs "fluff", vad bör man representera modellmässigt?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jocke Rapp
Site Admin

Re: WYSIWYG vs "fluff", vad bör man representera modellmässigt?

Inlägg av Jocke Rapp »

DHettNeck skrev:Ge modellen en pistol, och den funkar utmärkt som farseer. Dock funkar den inte som eldrad. För att en hemmabygd/counts as modell ska fungera som en SC så måste det vara sjukt tydligt att det är den och all utrustning måste stämma.
Jag håller inte med. Eftersom det i de nya böckerna (åtminstone SM) står att man kan använda reglerna för att motsvara en helt annan unik karaktär tycker jag att det kan gälla generellt. Det är en speciell karaktär med vissa regler, men det måste inte vara just DEN karaktären med röda skor och blå mössa.

Trukson

Inlägg av Trukson »

Men är det just Shuriken Pistol som gör Eldrad? :mrgreen:

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

All utrustning måste stämma och det får inte se ut som en potta skit.
Sen är jag nöjd och du får bygga hur du vill...

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

och håll dig till gw-modeller!

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

pära skrev:och håll dig till gw-modeller!
varför just GW modeller?
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag spelade rätt länge med Tigurius som en vanlig Librarian. Jag hade dock ingen aning om att det var just Tiguriusmodellen. Jag har svårt att se mig själv inte bli en smula förbannad om någon petnisse skulle försöka stoppa mig att använda modellen som en vanlig libbe.

Jag begriper inte det här med att en special HQ-gubbe måste vara så förbannat lik för att det skall vara okej, -är man så jäkla snurrig att man inte kommer ihåg vad motspelarens HQ är för något kanske man skall fundera på att dra ner litet på spelandet?

För min egen del så ser jag ändå inte tillräckligt bra för att kunna urskilja om det är rätt modell med mindre än att jag tar upp den i handen och vänder den mot ljuset ... och så kan man ju inte gärna hålla på under spel.

Nä, orker ser ut som en brungrön gröt, jag riskerar välta över bordet om jag skulle böja mig så nära för att kunna urskilja vilka som är shoota eller slugga boys. Nids är ett rent helvete, det ser ut som en enda jävla bautaenhet med smådjur, och en och annan obegriplig kollos här och var. Alla Dark Eldar håller i små pinnar - ser inte ens skillnad med förstoringsglas. Tau-suits är helt obegripliga.

... om Eldrad har revolver istället för shuriken pistol är knappast det största problemet för mig.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

När det gäller count as kan man i min mening derivera ner snacket till två enkla regler

1) rule of cool kan legitimera allt

2) rule of ful kan diskvalificera allt
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Det här påminner mig om gången när en kompis blev uppriktigt sur på mig för att jag beslutat mig för att använda BA codexet för mina Night Lords, dels för att de inte var målade röda och dels för att han inte tyckte det var rätt att jag skulle kunna få välja själv vilket codex jag spelade med.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Bygg som du vill, så länge det inte är en vanlig modell så är det lugnt. Jag skulle inte riktigt gilla att någon bara hade en helt vanlig farseer och säger att det är Eldrad, någon form av konvertering får det allt vara, annars får man spela med original modellen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Gonka Koff skrev:Vettigt bla bla bla...
För att inte tala om den brungröna massan IG.

Skriv svar