Gröna Tau

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Gröna Tau

Inlägg av speedfreek »

Joppe skrev:Har lite funderingar:

Hur visar man blacksunfilter på en modell? Target lock? Drone controller? Måste dessa representeras på modellen?

Kan crisis-suits sitta på små flygbaser eller måste de vara på 40mm?
Jag tycker att så länge gubben har något annorlunda gentemot sian kompisar så kan det vara BSF/TL/Controller, eftersom din motståndare inte kommer se skillnad ändå.
Hard-wired behöver inte visas men det andra skall.

Är man noga så är Drone Controller en halvsfärisk liten pryl, target lock eller multi tracker är den kantiga bollen med ögon åt en massa håll (vet inte vilken) och det finns ingen bit som är BSF.

Jag skulle nog vilja att alla Crisis är på 40mm-bas.

/PelleTau

Blom

Inlägg av Blom »

En Polare gjorde sina blacksun filter av en avklippt pulse rifle och en stupt hörlurs sladd. Han la la den på huvudet och sladden ner mot ryggen och så sluta den vid hjälmens slut. blev rikigt bra och snyggt.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Joppe

Inlägg av Joppe »

Nu har jag skaffat baser och har satt i lite extra magneter för att kunna köra med rätt wargear. Första enheten crisis ska målas imorn.

Även spelat 6 matcher, vunnit 2 och förlorat 4. Men jag lär mig.

Match 1 mot Jeppas nids: Han regenererade 3 wounds på hive tyranten. Tror jag förlorade med sådär 10 KPs marginal

Match 2 mot Max (en dmf:are) nids: KPs igen, han hade bara 30 hormagaunts som jag kunde skjuta ut och sen ta ett monster i taget, men på slutet hade jag bara tagit 2 KP mer.

Match 3 mot Hamzas CSM: Jag pangar typ alla hans fordon och två obbar i runda 1 och 2 och sen ger han upp.

Match 4 mot Kombats IG (egentligen Jeppas): Får en kass första runda och skjuter bara ner en av två vendettor, dessutom inte den med meltaveteraner i. De pangar en hammerhead och vendettan den andra. Jag skjuter tappert ihjäl alla 51 gubbar i hans blob och håller på slutet en quarter, contestar 1, han håller 1 quarter och contestar 1. Så lika men han vinner stort på VP.

Match 5 mot Jeppas nids version 2: Jeppa har plockat bort lite grejer och stoppat in en carnifex och regenerationen på primen. Jeppa seizar (ovanligt) och springer fram, jag skjuter ut massa gaunts och carnifexen. Har dock ställt mina kroots för mycket isär och han kan komma åt 3 mp/plasma suits och mitt HQ redan runda två, alla mina kroots och suits dör och jag ger upp. Han har dessutom sprängt en hammerhead och plockat vapnet från det andra.

Match 6 mot Kombats IG version 2: Dawn of War, han börjar och deployar 51-manna bloben och en 20-manna blob och ett hq. Jag ställer inte in nåt alls. Lyckas inte seiza. Bloben springer fram och jag ställer mig lite för nära med kroots så han kan chargea, efter den närstriden och en rundas skytte till är det bara de 5 powerweapons kvar, dessa äter dock upp en enhet suits och en enhet fire warriors, två flankande sentineler dödar en sista suit. Under tiden har hans mantikora skjutit ut 3 suits och mitt HQ och allt annat har immobiliserat en devilfish och en hammerhead. Det enda jag har kvar oskatt är två broadsides som står och trycker bakom en kulle på fel sida från objektivet.

Till nästa vecka hoppas jag att allt är åtminstone grundmålat och att jag hinner spela igenom alla uppdragen inför rydcon minst en gång.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

speedfreek skrev: Jag tycker att så länge gubben har något annorlunda gentemot sian kompisar så kan det vara BSF/TL/Controller, eftersom din motståndare inte kommer se skillnad ändå.
Hard-wired behöver inte visas men det andra skall.

Är man noga så är Drone Controller en halvsfärisk liten pryl, target lock eller multi tracker är den kantiga bollen med ögon åt en massa håll (vet inte vilken) och det finns ingen bit som är BSF.

Jag skulle nog vilja att alla Crisis är på 40mm-bas.

/PelleTau
Multi tracker känns ju rent logiskt som den med många ögon, target lock är väl en liten fyrkantig grej, lite som en kamera på axeln.

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Kul med lite läsning.

Man lär ju sig hela tiden nya taktiker med en arme man inte spelat speciellt mycket med.

Jag gillar o lira mina DE på detta vis. Längst fram står massvis med lanstrupper som pangar på. Bakom finns båtar och bikes som väntar på countercharge eller helst att få assaulta innan fienden gått in i första ledet.

Jag provspelade min kamrats Tau som han var övertygad att dom inte dög till något och krootsen hatade han mest av allt.
Jag gjorde en liknande manöver. Krootsen lite bakom när jag mötte orker och nidz i två matcher.
Skjuter som bara den. Så fort motståndaren börjar komma nära (ca runda 2) så rusar krootarna fram och ställer upp sig på rad som de små köttbitarna de är.
Samma runda backar alla suits då jag placerat min arme lite för långt fram så finns det utrymme.
2 fiskar med firewarriors flyger iväg på varsin sida för att flanka och möjligen plocka objektiv.
Nu gjorde orkerna som så att de bara rusade rakt in i krootsen och slaktade dem i första matchen.
Det slutade med att suitsen hade ihjäl större delen av dem och med hjälp av de flankande firewarriorsna som var för långt borta för att jaga. Suitsen dog men orkerna var för få för att hinna tillbaka till firepojkarna.

Mot nidzen gjorde jag likadant. Dom valde dock att dela upp sig, 1/3 på ena firewarrior squaden, 1/3 på andra och 1/3 mot mitten. Vid detta laget var dom ganska försvagade efter två rundors skytte och medan dom åt upp eldkrigarna så åkte dom resterande i mitten på stordäng då dom dom klena krootsen + suits var betydligt fler.
När eldpojkarna var döda så fick dom för sig att slå på de två fiskbåtarna som givetvis sprängdes och massa småkryp dog runt de större krypen. Kanske inte det smartaste. Det slutade hur som helst att suitsen sköt bort ena 1/3 medan de resterande krootsen ställde sig i vägen och blev uppätna för att vinna lite tid från de resterande 1/3. De blev givetvis lika sönderpoppade.

Matchen var vunnen i båda fallen på samma taktik men med olika utgång tack vare min motståndare.

Blev även det nästan en liten battlereport.. Jag ville mest dela med mig av min faktiskt grymt roliga spelupplevelse av Tau. När min kamrat lirar dem så står han på rad och skjuter som en galning. Hinner man fram, dör dom. Hinner man inte vinner han. Ganska tråkigt...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

mindtrix skrev:När min kamrat lirar dem så står han på rad och skjuter som en galning. Hinner man fram, dör dom. Hinner man inte vinner han. Ganska tråkigt...
Exakt så är det för de allra flesta utom tydligen för dig...

Så är det för mig.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Så är det inte för mig, jag tycker man har mycket möjlighet att manövrera och kontra med tau. Men så var jag ju bara näst bästa tau-spelaren på GothCon...

Joppe

Inlägg av Joppe »

Här kommer en bild på min shas'o. Har sex till suits primade som ska målas på tisdag och sen hundar och pathfinders som ska målas onsdag och sen ska allt basas på torsdag.

Bild

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Speedfreak

Det beror kanske på att du har en väldigt hård stationerad skyttearme?
Jag ville bara bevisa att Taupojkarna faktiskt kan vara mobila i rätt lägen. Givetvis springer dom inte runt en massor men gör någon taktiskt förflyttning under matchen.
Det är ju inte så värst skoj att bara stå still heller och ytterst enkelt att förutse. Man kan skapa lite kaos genom att göra några oväntade förflyttningar.
Sen är jag ju ingen elitegamer, så vad vet jag...

Joppe

Tjusig Tjaasoo!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Lyssna inte på Pär, han försöker bara lura alla att han kommer stå still med allting hela slaget, och så blir folk hemskt förvånade när deras närstridsmonsterdemon blir omringad av Fire Warriors så att den inte kan röra sig.

Skriv svar