Tyranids och baser.

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jacke

Re: Tyranids och baser.

Inlägg av Jacke »

Tervigonen bör ha samma bas som en fex, eftersom han i princip är en. Tyrannofexen är väl snäppet större vad jag fattat det som. Harpyn är ju lite knepig, men folk kommer knappast störa sig på att du inte har valkyriabas på dem.

hansson

Inlägg av hansson »

Det är ganska fritt fram med baser eftersom det inte finns några officiella modeller. Man kan försöka avgöra storleken genom att kolla concept arts, men det kan bli lite knasigt. Föreslår att om man ska bygga en, tex, Tervigon så tänker man först ut hur den ska se ut etc. Avgör sedan efter du vet hur du vill göra din modell och eventuell basning, vilken bas som passar bäst för detta. Finns ingenting i reglerna som reglerar vilken bas man får ha på konverterade modeller, så det är bara att köra på. Ingen kommer gnälla vilket som (så länge man är konsekvent - samma baser på samma monster), så bygg det som blir häftigt och passar in i största allmänhet.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Håller med Asplund...

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

hansson skrev:Finns ingenting i reglerna som reglerar vilken bas man får ha på konverterade modeller
Enligt det resonemanget kan man ha vilken bass man vill på alla modeller om man bara konverterar dem lite först.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Bengt skrev:
hansson skrev:Finns ingenting i reglerna som reglerar vilken bas man får ha på konverterade modeller
Enligt det resonemanget kan man ha vilken bass man vill på alla modeller om man bara konverterar dem lite först.
Försök iaf att förstå vad snubben menar...
Han syftar givetvis på modeller man tvingas konvertera pga att det inte FINNS nån officiell modell, alltså har du ingen referensram att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

För det mesta kan man ju iofs gissa sig till vilken storlek basen "borde" ha, genom att titta på officiella modeller med likartade stats eller fluff.

Dessutom verkar det ju som att GW faktiskt gör modeller till allting i sina codexar nu (eller ibland gör codexen efter vilka modeller som finns...), så det är säkert bara en tidsfråga innan det kommer riktiga modeller.

Jacke

Inlägg av Jacke »

HeadWar skrev:För det mesta kan man ju iofs gissa sig till vilken storlek basen "borde" ha, genom att titta på officiella modeller med likartade stats eller fluff.

Dessutom verkar det ju som att GW faktiskt gör modeller till allting i sina codexar nu (eller ibland gör codexen efter vilka modeller som finns...), så det är säkert bara en tidsfråga innan det kommer riktiga modeller.
Jo det känns som om de är inne på rätt spår. De tre senaste codexarna (SM, SW, IG) Har ju fått modeller till så gott som alla sina enheter. Dock så saknar demonerna en massa saker: Mounted deamonettes, Heralds, "DEN NYA Daemonprincen som varit klar i över 1 år" Och de flesta gamla modellerna behöver göras om.

Falkman

Inlägg av Falkman »

HeadWar skrev:För det mesta kan man ju iofs gissa sig till vilken storlek basen "borde" ha, genom att titta på officiella modeller med likartade stats eller fluff.
Helt klart, men det kan fortfarande uppstå rätt olika åsikter även då.
Jacke t ex sa tidigare i tråden att han tycker att Tervigon ska stå på samma bas som en Carnifex därför att "den i princip är en Carnifex", medan jag tycker att den ska stå på en Trygonbas därför att den har 6W, jag vill få plats att göra ett coolt litet diorama av den, och dess fluff nämner ingenting om att den faktiskt "i princip är en Carnifex", det enda som stödjer den teorin är att hans skal har liknande dimensioner i artworken, säger dock inget om skalan.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Falkman skrev:
Helt klart, men det kan fortfarande uppstå rätt olika åsikter även då.
Jacke t ex sa tidigare i tråden att han tycker att Tervigon ska stå på samma bas som en Carnifex därför att "den i princip är en Carnifex", medan jag tycker att den ska stå på en Trygonbas därför att den har 6W, jag vill få plats att göra ett coolt litet diorama av den, och dess fluff nämner ingenting om att den faktiskt "i princip är en Carnifex", det enda som stödjer den teorin är att hans skal har liknande dimensioner i artworken, säger dock inget om skalan.
Vill du ha en stor bas på Tervigonen så lär ingen hindra dig, klart du ska ha en större bas om du tycker att det passar. Det enda jag menade var att jag själv kommer köra på Fexbas då jag tänker bygga min Tervigon av en Fex.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

This... Is... Svenska 40k!

Skriv svar