Transfers

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Bahoola

Transfers

Inlägg av Bahoola »

Tänkte att jag skulle låta bli att ninja "vad har du målat i dag?" tråden och skapa en ny topic om transfers här i stället.

Yes. Min fråga är hur man går till väga när man ska sätta dit transfers på en SM eller i detta fallet en SW Shoulderpad.
Ancalagon skickade denna länken till mig http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 76835.page

1) Man ska måla/spreja på gloss varnish på ytan där man vill ha sitt märke/detalj. Anledningen till att man gör så är för att man ska förhindra att luft tar sig in bakom och detaljen och skapar något som han i tutorial videon kallar för en silver effekt. Låt det torka.
2) Blötlägg din detalj i vatten tills detaljen värkar flyta på pappret.
3) Placera din detalj där du vill ha den och finjustera med en blöt pensel genom att varsamt stryka från mitten av detaljen ut mot kanterna och på så vis även räta ut alla det veck/rynkor som kan ha uppstått samtidigt som man stryker bort luftbubblor. Precis som när man tapetserar (om man nu har gjort det någon gång)
4) Sen ska man arbeta på samma sätt med en produkt från Microscale Industries som heter Micro Sol. Detta är ett lätt frätande och kan skada den balanka finishen som ligger ovanpå färgen på GW's transfers. Effekten ut av detta är att den tunnar ut detaljen och gör det möjligt att stryka ut vecken/rynkorna så det ligger slätt emot axeln. Om man har en gammal Transfer från GW som är något tjockare eller har fått en luftbubbla i en större transfer som man inte blir av med så får man ta ett rakblad och försiktigt skära för att sedan stryka på med mer Micro Sol längsmed skäret så de båda flikarna överlappar varandra. Om det var en luft bubbla så stickhål med på en nål och stryk på Micro Sol mot hålet inte i från det för då finns det chans att man river upp hålet och förstör detaljen. Låt det torka.
5) Upprepa punkt fyra tills detaljen ligger slätt emot shoulderpaden.
6) lägg på ytligare ett lager med gloss varnish och låt det torka.
7) Måla eller spreja på ett lager med matt lack för att få den där målade looken och för ett extra skygg mot chipping och repor.

Han på pekar att GWs transfers inte är bra. Tror ni att detta kommer att funka på mina relativt nya SW transfers?
Är det någon som vet vart ifrån man kan beställa Micro Sol och en matt lack som är bättre än GW's?
Hur gör ni när ni fixar med transfers?

Användarvisningsbild
Per Andersson

Re: Transfers

Inlägg av Per Andersson »

Bahoola skrev: Han på pekar att GWs transfers inte är bra. Tror ni att detta kommer att funka på mina relativt nya SW transfers?
Är det någon som vet vart ifrån man kan beställa Micro Sol och en matt lack som är bättre än GW's?
Någon form av Micro Sol-liknande produkt finns med i 'målningsverktygslådan' till FoW.
Där finns också matt och blank lack, och något mer som jag glömt bort.

Army Painter's matta/halvmatta spray är helt OK.

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Vad står FoW för? Åter igen jag är skinande ny i hobbyn. :oops:

Användarvisningsbild
Per Andersson

Inlägg av Per Andersson »

Flames of War.

WWII spel i 15mm skala. Tillverkas av Battlefront, och har en hel del färger och andra hobbyprodukter som är väl värda att titta på.

EDIT: 'Verktygslådan' heter egentligen 'utility set'.

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Bahoola skrev:Han på pekar att GWs transfers inte är bra. Tror ni att detta kommer att funka på mina relativt nya SW transfers?
Hur gör ni när ni fixar med transfers?
Jag har aldrig fått tag på Microsol och Microset men när jag började jobba med transfers läste jag någonstans att ättikssprit skulle ha en liknande men mer begränsad effekt.
Jag har satt på transfers på de flesta av mina vargshoulderpads enligt följande metod.
Måla figuren, klarlacka paden (jag kör vallejos lack), torktid, skär ut transfern och ner med den i ättikssprit (24%), pensla på flödigt med ättikssprit på paden, använd pensel för att föra över transfern från transferpappen till paden, positionera transfern m.h.a. pensel och eventuellt mer ättikssprit, sug försiktigt upp överflödig ättikssprit med toapapper, tvinna toapapper till en spets och pressa försiktigt från mitten av transfern och ut och eliminera på så sett bubblor och veck (på slutet kan man trycka rätt hårt utan att transfern rubbas, men tryck inte sönder den), torktid, klarlacka paden, torktid, mattlacka paden (även här använder jag vallejos lack).
Om jag dippar så struntar jag i sista steget dippar och mattsprayar hela figuren istället.

Några exempelbilder:
Transfers.png
Transfers.png (225.31 KiB) Visad 2078 gånger

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Shitt alltså. Sådär bra har inte mina försök blivit. Jag har behövt snitta 2-3 gånger i transfersen för att få det någelunda slätt emot shoulderpaden. Är det där med GW transfers?

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Japp, de är från standardarket man får i battleforce-, spacewolf pack- och terminatorboxarna. Terminatorpadsen är trixigast eftersom man måste spegelvända transfern för att vargen ska titta framåt.

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Jag får inte magin att fungera :(

Det blir inte bra alls... Skulle du kunna tänka dig att göra en utförligare guide om hur fasen du lyckas. eller ännu bättre, komma ner till kalmar och kära en demo på det :mrgreen:

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Tror jag har hittat komponenten som fattades. Tålamod!
Det är fortfarande en del (i princip alla) som måste snittas men annars så funkar det fin fint med ättikssprit (24%). Det är ju absolut inte sämre än med Micro Sol

SentiC

Inlägg av SentiC »

Hej allihop.

Jag är ny här och ny med warhammer 40k. Jag har precis börjat måla warhammer MEN jag har målar och bygger vanliga AFV tanks normalt. (plastmodeller)

Tänkte dela med av mina erfarenheter av micro sol/micro sett. (som förövrigt är ättika plus lite till - har jag för mig)

Normalt placerar jag deckaler/transfers på en semi-gloss yta.
Stryk ut Micro Sol där ni vill placera transfren. Denna gör bara att du enkelt kan flytta dekalen dit du vill ha den.
När den sitter på rätt plats. Ta en Topps. tryck från mitten på dekalen och rulla ut mot kanterna. så all luft under försvinner. (ibland flyttar man dekalen)

Sen är det bara at stryka på med micro sett. dekalen brukar få ett skrynkligt utseende som senare blir bra.
Släng på ett lager Lack ex matt lack. sen volia klart.
en youtube film på vad jag menar http://www.youtube.com/watch?v=Voh9C0-3Zn8

Micro Sett/ sol finner ni bla hos Ministuff : http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=9264570
Micro Sol är inget krav att man använder.
När det gäller lack. Köp från panduro hobby de heter Ocean Lack (jag har testat matt och semi-gloss) kan sprutas eller penslas.. de är lika bra som alla andra men kostar markant mindre. 50 ml burkar, vatten löslig

Skriv svar