Modell Frågor (BA)

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Kerrai

Modell Frågor (BA)

Inlägg av Kerrai »

Jag har lite frågor angående vilka modeller man använder till vad..

Tex så verkar det gement att en Librarian är målad blå i de flesta standard chapters som finns där ute,
så i princip kan jag måla vilken gubbe som helst blå.. och de flesta borde plocka upp att han är en librarian?
Hur är det med att använda tex en Chaplain som librarian (han blir blå, man lägger till en hood av något slag och hans crozius är ju ett force weapon då?) om man inte/aldrig kommer fielda just en Chaplain?
Hur ligger tankarna i att man får använda tex Grey knight terminator kroppar, måla dem röda och ha dem med sina änglar?
Deras axelskydd och liknande skriker ju inte direkt grey knights utan mer "vi gillar the warp och läser väldigt många böcker på fritiden"
Samma fråga igentligen om man hittar en special karaktär för ett annat chapter som har väldigt lika gearload som den karaktär man själv vill köra
och köra count-as på den?
Eller tom figurer från andra tillverkare? Mod scenen är ju rätt fin ändå här i sverige, vilket man kan se på dessa forum, men att använda icke
gw figurer kanske är ett big no no ändå?

Eftersom jag inte sammlat i åratal är min bitz låda rätt tunn och kan således inte konvertera karaktärer och annat krafs, och att köpa lösa bitz på sites blev ändå rätt dyrt i längden.

//Martin
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Modell Frågor (BA)

Inlägg av Zurken »

1. Använda en chaplain modell som librarian:

Nja, han ska konverteras ordentligt för att det ska funka. Folk vet hur en chaplain ser ut och om du har en blå kille med benhjälm och arcanum crozium som springer runt så kommer folk tänka chaplain, inte librarian.

Om du tar en random snubbe, ger honom ett häftigt vapen och lite böcker och målar honom blå så blir han en given Librarian.

2. Greyknight Terminators som vanliga terminators

Det borde funka, så länge de har rätt vapen, vilket kommer kräva lite konverteringsarbete (kit-bashing). Det viktigaste är att en modell har rätt wargear, speciellt för space marines.

3. Använda special characters som vanliga

Jag skulle personligen inte ha några problem med det (armélistorna är ju ändå öppna och karaktärerna bör man kunna hålla koll på), men jag har hört en hel del gnäll om det här på forumet.

4. Figurer från andra tillverkare

Helt ok, många gör det redan. Tänk dock på att har rätt vapen, speciellt special vapen. En melta gun t.ex. har väldigt karaktäristiskt utseende och många kommer störa sig på att du har ett random sci-fi vapen som du spelar som melta gun.
Alexander Merinen

Skriv svar