granater?????
Re: granater?????
Granater brukar av någon anledning alltid vara undantaget från WYSIWYG. Mest av tradition antar jag. Så på karaktärer, sergeanter och liknande behöver man normalt inte visa det.
Vissa arméer (bl.a. DA) kan ju dock ha meltabomber på individuella modeller i en enhet. T.ex. kan DA köpa en enhet company veterans där 3 av 7 annars identiska modeller har meltabombs. Och då anser jag att det måste visas, för att man skall kunna skilja just de modellerna från resten av squaden. Och då bör det helst också representeras med just meltabomber och inte några övriga granater.
Vissa arméer (bl.a. DA) kan ju dock ha meltabomber på individuella modeller i en enhet. T.ex. kan DA köpa en enhet company veterans där 3 av 7 annars identiska modeller har meltabombs. Och då anser jag att det måste visas, för att man skall kunna skilja just de modellerna från resten av squaden. Och då bör det helst också representeras med just meltabomber och inte några övriga granater.
Fast jag vill påstå att det är skillnad på granater och melta bombs i modellerings hänseende. Med samma resonemang så behöver man väl inte modellera demo charges heller... Jag håller med Jacke rakt av.
Jag modellerar alltid melta bombs. Alla i min närmaste spelkrets gör det också.
Jag modellerar alltid melta bombs. Alla i min närmaste spelkrets gör det också.
Senast redigerad av 1 Röde, redigerad totalt 14 gånger.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Papa D skrev:Löjli!
Hur ser en meltabomb ut? På 18 års spelande tror jag aldrig jag sett en modullerad meltabomb.. å om nån haft det har jag ändå inte sett den.. Kör bara kör!!
/D
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Word, jag har sett dom men aldrig på en modell tror jag...
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Det där är inte meltabombs, det är behållare med flera meltabombs i.
En fluffmässig anledning till att granater inte behöver vara WYSIWYG är användandet av s.k. micro grenades. Dessa granater är så små att stora mängder får plats i små förpackningar.
En fluffmässig anledning till att granater inte behöver vara WYSIWYG är användandet av s.k. micro grenades. Dessa granater är så små att stora mängder får plats i små förpackningar.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Skillnaden är att Demo Charge är ett skjutvapen, Melta Bombs är granater. Står det att man inte behöver modellera granater behöver man följdaktligen inte modellera Melta Bombs. (Men som Mortarion säger måste man givetvis kunna hålla reda på vilka modeller som har det.)Röde skrev:Fast jag vill påstå att det är skillnad på granater och melta bombs i modellerings hänseende. Med samma resonemang så behöver man väl inte modellera demo charges heller... Jag håller med Jacke rakt av.
Visst stod det för länge sen (RT och 2nd) att granater var i myntstorlek, men hur det egentligen med nyare källor? Jag har fått intrycket att GW har tänkt att de där stora sakerna är en meltabomb och pineapple/M26 liknande granaterna är en frag/krak.
Det som fluffen säger är att granater kan göras väldigt små. Men det är sällsynt. Den stora saken är, som du säger, just en meltabomb. I standardstorlek. Dock kan karaktärer eller trupper med tillgång till bra teknologi ha lyckats få tag på en mindre variant.Bengt skrev:Visst stod det för länge sen (RT och 2nd) att granater var i myntstorlek, men hur det egentligen med nyare källor? Jag har fått intrycket att GW har tänkt att de där stora sakerna är en meltabomb och pineapple/M26 liknande granaterna är en frag/krak.
Det är så lite modeller som behöver eller använder meltaboms så jag tycker gott man kan märka ut dom modellerna med behållaren som en visade i ett tidigare svar 
sen blir marines allmänt fränare med lite utrustning på sig så dom inte blir så satans plain men det är vad jag tycker sen så är folk i allmänhet lata för att måla extra utrustning tror det är oftast där skon klämmer
du behöver inte markera ut melta bomben men jag skulle bli asglad om jag mötte din armé och du har gjort det
sen blir marines allmänt fränare med lite utrustning på sig så dom inte blir så satans plain men det är vad jag tycker sen så är folk i allmänhet lata för att måla extra utrustning tror det är oftast där skon klämmer
du behöver inte markera ut melta bomben men jag skulle bli asglad om jag mötte din armé och du har gjort det
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...