Hjälp mig bygga en spelplan (storlek osv)

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
mindtrix

Hjälp mig bygga en spelplan (storlek osv)

Inlägg av mindtrix »

Hej alla kunniga 40k-talister!

Jag tänkte bygga en spelplan då mitt köksbord har märkliga mått.
Då mitt bord är runt och jag slarvat bort utbyggnadskivorna så blir det ibland konstigt när man ska falla tillbaka mot sin egen kant...
Jag hade helst velat bygga en plan som går att vika ihop. Gjorde något liknande i träslöjden när jag var yngre. Två gångjärn och två plywood-skivor.
Då jag har begränsad yta skulle jag vilja bygga något liknande som jag sen kan slänga på en duk på eller alternativt måla.

Vilka mått bör ett 6x4 bord ha? (Blir allt från 500-2000p matcher)

Vilket material är bäst att använda sig av? (då det byggs om i mitt hus finns både gips, plywood och sådana skivor med ihop pressade trä och spånbitar, det är väl oxå någon slags plywood men verkar stabilare men tyngre)

Hur fogar jag ihop dem? ( Har hört att vissa använder sig av tejp, låter ostabilt om plattorna inte är extremt lätta)

Helt öppen för andra förslag men inga märkliga tak och vägganordningar tack :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Hjälp mig bygga en spelplan (storlek osv)

Inlägg av HeadWar »

mindtrix skrev:Vilka mått bör ett 6x4 bord ha? (Blir allt från 500-2000p matcher)
6x4 fot antar jag? Alltså cirka 183x122cm.

120x60 verkar dock vara någon form av standardmått i byggbranschen, de frigolitskivor som brukar användas är nästan alltid i denna storlek, vilket gör att de bara är 47 tum tvärs över, om man inte bygger på runt kanterna med någon form av trälister.

egge

Inlägg av egge »

Skall du använda duk (ex såsom TOK gör på sina bord vilket ser bra ut) så kan du helt enkelt köpa tre frigolitplattor som är 120*60 cm. Tre sådana tar inte så mycket plats, är lätta att flytta på och använder du sedan duk så behöver du inte bry dig om ifall deras kanter skadas. Det du behöver är typ en enkel ram som håller uppe borden, om du inte har ett passande stort underlägg.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

Har märkt att om man ska bygga ett seriöst "gaming" table som håller & ska användas flitigt så känns det som att man kan lägga en slant extra på citadel Ralem gaming board ..

modulärt samtidigt som du kan modda bordet så det funkar som kullar dalar osv ..

mina 5 öre igen :D
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

om du skall göra det i flera sektioner, så är nästan en ram ett måste, för att få stabiliteten...

det stora problemet kommer nog egentligen vara att duy har ett runt bord under, man måste ha nåt stabilt under, med ett runt bord så kan de yttre bli väldigt flimsiga och rent farliga att luta sig mot.

Jag skulle föreslå att du införskaffar ett rektangulärt bord, eller bockar (om du ändå skall ha en ram under), bockar finns det billiga på ikea...
frigoligt tror jag inte på, ta nåt stabilt, som en spånskiva, eller en MDF (om du vill lyxa till det)
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Har varit och mätt och insåg att det skulle bli absolut minst jobb om jag valde den där spån/pressat trä-skivan (mina materialkunskaper är låga..).
Sen verkar den väldigt stabil och flexar inget. Den var 90x300 cm eller nåt i den stilen. Så bara att såga i tre delar. Två 90x60 och en restbit.
Så mina 90x60 blir perfekta 180x120 cm om jag lägger dem brevid varandra. Det måste ju bli en bra spelplan! :D

Till min förvåning fann jag även två ganska låga bockar som använts till att stapla skivorna på. Med andra ord, inget vackert men kanske användbart..

Blir nog till att "låna" en sådan skiva från bygget här i huset. Tycker jag är värd det när dom höjer hyran med flera hundra för att de vill bygga en märklig lounge för hyresgästerna som jag inte alls är sugen på.

Återkommer senare med rapport hur det gått =)

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

90x120 måste du väl ändå såga dom i(om du bara skall dela upp den i 2 skivor), men med tanke på tiden för ditt inlägg så är väl inte matematik-kunskaperna på högsta nivå =)
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Det är inte fel med avställningsyta utöver 6"x4", för borttagna modeller, tärningar, codex, armelistor mm.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

xdanskx

Haha nä jag var ganska trött när jag skrev det...
Du har helt rätt vilket jag insåg då jag kollade på min snabbskiss och planerade att börja såga. Förstod inte riktigt hur jag tänkte igår, hehe.

Skriv svar