Mina första modeller!

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
nengstrm

Re: Mina första modeller!

Inlägg av nengstrm »

Hmm ska prova med dekalerna, det känns som nåt saknas på mina små spees marijns. Frihandandandandet får vänta, har provat och det är avsevärt svårare än jag trodde :)

Tror jag tar ca 1-1,5 per gubbe nu.. har försökt att stressa mig lite. Har massor att måla (har lovat att jag inte ska köpa nåt nytt innan allt är målat). Ska dock införskaffa lite större saker (dreadnoughts, droppods, rhinos)..

Jag kommer ihåg back in the day när jag skulle måla 60 st skelet för min undead arme, deras resinfärg var i ben-ish färg så jag bara målade vapnen i metal och fulwashade hela modellen i fleshwash. Tror jag målade alla 60 på en dag..

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Mmmm känner igen det där med tiden. Har målat klart mina första tre modeller på typ tre månader. Men jag överarbetar nog minst sagt. Första två modellerna tog lätt 20-25 timmar.

Men hoppas att det går snabbare när jag vet tekniken och ordningen. 20-30 minuter vore ju nice :)

SysterNiklas

Inlägg av SysterNiklas »

Jag lägger ner 5 timmar per marine utan problem, fast för mig så har målandet och allt fluff större betydelse än spelet i sig.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Ja, fluffet och målandet är ju det som gör det meningsfullt. Men sen vill man ju få dem på bordet nån gång också. En komplett arme. Fast hela konceptet bygger ju på att aldrig bli färdig - finns alltid en nästa grej.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

När jag målade upp mina Marines till Gothcon för några år sedan så började jag med 1,5 - 3 timmar per marine. Första tio-man squaden blev riktigt bra. Men konventet kom närmre och jag hade trettio marines kvar att måla (bara min troop-val) så efterhand blev det mindre och mindre tid per marine. Helthetsintrycket är helt OK på alla fyrtio men tittar man noga ser man vilka som är målade först och sist. :D

Egentligen hade jag velat lägga ner så mycket tid som det krävs för att få modellen skitsnygg och köra det stuket rakt igenom armén. Femton år och fem arméer senare har jag inte lyckats med detta. Ska det bli klart till ett konvent så brukar jag förr eller senare behöva trycka på gaspedalen. Ska man göra t.ex. 60 imperial guards på ett år så kan man lägga ner tid på figurerna. Jag målade mina guardsmen en och en för jag hade tiden. När jag skulle måla 80 gaunts på två månader så funkar inte det. Då blir det löpande-band principen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

nengstrm

Inlägg av nengstrm »

Jag har målat upp en bra 30 tacticals!
Har hittat en typ löpande bandteknik som gör att det ändå går relativt snabbt utan att tappa för mkt på kvalitén. Det som tar absolut mest tid för mig är att lägga grund färgerna.
Jag gör så att jag måla 2 modeller samtidigt. Först lägger jag alla grund färger (macraggeblue, ghenna gold, dawstone (på basen), leadbelcher). Sen washar jag skiten ur de med nuln oil. Allt tar ungefär 2h för båda. Sen tar det ytterligare 2h att lägga om allt blå, 2 lager guld + highlights + drybrushning.
Det jag brukar skita i numera är den sista highlighten på mina tacticals. Göra bara en med aldorf blue, skippar aldorf blue+ fenris grey samt sista med bara fenris grey.

När jag målar mina sergants brukar jag ägna lite mera tid åt highlithsen. Tänker att jag alltid kan komma tillbaka å göra mera highlights på mina tacs om jag får mera tid framöver.
Just nu vill jag bara få saker målade så jag kan börja spela nån gång :)

Skriv svar