Snabbrinnande akrylwash

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Max S

Snabbrinnande akrylwash

Inlägg av Max S »

Är den någon som har tips på hur man kan då en akrylbaserad wash att rinna lite snabbare ner i springor och längs kanter i likhet med oljewash?

Ancalagon

Re: Snabbrinnande akrylwash

Inlägg av Ancalagon »

Lahmian Medium från GW, annars vilken sorts medium som helst som är helt genomskinlig. Panduro har ett gäng olika, som gör olika saker. Konstnärsbutiker är nog annars är bra tips att gå o fråga :)

xedric

Inlägg av xedric »

Själv har jag ingen erfarenehet av Lahmian för jag vill inte köpa en sån pytteburk. Du är ute efter Liquitex Flow Aid eller motsvarande akrylmedium från annan tillverkare.

Max S

Inlägg av Max S »

Jag var lite otydlig. Jag har gjort egen på akrylmedium, vatten och akrylbläck. Allt utom vattnet är från liquitex och vattnet är kryddat med en flowimprover men det rinner ändå inte som jag vill.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Äh, skippa husfriden och kör med "riktig" wash från MIG.[WINKING FACE] Jag lovar, det finns ingen väg tillbaka när man väl provat....

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

xedric

Inlägg av xedric »

Max S skrev:Jag var lite otydlig. Jag har gjort egen på akrylmedium, vatten och akrylbläck. Allt utom vattnet är från liquitex och vattnet är kryddat med en flowimprover men det rinner ändå inte som jag vill.
Ah! Då har du mer erfarenhet av det än vad jag har :P Jag utgår ifrån Les men jag har inte blandat ngt själv än.

Les' Wash Recipe Released

Max S

Inlägg av Max S »

Det receptet har jag använt. Det beter sig dock inte som den lösningsmedelsbaserade varianten. Jag har bara valt produkter som finns i den lokala hobbybutiken. Nu har jag beställt en vallejo wash av den nya sorten. Ska bli spännande.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Antar att det är lukten som hindrar dig från Thinner-produkter? Har du provat att göra wash av oljefärger, späd med luktfri terpentin.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Max S

Inlägg av Max S »

Lukten är en del men också det behändiga i akrylen att det är vattenlösligt och inte lika omständligt att använda om man får en timmes pyssel på kvällen. Prövade att ha en burk med svart och brun oljefärg upplöst i sansodor. Var på många sätt jättebra men kladdigt och dunstade med tiden bort.

adde_z

Inlägg av adde_z »

Av de washer jag har provat (olja, enamel, gw Gammla/nya, Les recept, egna blandningar med akryl osv) så är gw:s nya shades det som beter sig mest likt en olje lr enamel wash. Dock så färgar dom mer än en olje wash och man kan motverka det genom att ljusa upp sin figur ett steg mot det tilltänkta resultatet. Om man lägger ett lager gloss före så rinner dom nya shades:en väldigt fint dit det är tänkt.

Skriv svar