Olika baser på olika detachments?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning

Ska allied detachment straffas om de ej har likadana baser?

Ja
27
57%
Nej
15
32%
Vem bryr sig?
5
11%

Antal röster: 47

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

För fan flogger tagga ner...

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Användarvisningsbild
imp

Re: Olika baser på olika detachments?

Inlägg av imp »

Flogger skrev:Jag skulle hävda att om ditt allied detachment är basat olika så har du inte ett allied detachment, då har du gjort en snabb lösning (troligen för att osta loss) och tagit en helt annan armé och har därför två arméer, reglerna säger att det är en armé men baserna säger att det är två.

Vill en spela mycket allies så bör en tänka på det när en basar sina arméer. Det ska ju se ut som de i alla fall är på samma planet..

Ökenbaser och snöbaser i samma armé? Nej, det känns skumt. Bara för att man har allierat ska man inte komma undan.
Det kommer ändå vara olika teman på baserna som finns på spelbordet, så det gör verkligen inget för spelupplevelsen.

Om inallierade trupper har andra baser spelar alltså ingen roll, eftersom att motståndarens baser knappast är samma som de du har. Bordet har sen ännu ett annat tema. Ska man dra det här så långt som att straffa för att det är olika baser borde man helt enkelt ge minus för de som inte har samma tema på baserna som det är på bordet man spelar på (motståndarna befinnersig alltså tydligen på olika planeter). Det kommer bli en väldans massa pill med att byta baser, eller så får vi införa en enda standard för baser och bord (läs gärna det sista med en gnutta förakt och en hel massa ironi :roll: ).

För mig är det mycket viktigare att möta en snygg armé, det finns många arméer som passerar TT-ribban som jag personligen inte tycker är ok målade, det är mycket värre för spelupplevelsen än att det skulle vara olika teman på baserna hos allierade trupper. Det är ett krav som för mig ligger långt över den bit jag tycker ska påverka turneringsresultatet.
En bild säger mer än 1000 kaniner

frigobben

Inlägg av frigobben »

Håller med imp. Jag vill gärna möjliggöra så mycket variation i spelet, och jag tycker man plockar bort det om baserna måste vara samma. Det handlar inte nödvändigtvis om att osta. Det är ju roligt att ha så mycket gubbar som möjligt att välja mellan när man spelar.

När det gäller BP och liknande tycker jag helheten är det viktiga. Och visst ser det ju snyggare ut om hela armén är på ett enhetligt tema, men det gäller ju inte bara baserna. Men jag tycker inte att det skall vara en massa avdrag om inte baserna matchar.

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

frigobben skrev:Håller med imp. Jag vill gärna möjliggöra så mycket variation i spelet, och jag tycker man plockar bort det om baserna måste vara samma. Det handlar inte nödvändigtvis om att osta. Det är ju roligt att ha så mycket gubbar som möjligt att välja mellan när man spelar.

När det gäller BP och liknande tycker jag helheten är det viktiga. Och visst ser det ju snyggare ut om hela armén är på ett enhetligt tema, men det gäller ju inte bara baserna. Men jag tycker inte att det skall vara en massa avdrag om inte baserna matchar.
+1
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Fan! Först och främst är ju detta en fråga om smak vilket gör det hela en aning klurigt om det nu finns någon där ute som tycker att det är jävligt fränt att mixa baser från både döskallegrottan, godislandet och sjörövarskeppet, men jag tror att de flesta är överens om att det är snyggare med en enhetligt basad armé.
Om det nu är så är det väll självklart att en eventuell mall skall spegla detta då mallens syfte borde vara att göra det lätt för målningsbedömmarna att sätta vissa grundpoäng på arméer.
Jag är inget större fan av målningsmallar, men om de skall användas så föredrar jag att målningsbedömmarna har en rätt bra klase med bonuspoäng att tillgå för de som verkligen har lagt ned tid och energi för att få ihop ett glassigt gäng. Olika basning går bort i min värld.
Människomat, till exempel spannmål.

Halvar

Inlägg av Halvar »

för mig handlar det om att allies är väldigt nytt och jag skaffade de flesta av mina arméer innan det kom (förutom 2nd edition men det räknas knappt). jag tror det finns fler som befunnit sig i samma situation. nu har jag turen att jag inte tycker om konceptet och därför inte har kört med allies än, men det är rent individuellt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Olika baser på olika detachments?

Inlägg av Flogger »

Flygmaskin skrev:Fan! Först och främst är ju detta en fråga om smak vilket gör det hela en aning klurigt om det nu finns någon där ute som tycker att det är jävligt fränt att mixa baser från både döskallegrottan, godislandet och sjörövarskeppet, men jag tror att de flesta är överens om att det är snyggare med en enhetligt basad armé.
Om det nu är så är det väll självklart att en eventuell mall skall spegla detta då mallens syfte borde vara att göra det lätt för målningsbedömmarna att sätta vissa grundpoäng på arméer.
Jag är inget större fan av målningsmallar, men om de skall användas så föredrar jag att målningsbedömmarna har en rätt bra klase med bonuspoäng att tillgå för de som verkligen har lagt ned tid och energi för att få ihop ett glassigt gäng. Olika basning går bort i min värld.
+1 :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

frigobben

Re:

Inlägg av frigobben »

Flygmaskin skrev:Fan! Först och främst är ju detta en fråga om smak vilket gör det hela en aning klurigt om det nu finns någon där ute som tycker att det är jävligt fränt att mixa baser från både döskallegrottan, godislandet och sjörövarskeppet, men jag tror att de flesta är överens om att det är snyggare med en enhetligt basad armé.
Jag håller helt med. Men det kan ju vara någon som lagt ned sin själ i två olika arméer för länge sedan och gärna spelar dem tillsammans nu när tillfälle ges. Säg för argumentets skull att detta är två gamla best painted arméer, men med olika baser. Då tycker jag ändå att de skall få högre målningspoäng att någon annan med precis TT och med samma baser på sin detachments.

Tittar man då på en mall ser jag gärna bonuspoäng på samma baser, såklart, men jag tycker det är väl hårt om man säger "har man olika baser kan man aldrig komma över TT", exempelvis.

För att fjäska lite och göra min poäng, så skulle jag tycka det är en visuellt bättre upplevelse lira mot några av mina favoritmålare, Asplund och Flygmaskin, om de tar gubbar från två olika arméer och allierar, än någon random TT med enhetliga baser.

För att summera: bonus för enhetliga baser, ja tack, en tröskel man aldrig kan komma över utan enhetliga baser, nej tack.

(Men visst är det hela bara en estetisk fråga i slutändan, och sticker det för mycket i ögonen på folk med olika baser så får man väl sätta en tröskel. Men jag köper inte riktigt argumenten att "det är en orealistisk visuell upplevelse på spelplanen" eller att "enhetliga baser är ekvivalent med mycket tid nedlagd")

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

daskad skrev:Det funkar om man gör en grym displayboard till dem, t.ex. snöbaserna går uppe på ett högt berg, medan ökenbaserna går nere i en öken som går runt berget, typ
Måste göras direkt

Display för IG o Eldar lika stort som ett spelbord att köra runt med.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

daskad

Inlägg av daskad »

Ja! Åka med släp till varje turnering är ju awesome!!! :-D
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar