Higlight svarta kläder?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
NordOrk

Higlight svarta kläder?

Inlägg av NordOrk »

Som topicen lyder har jag svårt att få till en bra higlight på mina goff orcs kläder. Lyckas hyfsat med de flesta färger men att highlighta svarta kläder är svårt att få bra. Har testat med lite grå highlight som jag kör över med en wash men det ser liksom bara skitigt ut. VIll ha det mer cleant.

Tips mottages med glädje!
Waaaaa.........gghhhh!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Re: Higlight svarta kläder?

Inlägg av guildmaster »

Blanda i lite blått i det mörk mörk gråa.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Är jag lat brukar jag ta Battlegrey och washa svart tills det ser tillräckligt svart ut. Funkar bäst på kläder och liknande och inte så bra på t.ex. armour som tenderar att bli fläckigt om man inte tunnar ner washen väldigt mycket och lägger på jättemånga lager.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Måla svart - drybrush blågrå (den mörkaste SW-färgen) - badab black (som heter något nytt)

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

speedfreek skrev:Måla svart - drybrush blågrå (den mörkaste SW-färgen) - badab black (som heter något nytt)
Nuln Oil tror jag du är ute efter...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

Du bör även tänka på vad du vill att det svarta ska se ut som samt hur den passar till övriga delar av figuren. Tyg? Läder? Ska det vara en varm eller kall nyans?

Om jag exempelvis ska måla kall svart klar läder så målar jag stora delar av den svarta ytan med VGC Stormy Blue. Sedan highlightar jag med en blandning av svart och VGC Sombre Gray, samt ytterligare en highlight med lite VGC Wolf Grey inblandat. Viktigt är att hålla highlightsen minimala.

Vill jag ha en mer täckande svart utan skarpa kanter så börjar jag med svart och blandar i mer Panzer Aces German Ticker tills jag är nöjd. En mer varm svart så börjar jag med svart och blandar i lite bruna nyanser så som VMC German Camo Black Brown eller VMA Mahogony.

Ett bra alternativ kan även vara att låta det svarta vara helt svart.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Den grå som tidigare hette shadow grey funkar fint.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Shadow grey utblandat med svart brukar jag använda. Sedan en tunn highligt med codex grey på kanter om man vill det.

SWEPAINT
Kontakt:

Inlägg av SWEPAINT »

om det är ett fordon t.ex., kan det funka endast med någon form av metall färg. t.ex. boltgun metall.
dock mycket sparsamt och som highlight.
naturligtvis kan du använda dom andra metoderna ovan i tråden, även på fordon.
de är ypperliga.
min metod är en "latmans" fordons version.
de beror på om du vill spela fort eller går i golden demon drömmar... :)

adde_z

Inlägg av adde_z »

Blanda i graveyard earth och/lr komando kaki i mörkgrå och highligahta med det. Sen om det blir för ljust så är det bara att tona det mörkare med en glaze med nuln oil lr eventuelt glaze med svartfärg utspädd med 10 delar vatten.

Skriv svar