Finecast nu för tiden
Finecast nu för tiden
När Finecast släpptes var det ju massa snack om den dåliga kvalitén. Själv har jag enbart köpt en modell och den var sådär. Inga stora fel men lite små luftbubblor. Fast jag har hört att GW har skärpt till sig och att kvalitén är bättre nu för tiden.
Jag har planer på att köpa ett gäng Incubis och står i valet mellan att köpa dem från GW-butiken (där man lätt kan lämna tillbaka alltför felgjutna modeller) eller via internet (där de kommer att bli betydligt billigare). Eftersom de är eldarmodeller vill jag verkligen inte ha massa hål och luftbubblor i dem. På orker eller liknande kan man ofta göra om det till slitage, men det passar liksom inte riktigt alverna. Så är det någon som vet hur Finecast är nu för tiden? Är det som tidigare eller har GW skärpt till sig?
Jag har planer på att köpa ett gäng Incubis och står i valet mellan att köpa dem från GW-butiken (där man lätt kan lämna tillbaka alltför felgjutna modeller) eller via internet (där de kommer att bli betydligt billigare). Eftersom de är eldarmodeller vill jag verkligen inte ha massa hål och luftbubblor i dem. På orker eller liknande kan man ofta göra om det till slitage, men det passar liksom inte riktigt alverna. Så är det någon som vet hur Finecast är nu för tiden? Är det som tidigare eller har GW skärpt till sig?
Finecast nu för tiden
Nja asså. Jag köpte en dark apostle nu när chaos boken kom. Jag kände mig smått rånad...
Re: Finecast nu för tiden
Om du vill kan du handla metallvarianten av de nya Incubis av mig. Asbilligt.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
- speedfreek
Problemet är att jag helst inte vill ha dem i metall. Närstridsmodeller som sticker utanför baserna på alla håll och har massa spetsiga saker känns som om de kommer att skavas.
Ingen annan som har några nya erfarenheter av Finecast?
Ingen annan som har några nya erfarenheter av Finecast?
Jag har köpt en hel del figurer i finecast de senaste månaderna. De har definitivt blivit bättre sen de först började med dem, men det är tyvärr fortfarande en del fel. De absolut vanligaste är små bubblor, som bara behöver fyllas, och oftast räcker det med t.ex tjockt superlim. Men ibland är det på ställen som förstör mer, som i en armour line på en marine char, eller i ett hörn av ett vapen etc, och då behövs det lite greenstuff jobb. Det är också ganska vanligt med böjda figurer, men det är ju lätt att fixa, och nästan omöjligt att förebygga, då det ofta beror på värme.Mortarion skrev:Ingen annan som har några nya erfarenheter av Finecast?
För mig är det vid 100% av gångerna värt lite extra jobb, med tanke på att jag avskyr att skrapa mold lines, limma, pinna och allmänt jobba med metall. Dessutom blir slitaget helt annorlunda på metall, vilket såklart alltid är trist.
Jag har bara dålig erfarenhet av "fine"cast, bubblor och icke existerande detaljer.
Så jag skulle försöka bygga egna om du inte gillar tenn, eller köpa dem i GW butik och öppna dem på plats.
Så jag skulle försöka bygga egna om du inte gillar tenn, eller köpa dem i GW butik och öppna dem på plats.
Övervägande bra numera tycker jag, även om det är högre felprocent än metall fortfarande. Jag har köpt enstaka modeller på nätet men större grejer kör jag direkt från GW Online, särskilt om det är äldre modeller som gjorts om till Finecast i efterhand. Det blir sjukt mycket enklare om man behöver klaga, det går fort och man får massa bitar över eftersom de inte brukar be att få tillbaka den dåliga modellen. En extra Carnosaur var till exempel lätt värt besväret att skriva ett mail på tre rader.
Ofta är det samma figurer som har problem om och om igen medan andra alltid är bra, så det är kanske bäst att kolla på något större internationellt forum vad folk har för erfarenhet av just Incubi.
Ofta är det samma figurer som har problem om och om igen medan andra alltid är bra, så det är kanske bäst att kolla på något större internationellt forum vad folk har för erfarenhet av just Incubi.
Finecast nu för tiden
Tycker att detaljerna är helt ok och föredrar dem lätt framför metall som tappar färgen om man tittar på dem för hårt. Det som stör mig med Finecast är hur otroligt ömtåliga de är. Min son köpte en Necron Lord häromsistens, fina detaljer och allt, men små smala delar som knäcks alldeles för lätt. Att packa ner den i en figurväska är ett äventyr i sig.
Tack för tipsen. Jag får fundera lite.