Pre SM2

Turneringar i Jönköping

Moderatorer: GoB40k, Flogger, Gullberg

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Pre SM2

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Jag har aldrig sagt att du ska få välja vilket kort som ska vara aktivt ;) Jag sa ju att om du har ett aktivt och får ett till så discardar du det och drar ett nytt. Så nej, det gynnar inte statiskt skytte ;)
En fin efterkonstruktion där ;). Iofs kanske just den kan göra din version attraktiv nog för att kunna vara ett alternativ. Vi får diskutera det. (skype?)
Sen så ser jag inte riktigt problemet med statiska skytte-arméer då de redan är sämre än mobila skytte arméer i 7:th och framförallt i Maelstrom överlag.
Ja, men vi vill väl inte ha tillbaka dem så som de fanns i 6e? Så därför skall vi ju undvika att gynna dem. Skyttearmérna kan ju alltid diskuteras men hellre en mobil skyttearme än en statisk.
Sen tror jag snarare att ETC minskade antalet kort dels för att undvika dubbletter men också dels för att det inte fanns tid att fixa 36 balanserade kort. Mängden SO-kort man väljer att ha med är ju snarare en fråga rörande hur viktigt/vanliga man vill att den typen av kort ska vara i förhållande till de andra typerna av kort.
Det fetstilta är det jag syftar på. Man vill minsk SO då de skapar lite väl mycket slump. Alltså minskades de. Om man hade velat ha samma ratio som innan så hade man tagit 2x6 stycken
Jag tycker också att problemet är minst lika stort om man bara drar objectives i motståndarens deployment zone som i sin egna, så jag ser inte häller erat försöka att "balansera" ut det hela som speciellt lyckat. Är det balansen ni vill åt är mitt förslag bra mycket bättre. Men kan man bara klara av två per runda tycker jag inte att det behövs alls om jag ska vara ärlig.
Jag håller med om att dra objektiv i motståndarens zon är ett problem. Dock inte att det är lika stort. Självfallet tycker du att ditt förslag är bättre annars hade du väl inte lagt fram det?

Det kanske är bra nog om man kastar de extra dragna men borde man inte helt enkelt bara köra med en 24 lek då? Detta gör att man slipper dubbletter i egna (eller motståndarens) zon under matchen lopp.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

Efterkonstruktion vet jag inte riktigt ;)
DHettNeck skrev:Om man nu ser det som ett problem (vilket jag inte gör) så är det väl mycket bättre att säga att man bara får ha ett sånt aktivit samtidigt och drar man fler än ett så discardar man det och drar ett nytt kort.
Jag tycker att jag var ganska tydlig, men det är klart att det kanske kunde misstolkas :P
Hylander skrev:Jag håller med om att dra objektiv i motståndarens zon är ett problem. Dock inte att det är lika stort. Självfallet tycker du att ditt förslag är bättre annars hade du väl inte lagt fram det?

Det kanske är bra nog om man kastar de extra dragna men borde man inte helt enkelt bara köra med en 24 lek då? Detta gör att man slipper dubbletter i egna (eller motståndarens) zon under matchen lopp.
Klart jag tycker mitt förslag är bättre, annars hade jag ju inte lagt fram det ;)

Hur många kort man har i leken är en intressant fråga. Att ha 24st (varav 6st är SO) är ganska annorlunda mot att ha 36st (18 SO) men discarda alla SO efter första på handen. 36-korts varianten "garanterar" ju nästan att man alltid har 1 SO-kort att spela kring vilket jag tycker är intressantare än att bara ha massa död X kort.

Jag tycker att just SO-korten är det som gör korten bra över huvud taget. Dom andra uppdragena är ju oftast att man inte måste göra nått annat än att bara döda saker vilket jag tycker är ganska tråkigt. Jag tycker att just objectiv-spelet under matchen är det bästa och roligaste med maelstrom uppdragen. Vill man ha bort objectives i deploymentzones så kan man ju alltid ändra reglerna så att max 1 objective får vara i varje DP och övriga måste vara minst 6" ifrån eller nått sånt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Pre SM2

Inlägg av Hylander »

Kan vara en ide att styra objectivens placering istället. Jag tror det kan vara en väg att gå lite tråkigt dock att göra det då placeringen av den innan valet av sida är ett lite roligt taktiskt moment. Dessutom kan Hammer & Anvil bli lite likriktat då Zonen för övriga 4 objectiv blir lite liten 12"x48" (jmf med tex DoW som har 12"x72")

Men det kanske är att föredra.

1. Att styra objektiven.
2. Inte scora samma objektiv i runda (detta är galet tråkigt tycker jag)
3. Cappen på att max scora 2 kort per runda räcker för att täcka alla andra eventualiteter

Detta kanske är en bättre lösning än båda tidigare förslagen? (Självfallet inte bättre än 18 kortslek men ändå... ;) )
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

Det kan nog vara bättre.

Men om det nu är så att et mindre kortlek är att föredra, varför inte bara göra en mindre kortlek? Jag tycker att det är ett mycket bättre förslag än att gör för många ändringar i hur/vad/när man får scora.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Pre SM2

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Det kan nog vara bättre.

Men om det nu är så att et mindre kortlek är att föredra, varför inte bara göra en mindre kortlek? Jag tycker att det är ett mycket bättre förslag än att gör för många ändringar i hur/vad/när man får scora.
Jag håller med men TO vill använda alla spec korten istället för 12/18. Alltså behövs, i alla fall enligt mig, en begränsning på SO.

Jag funderar vidare på om det är bra att begränsa objektivens placering. Vanguard tex blir ju att man måste lotta hörn först tex
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Pre SM2

Inlägg av refabricated »

Orkar inte blanda mig i...

Kör ETC-leken rakt av bara. Typ enda bra rulingen som kommit från den gruppen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

Re: Pre SM2

Inlägg av GoB40k »

Personligen tycker jag 18 kort är betydligt sämre, bara 6st SO gör spelet lika stationärt och tråkigt son alltid, särskilt när det kombineras mef KP som på ETC.

Vi har inte upplevt något problem alls med att använda hela leken, särskilt inte med de poängjusteringar som gjorts i missionpacket.

Men Olof, Hylander och Tröger, ni kan väl komma hit på lördag och testspela missions? :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

GoB40k skrev:Personligen tycker jag 18 kort är betydligt sämre, bara 6st SO gör spelet lika stationärt och tråkigt son alltid, särskilt när det kombineras mef KP som på ETC.

Vi har inte upplevt något problem alls med att använda hela leken, särskilt inte med de poängjusteringar som gjorts i missionpacket.

Men Olof, Hylander och Tröger, ni kan väl komma hit på lördag och testspela missions? :)
Nej, det kan vi (jag iaf) inte. Anledningen att vi har ett forum är ju just för att vi ska kunna diskutera saker utan att träffas IRL ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Pre SM2

Inlägg av Hylander »

Vi kan snacka lite mer om detta på TTT. Då har även GoB lite feedback från helgen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Vi kan snacka lite mer om detta på TTT. Då har även GoB lite feedback från helgen.
Låter som en utmärkt plan :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar