Pre SM2

Turneringar i Jönköping

Moderatorer: GoB40k, Flogger, Gullberg

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Pre SM2

Inlägg av Silvertejp »

Varför då, måste jag fråga då?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

Det undrar jag också. Att man inte kan klara samma uppdrag (om man dragit två av det) kan jag kanske köpa (även fast jag inte ser anledningen till det häller), men att man inte kan klara flera olika känns extremt konstigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Re: Pre SM2

Inlägg av SamuelB »

Diskussionen i SM-Gruppen gällande Tactical Objectives och framför allt Secure Objectives har just varit att dom kan vara obalanserade och slå väldigt fel ut. (Tex en spelare slår 3st objektiv i sin deploymentzoone) 3vp.

För att minimera det slumpmomentet men att fortfarande ha kvar en full kortlek istället för att som man har gjort på TTO att reducera den så har SM-Gruppen kommit fram till denna lösningen.

Detta skall också testas nu i helgen på PreSM2 och där efter utvärderas innan upplägg spikas till SM.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

SamuelB skrev:Diskussionen i SM-Gruppen gällande Tactical Objectives och framför allt Secure Objectives har just varit att dom kan vara obalanserade och slå väldigt fel ut. (Tex en spelare slår 3st objektiv i sin deploymentzoone) 3vp.

För att minimera det slumpmomentet men att fortfarande ha kvar en full kortlek istället för att som man har gjort på TTO att reducera den så har SM-Gruppen kommit fram till denna lösningen.

Detta skall också testas nu i helgen på PreSM2 och där efter utvärderas innan upplägg spikas till SM.
Om man nu ser det som ett problem (vilket jag inte gör) så är det väl mycket bättre att säga att man bara får ha ett sånt aktivit samtidigt och drar man fler än ett så discardar man det och drar ett nytt kort.

För som ni rulat nu är det ju en stor drawback att dra 3 sånna kort då man i så fall bara kan klara ett kort, så lösningen har ju gjort det obalanserat åt andra hållet istället.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Pre SM2

Inlägg av Silvertejp »

+1 på Tröger kan absolut hålla med om att dra secure objective 1 tre gånger och klara det är obalanserat, men att stå på tre olika objektiv och klara tre kort känns rimligt.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Pre SM2

Inlägg av Hylander »

Jag håller inte med er. (Kirban och +1)

Om hela kortleken används så kan en statisk arme (vilket jag anser var det dominerande innan TO) ha tur och dra secure Objectives som är nära sin egna deployment och scora. OM hela leken används dvs 3x varje secure objective så kan man helt enkelt dra väldans bra och ta lätta poäng varje runda utan att vara offensiv.

Att minska kortleken gör att man kanske max kan få 3 sådana poäng jämfört med en hel kortleks 9p.

Om man istället vill använda hela kortleken så bör alltså just detta begränsas. Alltså är max en SO vettigt. Dessutom om man nu drar 3 st så tar man ett samt kastar ett vilket ger två nya kort vilket är helt acceptabelt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

Håller inte alls med. Om det också är så att man max får klara 2 per runda så är detta verkligen inte en nödvändig restriktion. Jag tycker det är värre om man drar för mycket av dessa korten och i flera rundor bara kan klara ett per tur. Kör på max ett aktivt OS om det är det ni vill åt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Pre SM2

Inlägg av Bronson »

Secure objective #X ser inte jag som det obalanserade. Det obalanserade är ju om man får 3 helt random grejer som du kan klara per automatik och som dessutom ger mer än 1 poäng. Nu är det som påpekats en nitlott om man råkar få 3 secure objective #X. Räcker det inte med att klara max 2 i rundan? Det balanserar väl allting om inte annat?
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Pre SM2

Inlägg av Hylander »

Hela tanken med Maelstrom (i alla fall det som gör det bra enligt mig) är att det har fått spelet till att bli mer mobilt. Den stationära skyttearmén funkar allt sämre vilket gör spelet roligare, ånyo min åsikt.

Innan ETC spelade det maelstroem med hela leken och det funkade sådär. ETC (har kanske inte alltid rätt men det är fan så många fler än vi och alla är inte helt korkade så de kanske kommer på vad som är fel lite då och då) minskade kortleken och främst SO. Varför? - Jo för att man kan dra många fördelaktiga hemobjektiv vilket gör spelet än mer turbaserat. Alltså minska antalet SO är det man bör få till. Mindre kortlek är en väg eller minska antalet SO man kan fixa.

Att bara få ha ett aktivt men fortfarande ha halva leken fylld med dem innebär fortfarande att man kan diska en massa objektiv som ligger hos motståndaren och bara ha kvar de som finns säkert hemma. Och vips så gynnas statiskt skytte igen.

Nej, Tröger. Det är inte lösningen att välja ett aktivt kort. Jag förespråkar den minskade kortleken men arrangörerna vill använda hela leken och då tror jag att deras begränsning är det nästbästa alternativet än så länge.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Pre SM2

Inlägg av DHettNeck »

Jag har aldrig sagt att du ska få välja vilket kort som ska vara aktivt ;) Jag sa ju att om du har ett aktivt och får ett till så discardar du det och drar ett nytt. Så nej, det gynnar inte statiskt skytte ;)

Sen så ser jag inte riktigt problemet med statiska skytte-arméer då de redan är sämre än mobila skytte arméer i 7:th och framförallt i Maelstrom överlag.

Sen tror jag snarare att ETC minskade antalet kort dels för att undvika dubbletter men också dels för att det inte fanns tid att fixa 36 balanserade kort. Mängden SO-kort man väljer att ha med är ju snarare en fråga rörande hur viktigt/vanliga man vill att den typen av kort ska vara i förhållande till de andra typerna av kort.

Jag tycker också att problemet är minst lika stort om man bara drar objectives i motståndarens deployment zone som i sin egna, så jag ser inte häller erat försöka att "balansera" ut det hela som speciellt lyckat. Är det balansen ni vill åt är mitt förslag bra mycket bättre. Men kan man bara klara av två per runda tycker jag inte att det behövs alls om jag ska vara ärlig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar