INFÖR SM 1

Turneringar i Jönköping

Moderatorer: GoB40k, Flogger, Gullberg

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Flogger »

Man kan parkera precis utanför helt gratis! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Ceasar »

Hur gick det?!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Flogger »

1. Samuel Bergström
2. Peter Alsén
3. Robin Kinnunen
4. Adam du Rietz

Resten minns jag inte vilken ordning, det dyker upp senare idag ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Ceasar »

Kan ni inte skriva en liten utvärdering? Skulle vara extra kul nu då det var ett test på ett eventuellt SM format.

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av GoB40k »

Ceasar skrev:Kan ni inte skriva en liten utvärdering? Skulle vara extra kul nu då det var ett test på ett eventuellt SM format.
Ask, and ye shall receive ;)


Utvärdering "InförSM1"

Vi spelade 3st matcher, 14st spelare. Resultatlistan var följande:
1,Tau/SW- Broadsides, Crisis+Batman, 2x Skyray, Dundercav, 1xDroppod
2,CD/CD, Belakor, 20xHundar med 2 khorne heralder,
3,Tau/Assassins, Riptide, Broadsides, Crisis+batman, Sniperdrones, 1xColexus
4, SM/SM, Centurions i LR, Tigge, CM, 1xDroppod.


Lite samlade tankar om självaste formatet.
* 1850p, Detta kommer vi antagligen hålla det på eftersom det är en ”standard” och har spelats på många turneringar
* 1xCAD/Codexspecifik Detatchment + 1 Formation eller Allie (Man får alliera med sig själv) Uppläget funkade väldigt bra, Dom flesta hade 2xDetatchments på turneringen. Just valet mellan att antingen få ta en formation eller ett allied drog ner på tokerierna väldigt mycket.
* LoW/IK, Det spelades med några LoW samt IK. Det kändes inte som att dessa var på något sätt dominerade under turneringen nu när listan var så pass begränsad. Vi får se hur vi gör med LoW.
* Fortifications: Det var ingen som valde att spela med några fortifications så tyvärr kan vi inte ge något svar angående dessa.
* IA: Det spelades bara saker ifrån IA som var LoW så detta kan vi inte ge någon utvärdering på.

Missions skall vi ta o fila mer på men vi känner att vi är på rätt riktning. Att spela med hela kortleken samt att man får kasta kort som man omöjlig kan ta direkt fungerade bra vi körde också med att alla D3 blir 2 samt att Kingslayer bara ger 1vp.
Vi skall dock testa vidare på missions fram till SM för att få fram så bra missions som möjligt.

Generellt om turneringen:
Listorna på turneringen var generellt riktigt hårda. Tex Centurions i droppod, Tyranid flying circus, Eldar bilpark osv.
Dom två enda Taulistorna på turneringen kom 1 och 3a. Listorna var ganska lika med väldigt mycket skytte. Sedan så var Centurions samt Belakor det som stack ut och fortfarande var väldigt bra.

Dom som körde med LoW/IK kom på ungefär samma poäng, Dessa listorna hade problem mot dom traditionella listorna som nu har dominerat ett tag. Dessa gav vissa arméer verktyg att hantera saker som de annars har svårt med (lite som allies kan göra) men det kändes inte som att dessa var på något sätt dominerade under turneringen nu när listan var så pass begränsad.
Citat ifrån han som spelade med Necrons Obelisken ” Den kommer inte användas om man vill spela kompetetativt”

Vi kommer att sammanställa ett koncept för SM så snart vi kan. Det spikas den 12e.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Neth_Oni »

"Dom två enda Taulistorna på turneringen kom 1 och 3a. Listorna var ganska lika med väldigt mycket skytte."

Nja, det håller jag väl inte med om. Vi hade båda en enhet Crisis med Batman och en Broadside enhet men även de var lite olika och resten av listorna var väldigt olika varandra ;)

Jag personligen mötte aldrig någon LoW eller knekt men vågar nog påstå att jag trots det mötte de hårdaste listorna på turneringen (eldar med 5 serpents och 2 knights, den andra taulistan och 6 pods, poddande grav centurions + dundervarg listan) så tror verkligen att det enda som merparten av LoW kommer göra är att klämma åt vissa spamlistor som då kanske får lov att välja bort lite av den traditionella listan för att iaf ha ngt som kan hantera dem. Jag tror inte ens det kommer hända och att de "traditionellt hårda" listorna kommer fortsätta spelas som så men om bara en väljer att spela lite annorlunda är det ett plus i min bok :)

Angående missions så håller jag absolut med om att en mix av mer traditionella missions och tactical objectives är "the way to go", MEN jag ger en varning om att Tactical objectives kan vara väldigt knasiga vissa matcher. Ni har ju lite ändringar där, som att man alltid får kasta kort som inte går att utföra och scora max 2 per runda (vilket ni borde haft på sista uppdraget också, vart helt bananas när man kunde scora alla 5 korten i runda 2 t.ex) men jag funderar på om det inte kan vara en idé att göra ngt litet mer där också. Kanske att man kan välja att kasta ett kort i rundan medan man drar dem istället för i slutet på rundan? För korten var den främsta faktorn i förlusten mot den andra Taulistan. Jag hade kontroll över ca 3/4 av bordet och hade verkligen pushat bort honom men han drog nästan bara kort att hålla de 2 objectives han stog på och jag drog nästan bara samma 2 objectives samt döda/utmana i närstrid så han eskalerade ngt fruktansvärt i poäng på korten. Trots det såg det ganska just ut till sista rundorna när allt sket sig och allt mitt dog och han saveade allt istället men trots det hade det troligen bara blivit en draw om inte korten hade varit så väldigt ensidiga.

Sen skulle jag starkt rekommendera att ha de tertiära objektiven samma genom alla matcher, säg 1vp för linebreaker och slay the warlord och ha first blood enbart som tiebreaker i alla matcher. Det är tillräckligt mycket olika i varje mission ändå med extra poängen för att döda specifika choices, tactical objectives och "vanliga" objectives/kill points.

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Joakim »

Tycker vi kan återgå till gamla SM och GT standard, 1500 pts.
Annars låter det ju som att det mesta funka. Ingen riktigt tung magilista var med? Summoning t ex?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Flogger »

Joakim skrev:Tycker vi kan återgå till gamla SM och GT standard, 1500 pts.
Annars låter det ju som att det mesta funka. Ingen riktigt tung magilista var med? Summoning t ex?
Nope. Jag använde mig av summoning i en match så listan var inte baserad på det.

1850 känns som det blivit någon form av världsstandard, ETC har det, de flesta stora turneringarna i USA har det, samt i England också. Tycker det känns rätt vettigt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av Neth_Oni »

jag som hade med mig en Culexus bara för att sätta åt alla summoningfjantar och så var det inga där :P

Enda psyker jag mötte var en ensam Farseer som fick gömma sig i ett hörn för att inte bli brutalt mördad, vilket skedde ändå i sista rundan

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: INFÖR SM 1

Inlägg av DHettNeck »

1850p tycker jag är helt givet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar