Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Allmänt

Inlägg av Jocke Rapp »

Diskutera kompmallen i allmänhet här.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Allmänt

Inlägg av Hylander »

Jag har alltid varit lite emot en mall eftersom jag anser att det inte går att täppa till ALLA eventuella hål. Visserligen tycker jag att mallen blivit mycket bättre än den första versionen men fortfarande tycker jag hålen är för stora.

Numera ser jag inte det som enstaka glömda saker, detta var aldrig någon fara heller eftersom det rätt snart hittas, utan överbelastningar på vissa saker.

Ta vissa eldarlistor till exempel som väljer att köra 3 wraithlords för -18. Klart för lågt i min mening, men samtidigt är minuset för en Wraithlord på -6 rätt ok tycker jag.

Alltså är det kumulativa minus som måste till, på väldigt många ställen, likt det som finns hos orkernas mobs.

Nackdelen är att mallen blir mer och mer komplicerad men detta ser jag som något oundvikligt om den skall vara tillräckligt rättvis för att användas.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Allmänt

Inlägg av Argos »

Jag håller med Hylander jättemycket om kumulativa (svårt ord) minus.

Framförallt borde fordon ha ännu mer kumulativa minus, men även de flesta bra val borde bli hårdare straffade.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Allmänt

Inlägg av Mortarion »

Håller också med.
Jag har en hel del synpunkter på mallen, men jag väntar nog till efter BSK med att skriva dem, så att man får se lite mer hur det fungerade i praktiken.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av speedfreek »

Är det inte det Jeppa och jag sagt hela tiden?

(och att jag har nio penitents bestämdes innan förra BSK och är nog inte ens bra, men det får vi se)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Allmänt

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker också att det överlag går att göra väldigt starka temade listor utan att få extra minus. Som tex 12 Dark Lances eller 3 vendettor => 9 twin LC.

Ett problem är ju att det också går att bygga temade listor fast med olika enheter vilket är mycket svårare att komma åt i en mall.

Överlag kommer många hål upptäckas under/efter BSK.

Mallen änns väldigt bra när man kollar på alla enskilda enheter, men den bröt ihop lite nu när det är lagturnering och man kan bygga en eller två väldigt specialliserade listor per lag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Allmänt

Inlägg av Hylander »

speedfreek skrev:Är det inte det Jeppa och jag sagt hela tiden?

(och att jag har nio penitents bestämdes innan förra BSK och är nog inte ens bra, men det får vi se)

Du säger ju så jädrans mycket så det mer eller mindre täcker allt och lite till så vad är vettigt och riktigt egentligen är ju omöjligt att veta ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Allmänt

Inlägg av imp »

Argos skrev:...Framförallt borde fordon ha ännu mer kumulativa minus, men även de flesta bra val borde bli hårdare straffade.
Håller inte med om du menar "Mech-minuset", det ligger nog rätt bra, kanske lite hårt ibland. Menar du på vissa riktigt jobbiga fordon kan jag nog hålla med.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av speedfreek »

Går att göra riktigt ruskiga IG-listor med skvadroner (hydror, medusor, hundbilar, vendettor) så länge man skippar transporterna och därmed inte får så mycket fordonsminus.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Allmänt

Inlägg av Hylander »

speedfreek skrev:Går att göra riktigt ruskiga IG-listor med skvadroner (hydror, medusor, hundbilar, vendettor) så länge man skippar transporterna och därmed inte får så mycket fordonsminus.
Håller med.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar