Witch Hunters

Moderator: Kompmallsansvariga

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Witch Hunters

Inlägg av Per Pirat »

Kul för honom med 40 deltagare (eller vad det nu va i år), om någon på allvar tror på Necrons nu och i relation med deras komp så godspeed men det gällde det inte nu.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Witch Hunters

Inlägg av Tadaotoko »

Anser fortfarande att faintpointsen är för argt kompade. En flamer hos systrarna kostar 0,5p extra i minus en hos andra lag och enda argumentet för att den ska ge så mycket mer minus är att den kan få rend vilket skulle kunna vara ett bra argument. Dock är det så att alla enheter inte kan få rend på sina vapen. De flesta måste först köpa en VSS som den ger minus i komp och om den dör kan man inte använda faithpointsen längre. Sedan för att få in rend måste man klara ett faithtest för en tia systrar är det inga problem det är bara 8,3% chans att misslyckas men för en enhet med fem modeller (tex dominions i en immolator) så är det 72,2% chans att misslyckas. Detta är ju helt fel då båda enheterna betalar samma kompminus med samma argument bara att den ena enheten inte kan använda fördelen som de betalar kompminus för.

Sedan till lite statistik på rend: 10 systrar med bolters ska statistiskt göra 2,22 rend
köper man till en flamer som ger minus ett i komp så blir resultatet från 10 systrar 2,5 rend (räknar med att motståndaren är bra och ställer enheten så att man kan få mellan två och fyra träffar om man själv kommer i en bra vinkel alltså 3 träffar) och med två flamers så blir det 2,7 rend om tio systrar skjuter. Så då har man betalat minus 2 i komp för att få in 0,5 extra rend. Skulle inte vilja påstå att det är värt minus 0,5 extra i komp speciellt inte på enheter under 7 modeller då de är väldigt osanolikt att de ska få in rend. Om de ska kosta mer så borde det enbart vara i enheter på 10 modeller som är faithful och inte på alla enheter som kan var 10 modeller och faithful. En sak till två meltaguns ger samma minus i kompen kan skjuta sönder bilar och kör man rend så ska de göra 2,88 wonds utan save vilket är bättre än flamers ur ett ap 1 perspektiv (dock är flamers fortfarande bättre mot hord).

Flammers på Dominons som är 4 poäng dyrare än vanliga flamers borde speciellt inte ge minus 1 i komp.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Witch Hunters

Inlägg av Tadaotoko »

Tänkte på en sak till om man jämför en 10 SM med 10 BS och deras värde i komp. En tia i rhino med flamer och melta (multimelta på sm) och med PF/Eviscator så kostar enheterna nästan lika många poäng SM enheten kostar 30p extra. De ger systrarna minus 9 i komp och SM minus 8,5 vilket blir minus ett i komp för var 22,2p syster och minus ett i komp för var 27p SM. personligen så tycker jag att SM enheten har lättare att överleva med I 4 S 4 T 4 och Ld 9 även om champion skulle stryka med. För samma enhet till fot ger minus 6 i komp för systrarna och minus 4,5 för SM vilket blir minus ett i komp per var 27,5p syster och minus ett i komp för var 43,3p SM och även där så anser jag att SM enheten är bättre specielt när de kan utrustas med longrange vapen.

En systerenhet borde ha lite mer lika minus som SM enheten. En systerenhet till fot utan VSS är inget mer än IG i PA utan longrange vapen eller suport. Därför tycker jag att man borde få minus på en systerenhet efter denna skalan:


Battle Sisters Squad

-1 each unit of Battle Sisters (only if the unit has a dedicated transport)
-1 Veteran Superior
-1 each Meltagun / Heavy Flamer / Combi-melta
-0,5 Flamer / Combi-flamer / Combi-plasma / Combi-stake crossbow
-1 Eviscerator
-4 Book of St. Lucius

Ni som tycker att eviscatorn har är värd samma kompminus som en PF på SM så säger jag bara detta. 4+ mot monster istället för 2+ är sjukt mycket sämre. Enda gången den är bättre är mot fordon och då kan SM lika gärna ta en meltabomb som är bättre och ger inte minus i komp.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Witch Hunters

Inlägg av HeadWar »

Tadaotoko skrev:Enda gången den är bättre är mot fordon och då kan SM lika gärna ta en meltabomb som är bättre och ger inte minus i komp.
Fast det är väl ändå lite lite bättre att få tre attacker på chargen istället för en, och att träffa dreads på 4+ istället för 6+?

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Witch Hunters

Inlägg av Tadaotoko »

HeadWar skrev:
Tadaotoko skrev:Enda gången den är bättre är mot fordon och då kan SM lika gärna ta en meltabomb som är bättre och ger inte minus i komp.
Fast det är väl ändå lite lite bättre att få tre attacker på chargen istället för en, och att träffa dreads på 4+ istället för 6+?
Det är sant det tänkte jag inte på mitt fel :(
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Witch Hunters

Inlägg av Tadaotoko »

Tänkte på syrornas ImbasuperfighterHQ med fyra attacker på assaulten på WS fyra och styrka 5 eller sex beroende på vilket imabasuper vapen hon har tagit. Det blir 1,6 wonds på S 5 I 4 (samtidigt som SM och efter karaktärer) eller 1,6 wonds på S 6 I 1 mot SM som då slår först. För detta betalar man minus 8 i komp till fot och minus 11 med hoppryggsäcken. Gämför man med en SM captain som assaultar i termonator armour (samma save typ) så ska man göra 1,3 wons på SM men slår då själv först först. denna är värd minus 1 i komp (7 kompminus mindre sitter den i en LR så är det dock bara 6 kompminus mindre). När sm slår tillbaka så har varje attack mot Syrran 5,5% chans att wonda utan (pw) och mot Captenen har de 4,1% chans att wonda. En sergrant med PW har 66% chans att göra ett wond 11% om hon använder ett faigthpoint för att få invul. Mot comandern har han 25% chans att göra ett wond. Frågan är vem som är bäst och till sina comp poäng????

Sen kan man jämföra Canoness med hoppryggsäck som ger minus 11 i komp med Dante som ger minus 7 eller astharot som ger minus 10. Betyder det att Canonessen är mycket bättre än de andra båda???

Min tanke på hur hon borde vara Kompad:

Adepta Sororitas Heroine
-0 each Palatine
-1 each Canoness
-2 Jump Pack (-3 if combined with Cloak of St. Aspira)
-1 Mantle of Ophelia (if combined with Cloak of St. Aspira)
-1 Cloak of St. Aspira
-0,5 Power Weapon
-1,5 Eviscerator / Blessed Weapon
-4 Book of St. Lucius

Eller tycker ni att syrrornnas karaktärer är så sjukt mycket bättre än SM??? är en cannones till fot med 2+ save och pw 7 gånger så bra som en SM captain i TA???

Saint Celestine är även hon ganska överkompad
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Witch Hunters

Inlägg av Snot »

Tadaotoko skrev:Tänkte på syrornas ImbasuperfighterHQ... blablabla
Jag visste inte att spacemarine captains fick använda faith för att få 2+ invul save. Dax att tänka om min armé!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Witch Hunters

Inlägg av Nefrums »

de borde ha minus mer som:

Adepta Sororitas Heroine
+3 each Canoness/ Palatine
-1 Jump Pack
-3 Mantle of Ophelia
-3 Cloak of St. Aspira
-3 Cloak of St. Aspira and Mantle of Ophelia
-2 Eviscerator
-2 Book of St. Lucius

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Witch Hunters

Inlägg av Tadaotoko »

Snot skrev:
Tadaotoko skrev:Tänkte på syrornas ImbasuperfighterHQ... blablabla
Jag visste inte att spacemarine captains fick använda faith för att få 2+ invul save. Dax att tänka om min armé!
Nej det är sant om hon genererar ju 2 faithponts vilket ger henne två chanser att få invul. vilka har 8,3% chans att misslyckas. är hon med en enhet så har hon förmodligen 27,7% chans att misslyckas om de är 5+henne är de 6+henne är det 41,6% chans att misslyckas. Man använde powern i början av rundan så om den lyckas så kan man slå med PW på enheten istället. Men du har rätt ensam i strid mot 10 sm med champion som har PW så gör de 0,66 wonds om hon lyckas med powern eller 1,5 var 12 gång då man misslyckas med powern. Mot captenen så gör de 0,75 wonds. Det gör syrran åtta gånger bättre än captenen du har rätt jag har fel :?


jovist ja glömde att captenen slår först och gör 1,33 wonds så vi säger att en dör då blir det 0,7 wonds vilket är 0,04 mer än på syrran som använder ett faithpoint för att lyckas. Hon är så sjukt mycket bättre typ åtta gånger
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Witch Hunters

Inlägg av cadelin »

hela WH kompen bör göras om imo
jag ska komma med nån form av förslag efter nästa söndag då jag e klar med sisa veckan av nolle-p

Låst