Witch Hunters

Moderator: Kompmallsansvariga

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Witch Hunters

Inlägg av Mortarion »

Seraphimer är mycket bättre än assault marines. Att kunna bli invunerable/rending/fearless när det behövs och sedan försvinna med hit and run som de klarar automatiskt är riktigt bra. De är mer mångsidiga.

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Witch Hunters

Inlägg av Per Pirat »

Är det där WHs många minus ligger? Du kan göra så varierade (äckliga) kombos?
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Witch Hunters

Inlägg av pära »

De flesta listor jag filat på tidigare sjönk iaf 10 med nya versionen. Jag tror en del av problemet är att det finns så få vettiga val/listor och att samtliga är ganska hyfsade och därför kompas ner relativt hårt. Sen är väl inte Divine Guidance exakt som rending om nu inte rending är helt ändrad? :) Folk ser hela tiden möjligheterna med acts, men betänk då att i en "standardlista" har du kanske 5-6 poäng att använda så det är verkligen inte en obegränsad pool of awesomeness.

*edit se mortarions post för ett tydligt exempel på sista meningen :)

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Witch Hunters

Inlägg av Mortarion »

Per Pirat skrev:Är det där WHs många minus ligger? Du kan göra så varierade (äckliga) kombos?
Jag vet inte hur mallskaparna har tänkt, men det som jag anser är systrarnas stora styrka är just förmågan att kunna anpassa sig till alla situationer.
Sen är väl inte Divine Guidance exakt som rending om nu inte rending är helt ändrad?
Mot infanteri och monster med T6 eller mindre är den exakt samma. Mot fordon och saker med T7 eller mer är den sämre.
Folk ser hela tiden möjligheterna med acts, men betänk då att i en "standardlista" har du kanske 5-6 poäng att använda så det är verkligen inte en obegränsad pool of awesomeness.
Jag kanske borde varit lite tydligare. Jag menade inte att de skulle ha Invunerable, rending OCH fearless på samma gång, utan enbart det som behövs mest för stunden. Det är riktigt att systrarna inte kan ha alla förmågor de vill igång jämt, utan man måste avväga när man bör använda sina förmågor. Men i och med att poängen fylls på ingen under slagets gång (genom martyrer) så händer det väldigt sällan att de tar slut om man nöjer sig med de förmågor som behövs mest.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Witch Hunters

Inlägg av pära »

jo men när man tar martyrer tappar du å andra sidan folk som kan använda actsen ;)

jag förstod att du inte menade alla på samma gång, men det blir ofta så när man snackar wh att oavsett vad som nämns så är dom jättebra eftersom man kan använda minst 100 acts som dödar allt och är jättebäst! (jag vet att just du är lite mer nyanserad än så..).

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Witch Hunters

Inlägg av Serpent »

Seraphimer har nackdelen mot Assault Marines att de:
1) Är dyrare.
2) Har T3 - man kommer att behöva ta separata saves på speciella modeller.

Visst, flamers och Acts of Faith är bra, men som det är nu så kan man inte göra en WH-lista som innehåller normala enheter utan att hamna lååååååångt ned på kompskalan. Är listan så jävla bra? Blev Repentias (vars komp är sämre nu, vad jag minns i alla fall) bättre plötsligen?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Witch Hunters

Inlägg av Jacke »

Serpent skrev:Seraphimer har nackdelen mot Assault Marines att de:
1) Är dyrare.
2) Har T3 - man kommer att behöva ta separata saves på speciella modeller.

Visst, flamers och Acts of Faith är bra, men som det är nu så kan man inte göra en WH-lista som innehåller normala enheter utan att hamna lååååååångt ned på kompskalan. Är listan så jävla bra? Blev Repentias (vars komp är sämre nu, vad jag minns i alla fall) bättre plötsligen?
Problemet är ju att systrarna är en 3:rd ed lista. Vilket innebär att hälften av enheterna är riktigt bra och den andra halvan är värdelösa. Nästan alla WH arméer är exakt likadana(Exorcister,Celestians,Seraphims,Canonnessor med diverse mantlar), och de fungerar ju uppenbarligen, därav kompen antagligen.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Witch Hunters

Inlägg av cadelin »

jag skulle vilja säga att dom verkligen inte funkar.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Witch Hunters

Inlägg av Tadaotoko »

Jag anser att förmågan att använda faithpoints har blivit lite överkompad. man betalar ju redan extra för faithpointsen i kompen. att göra en syster enhet faithfull kostar -1 i komp och då fårman ett poäng som kan användas en gång. sedan kostar det extra för vapen bara för att de kan få rending :( om de har två flamers och motståndaren inte är dum i huvudet sa kommer du inte få mer en en rend med de två flamersena ar det värt -1 i komp på vapnen och sedan minus ett i komp för poänget de förbrukade. sedan är det inte säkert att an får in akten häller. Man måste slå under anatalet modeler med två tärningar och är de sju eller mindre så ar det inte så stor chans att de lyckas få in den.

De ändringar jag skulle vilja se är att alla flamers och heavy flamers bara gav minus 0,5 (specielt på dominions där special weapons ar sjukt överkompade med tanke på hur dyra de är första spwcialweapnot borde kanske vara gratis, dock inte melta)

saraphimer borde inte ge minus i komp om man inte har mer än sju i enheten och då bara minus ett. har man VSS så ger den yttligare -1 i komp.

eviscatorn borde bara ge minus 1,5 i komp med tanke på att det bara är s 6.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Witch Hunters

Inlägg av Zurken »

Eftersom eviscratorn slår 2d6 mot fordon tycker jag den är värd samma minus som en vanlig fist.
Alexander Merinen

Låst