Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids

Inlägg av Halvar »

det står i svaret att de skyddar otroligt viktigt skytte och mot s8+. hive guards kan må bra av någonting som kan counterchargea men vanligtvis skyddar man dem från jobbig närstrid med smågubbar, inte en 90-poängs -4 komp-nisse. egentligen samma sak med zoanthropes om någon mer än mig tar dem. men då kompar boneswords för mycket eftersom mallen tydligen redan tycker att man ska använda någon form av dem, en vaniljalpha ger inget incitament att undvika närstriden direkt.
och att säga att de är så mycket mer än bara ett powerweapon kan jag bara skrocka lite åt. det är sämre än dire swords och jag har aldrig hört talas om någon som pratar gott om direswords. lash whips har en liten förmåga i sig eftersom det inte finns granater i codexen, men det kostar poäng också. de är absolut inte "enormt mycket bättre än vanliga powerweapons"
en dödsstjärna är en dödsstjärna och blir bättre med en alpha, men då kräver det juh att man har en dödsstjärna också. precis som jag anser med warriors och venomthropes att man kan lägga in lite mer specifika minus om man faktiskt har något sådant i armén. om man bara vill ha ett HQ för att alla arméer kräver att man använder ett HQ så slår det lite för hårt om man inte vill ha något överpråligt HQ.


och jag har sagt det förr men kan väl upprepa mig, mawlocs bas är större än stora smällmarkören. på sin minsta del har den någon centimeter där plattan faktiskt är mer än en tum ifrån kanten på markören men i övrigt är den inom en tum eller större än markören. det leder till mishaps om man inte har riktigt tur. och man brukar vilja hamna någonstans i närheten av fienden med den attacken vilket gör att vid scatter kan man lättare hamna inom en tum ifrån fienden än vid vanliga nissars deep strike men fortfarande inte få basplattan på fienden, och det har man som sagt inget skydd mot. -4 är väldigt mycket för någonting ingen någonsin använder, förutom för att bli gast-approved.
Ja' än't bittä'!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids

Inlägg av egge »

Jag försvarar gärna nidsen max men jag har aldrig hört om någon turnering där det har varit en officiell åsikt att mawlocken dör om den inte hamnar på fienden utan bara inom 1". Jag har alltid kört att alla andra flyttar undan 1" från mawlocken där den dyker upp och har inte hört talas om någon som sagt något annat.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tyranids

Inlägg av Zurken »

En mawlock får väll inte misshap vid en lyckad terror from the deep (eller vad regeln nu heter) bara för att GW har tänkt lite knasigt. Spelas det verkligen så? (har aldrig spelat mot en Mawlock) Hursom är det fortfarande ett relativt billigt 6W monster, bara det är ju rätt ok.

Du joinar Hive Guards, Zoanthropes (och andra känsliga enheter) för att äta upp skytte de första rundorna, inte för att skydda från närstrid. Finns nästan alltid något som vill ha en prime joinad till sig, jag har iaf aldrig sett en nids lista utan något av Dödstjärna, hive guards, zoanthropes, Warriors eller Carnifexes (det som gynnas mest av en prime). Visst vissa stealer shock listor finns ju, men där vill du ändå inte lägga poäng på en prime.

En primes power weapon är bra mycket bättre än ett standard marine power weapon. Du har S5 i grund, vilket är bättre än marines och bara det är värt -1. Samt precis som Johannesson sa har du antingen piska eller ID på misslyckat Ld test med 3d6 (vilket är ganska mycket bättre än ett diresword med S3 och test på 2d6) och det är värt ytterligare -1.
Alexander Merinen

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Tyranids

Inlägg av Johannesson »

Zurken skrev:...eller Carnifexes...
Kan inte joina monster (väl? varför väntar jag inte till jag kommer hem till min regelbok...).
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

De kan vara units, så de kan man joina.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids

Inlägg av Halvar »

så.... frost blades kompar fel? det är väl S+1 power weapons? och man betalar juh för S5 på alphan i grundkompen, eller? och kan ni ärligt säga att någon i detta land hade valt boneswords över power weapons om power weapons hade funnits och det kostat mindre än boneswords (komp eller vanlig poäng)? jag hade det absolut inte, har aldrig använt boneswordeffekten själv mot något och har bara sett det göras en gång. nej, klart man inte ser listor utan zoans eller hive guards eftersom det inte finns något annat anti-tank skytte och närstrid är bedrövligt dåligt på den rollen. men ok, den kanske är värd -2 då, jag anser att det ändå är hårt när codexen inte ger några alternativ till ett billigt HQ för att man måste ta ett HQ.

om nu mawlocen är kompad från synpunkten att man är säker på något sätt får jag väl ta bort mina antaganden och bara hoppas att man snart hör talas om någon som använder den på kompade turneringar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tyranids

Inlägg av Zurken »

Frost blades kompar -1 och det är ju S5 PW. Jag skulle lätt köpa två S5 boneswords till min bike captain istället för ett relic blade om de kostade samma och kompade lika dant. Dubbla boneswords gör ju att varannan wound (lite drygt) ger instant death (mot Ld10), det verkligen inget man skämtar bort. Förmågan att göra ID på högt initiativ är riktigt bra.
Alexander Merinen

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Tyranids

Inlägg av Johannesson »

Halvar skrev:jag anser att det ändå är hårt när codexen inte ger några alternativ till ett billigt HQ för att man måste ta ett HQ.
Förstår inte. En Prime är ju både billig och bra. Det är själva definitionen på att få minuskomp. Det gör ju ingen skillnad att det inte finns något annat billigt HQ, den är fortfarande bra.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids

Inlägg av egge »

Överlag så tycker jag att Warriors och liknande kompar för hårt. Har man en prime med så visst, då är de bättre men det är med i primens komp. Paraxysm kompar för hårt och inga andra magier borde ge minus. Zoanthropes har jag valt bort då det är för dyrt i poäng och komp för dem. Som bäst är de balanserade men inte mer. Just nu är de inget alternativ till hive guards alls.

Utöver hord-minuset som känns fel så tycker jag annars nidsen ligger ok. Det är överlag en svagare lista men att höja startkompen känns fel och det är bara 6 månader kvar...

Hord minuset borde ändras till att fokusera på tervigoner och termagaunts. Tervigonen borde räknas som 15 termagaunts och sedan lägger man ett hordminus på termagaunts. Hormagaunts och gargoyles behöver inget sådant.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Tyranids

Inlägg av Styranimon »

Jag kör precis som Egge med Mawlocen, det är motståndaren som ska anpassa sig till Mawlocens ankomst, så den kan bara få mishap om den hamnar utanför bordet I guess.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Skriv svar