Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Mutt »

Man kan inte göra Egge-charges med 10-mannagrupper.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

Mutt skrev:Man kan inte göra Egge-charges med 10-mannagrupper.
öhhh... nej, det är rätt svårt... vill du utveckla relevansen?
Ja' än't bittä'!

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Mutt »

En enhet som har fler taktiska möjligheter är bättre än enheter som inte har, därav är det befogat med högre kompstraff på enheterna med flera taktiska möjligheter. Dvs X+X+X < 3X

Malleus
Inlägg: 271
Blev medlem: 09 jul 2009, 08:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Malleus »

Mutt skrev:En enhet som har fler taktiska möjligheter är bättre än enheter som inte har, därav är det befogat med högre kompstraff på enheterna med flera taktiska möjligheter. Dvs X+X+X < 3X
får ju dock sättas i relevans till att 3 enheter kan vara på 3 olika ställen etc etc ...

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av egge »

Malleus skrev:
Mutt skrev:En enhet som har fler taktiska möjligheter är bättre än enheter som inte har, därav är det befogat med högre kompstraff på enheterna med flera taktiska möjligheter. Dvs X+X+X < 3X
får ju dock sättas i relevans till att 3 enheter kan vara på 3 olika ställen etc etc ...
Bra poäng. Jag skulle tro att de flesta enheterna har större taktiskt möjligheter om de är tre enheter än en.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Zurken »

Jo det är väl lite så det är tänkt över hela mallen. Många små enheter får mer minus än en enhet som är lika stor som de som enheterna tillsammans.
Alexander Merinen

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Mutt »

När enheter är fearless gäller inte riktigt samma regler som vanligt. Jämför till exempel med impar och commissars.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids

Inlägg av egge »

Alltså. Jag tycker nog också att minus skall ligga på antal modeller och inte antal enheter men resonemanget att en enhet har flera taktiska möjligheter än tre mindre bara för att de är fearless känns fel...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Tyranids

Inlägg av Mutt »

egge skrev:Alltså. Jag tycker nog också att minus skall ligga på antal modeller och inte antal enheter men resonemanget att en enhet har flera taktiska möjligheter än tre mindre bara för att de är fearless känns fel...
Det jag menade är att om man pratar till exempel space marines eller impar (utan commissarie) så är det nästan alltid bättre med 3 olika enheter. Om enheten däremot är fearless så är det inte tvunget bättre med många enheter. Särskillt inte om enheten i fråga måste ha en svans inom 12" från en tervigon som sitter hemma och föder småbarn.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids

Inlägg av Asplund »

Tänkte whina lite på Nidskompen. Har inte följt hur den utvecklats till dagens status. Men ifall jag framstår som korkad pga det må det vara hänt. Blir inte första gången.

Tycker inte man ska få minus för mängden Gaunt-enheter, snarare ett eskalerande för hur många man har. Liknande Ork Boys. Grymt svårt att utnyttja eventuell Tervigon, eller göra nåt överhuvudtaget förutom att gömma sig på objektiv med små enheter.

Harpyn är så fantastiskt värdelös! +1 för Heavy Venom Cannon kan ni slopa (enda vettiga valet), sätt istället det på Harpyn, samt ta bort honom från Monster minuset. 3 Lictors för +3 i komp är dubbelt så bra på att spränga småbilar och tål säkert nåt liknande, för samma summa. Harpyn borde nog ge mer än +1 när jag tänker efter.

Ett litet förtydligande på om Broodlord ingår i "Part of five" på Stealers vore bra.

+1 för Pyrovore? Kanske borde inte Lictor ge + alls. För en Pyrovore är ju magiskt många gånger sämre. -1 för Spore kan dom dock få. Ska man slösa ett Elite val på Pyrovores borde man få nåt fört, fast +2 känns lite väl. +1 för en unit, +1 för vardera modell?

-10 för Doomens Spore känns lite väl i överkant. Vad dör det 2 mariner eller 3 IG, resten står i Cover? Ser värre ut på papper än hur han funkar i verkligheten tycker jag. -6 för Sporen och jag skulle överväga att spela med den.

Parasiten kan dras ned till -2.

Har inte spelat med Regen, men en gubbe med Regen känns inte som hela världen. Det är väl först när det spammas det börjar bli bra?

Resten ligger ok tycker jag, eller så har jag inte spelat med dem ännu.

Nu har jag bara spelat dem i okompat, får återkomma efter BSK när jag mött listor man kan jämföra komp med. Kanske bara är mer bitter över DE, GK och S8 spam efter det och tycker man borde få plakett för att man spelar Nidsen överhuvudtaget.

Skriv svar