Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

men de hade catalyst båda två. och dessutom både adrenal glands och toxin sacs (vilket är en annan möjlighet, allt som ger minus gör att det där minuset kickar in). alltså räknas dem inte.

ja, jag måste missa någonting som gör att den där magiska femterundan blir så enormt viktig i två tredjedelarav matcherna med tanke på att teoretiskt sett ska man inte ha sista rundan 50% av gångerna, och cirka 67% av gångerna är inte femterundan sista rundan, men det är större chans än så att man får slut på dessa gaunts. och inte ens då är det säkert att det slutar efter sjätte rundan, så man har ännu mer tid att döda t3 varelser med 6+ save.

missförstå mig inte, jag är helsäker på att jag använder dem fel eftersom jag oftast väljer det roligare sättet att spela än det bästa sättet för att säkra en vinst, om detta sätt är tråkigare. personligen skulle jag inte ens använda en tervigon utan uppgraderingar eftersom det bara blir en riktigt tråkig enhet som bara kan spawna gaunts i femte rundan. och vaarför skulle ajg vilja spela tråkiga enheter?
Ja' än't bittä'!

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Yautja »

And I for one welcome our new insect overlords.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av egge »

Jag kan nog också hålla med om att sitta långt bak och spawna termagaunts i femte rundan är något som inte är så gigantiskt bra. Mycket mer poängeffektivit att bara ha 10 termagaunts köpta som sitter långt bak då. Tervigonen blir farlig när den är mer aggressiv (precis bakom det som folk anser är mer farliga) men det tycker jag att kompen speglar rätt bra. Även om att jag tror att catalyst snart kommer kompa lättare. Likaså power weapon på marines sergeanter.

Dock håller jag inte med om att tervigonen inte går att skjuta ned. Det där med att 15 missile laucnhers behövs för att skjuta ned den håller inte. Är man så dum att man satsar på att skjuta på den när resten av svärmen kommer mot en så är inte tervigonen problemet. När man hanterat svärmen (som i runda slängar är då 200 poäng mindre att oroa sig för) så kan man hoppa fram och döda tervigonen eller contesta det den gör.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Kerrai »

Tyranid Warriors

Känns som dom kompar lite för högt, 1 komp / styck men med t4 och 4+ save. Kan dock tänka mig att riktigt stora grupper 5+ är bättre (dock dyrare, och dör lika lätt mot allt vad str 8 heter), samt ännu mer minus om man tar Boneswords och/eller Lash Whips.. och då kostar den minst 40p styck.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Katarsis »

Kan stämma att de små grupperna kompar för dåligt, vi ser över saken.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Klus »

Jag är inte helt säker på att jag håller med. För det första spelar jag aldrig med warriors för jag tycker de är dåliga (det kan vara en smaksak så inget tjafs nu plz).
Det enda jag skulle kunna tänka mig att använda i form av warriors skulle vara 3-enheter med antingen venom cannon eller barbed strangler som fegar sig i hus och ger synaps.

Det känns inte helt korrekt att mindre enheter ska kompa snällare imo, de enda fördelarna man får av att ha stora enheter är färre killpoints i listan och fler modeller affectas av catalyst eller prime bonus om man nu har sånt med sig, men då borde ju det isf stå som ett separat minus inom parantes.
Sen får man inte glömma att flexibiliteten är bra mycket större hos en lista med många små enheter än i en lista med en stor enhet.

Dock måste jag säga att jag tycker warriors kompar alldeles för argt om man har enheter utan boneswords.
En naken tyranid warrior med devourer och scything talons kompar -1, jämför med en ravener som kompar -0,5 och bjuder på en rejält mycket bättre närstridskapacitet så ser man hur fel det är.

Imo borde tyranid warrior kompen sättas på -0,5 per warrior och sen kan man öka kompen på "each pair of boneswords/lashwhip+boneswords" till -1

Sen borde man faktiskt göra med warriors/raveners/allt annat med liknande options som man gjort med genestealers vad gäller toxin sacs.
Vill man ha sacs på en enhet med 3 warriors kostar det lika mycket som om man gav det till 10 warriors. Det kanske var detta ni menade med att stora grupper gynnas mer av kompen, men då ni inte nämnt det förutsatte jag att det var de minus ni kommenterade som var angeläget.

Hursom så är det ju inte vidare svårt att ändra på det och göra som med stealers: "-1 each unit with Toxin sacs (-2 if unit numbers more then 15)). (visst felstavat där med, kan man ju försöka komma ihåg att fixa till nästa mall)
Samma med Rending claws på raveners, kör man med tre stycken 3-enheter så kostar det 10,5 komp, kör man med en stor 9-enhet kostar det bara 6,5 komp.

Sen ber jag kompmallsgruppen om två enkla rättningar på tyranidernas del:
Snälla flytta parasite of mortex från elite sektionen till HQ, han har varit där alldeles för länge nu.
Sen vet jag inte om ni gjort detta nyligen eller om jag bara inte märkt det förut, men tyraniderna har ingen Heavy support sektion utan alla heavy support saker står under Fast attack.

tack på förhand!
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av kelaino »

En anledning till att inte ta flera småenheter är väll att tyranids verkligen vill ha sina elite-slots till Hive Guard och Zoanthropes, eller?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Klus »

kelaino skrev:En anledning till att inte ta flera småenheter är väll att tyranids verkligen vill ha sina elite-slots till Hive Guard och Zoanthropes, eller?
Tyranid Warriors går endast att ta som Troops i senaste codexen.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

neeej, försök inte få dem vettiga. jag orkar inte sätta ihop några såna igen. vill inte använda dem i okompat och klarar mig ok utan dem i kompat med. det enda som skulle hända då är att jag direkt skulle möta grey knight terminators som slaktar dem för liknande kompkostnad.
Ja' än't bittä'!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

är det inte dags att ändra gauntminuset till ett system som bättre representerar hjorden, precis som ork-boys minuset? som det är nu får 10 termagaunts, 20 hormagaunts och 2x10 gargoyles mer minus än 30 termagaunts, 30 hormagaunts och 30 gargoyles, och är verkligen inte svårare att skjuta/hacka ner.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar