Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
-
- Site Admin
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
- Ort: Göteborg
Tyranids
Tråd för diskussion om kompen.
Tyranids
Tyranids starts at 105 KP
-1 Each wound on monstrous creature after 4 (not counting Mycetic Spores)
-2 Each wound on monstrous creatures after 20 (not counting Mycetic Spores)
HQ
Hive tyrant
-1 each Twin-Linked Devourers / Regeneration
-2 each Leech / Strangelthorn Cannon / Heavy Venom Cannon / Hive Commander / Armoured Shell
-3 Wings
-7 Paroxysm
Tyrant Guard
-2 each Tyrant Guard
Tervigon
-2 each Tervigon taken as Troops
-2 Regeneration
-3 Catalyst
-1 Onslaught
Tyranid Prime
-2 each Prime
-1 each Rending Claws / Toxin Sacs
- 2 Pair of Boneswords / Lash whip & Bonesword
-5 The Swarmlord
-5 The Parasite of Mortex
Elite
Hive Guard Brood
-3 each Hive Guard
-2 Deathleaper
Venomthrope Brood
-1 each Venomthrope Brood
-1 Mycetic Spore
Zoanthrope Brood
-3 each Zoanthrope
-3 Mycetic Spore
The Doom of Malan’tai
-5 The Doom of Malan’tai
-5 Mycetic Spore
Pyrovore Brood
+2 each Pyrovore
-2 Mycetic Spore
Ymgarl Genestealer Brood
-2 each Brood
Troops
Tyranid Warrior Brood
- 2 each unit after the first
-1 each Warrior
-1 Rending Claws / Pair of Boneswords / Lash whip & Bonesword / Toxin Sacs (only count this penalty once for each Tyranid Warrior Brood)
-3 Mycetic Spore
Genestealer Brood
-2 each unit of Genestealers
-1 each broodlord
-3 each Mycetic Spore
Termagaunt Brood
-2 each unit
-2 Mycetic Spore
Hormagaunt Brood
-1 each unit
-1 Adrenal Glands / Toxin Sacs (only count this penalty once for each Hormagaunt Brood)
-2 Mycetic Spore
Ripper Swarm Brood
+3 every 5th model in the army
Fast Attack
Tyranid Shrike Brood
-1 each Tyranid Shrike
-1 Toxin Sacs (only count this penalty once for each Tyranid Shrike Brood)
Ravener Brood
-1 each Ravener
Sky-Slascher Swarm Brood
+2 every 5th model in the army
Gargoyle Brood
-1 every 10 (or part of 10) models in a Brood
Harpy
-3 each Harpy
-1 Heavy Venom Cannon
Spore Mine Cluster
-1 every 3rd Spore Mine
Carnifex Brood
-1 each Twin-Linked Devourer / Venom Cannon / Stranglethorn Cannon
-3 Mycetic Spore
-5 Old one eye
Biovore Brood
-1 each Biovore
Trygon
-3 each Trygon (-4 if Trygon Prime)
-2 Regeneration
Mawlock
-2 each Mawlock
-2 Regeneration
Tyrannofex
-2 each Tyrannofex
-2 Regeneration
-2 Rupture Cannon
Tyranids
Tyranids starts at 105 KP
-1 Each wound on monstrous creature after 4 (not counting Mycetic Spores)
-2 Each wound on monstrous creatures after 20 (not counting Mycetic Spores)
HQ
Hive tyrant
-1 each Twin-Linked Devourers / Regeneration
-2 each Leech / Strangelthorn Cannon / Heavy Venom Cannon / Hive Commander / Armoured Shell
-3 Wings
-7 Paroxysm
Tyrant Guard
-2 each Tyrant Guard
Tervigon
-2 each Tervigon taken as Troops
-2 Regeneration
-3 Catalyst
-1 Onslaught
Tyranid Prime
-2 each Prime
-1 each Rending Claws / Toxin Sacs
- 2 Pair of Boneswords / Lash whip & Bonesword
-5 The Swarmlord
-5 The Parasite of Mortex
Elite
Hive Guard Brood
-3 each Hive Guard
-2 Deathleaper
Venomthrope Brood
-1 each Venomthrope Brood
-1 Mycetic Spore
Zoanthrope Brood
-3 each Zoanthrope
-3 Mycetic Spore
The Doom of Malan’tai
-5 The Doom of Malan’tai
-5 Mycetic Spore
Pyrovore Brood
+2 each Pyrovore
-2 Mycetic Spore
Ymgarl Genestealer Brood
-2 each Brood
Troops
Tyranid Warrior Brood
- 2 each unit after the first
-1 each Warrior
-1 Rending Claws / Pair of Boneswords / Lash whip & Bonesword / Toxin Sacs (only count this penalty once for each Tyranid Warrior Brood)
-3 Mycetic Spore
Genestealer Brood
-2 each unit of Genestealers
-1 each broodlord
-3 each Mycetic Spore
Termagaunt Brood
-2 each unit
-2 Mycetic Spore
Hormagaunt Brood
-1 each unit
-1 Adrenal Glands / Toxin Sacs (only count this penalty once for each Hormagaunt Brood)
-2 Mycetic Spore
Ripper Swarm Brood
+3 every 5th model in the army
Fast Attack
Tyranid Shrike Brood
-1 each Tyranid Shrike
-1 Toxin Sacs (only count this penalty once for each Tyranid Shrike Brood)
Ravener Brood
-1 each Ravener
Sky-Slascher Swarm Brood
+2 every 5th model in the army
Gargoyle Brood
-1 every 10 (or part of 10) models in a Brood
Harpy
-3 each Harpy
-1 Heavy Venom Cannon
Spore Mine Cluster
-1 every 3rd Spore Mine
Carnifex Brood
-1 each Twin-Linked Devourer / Venom Cannon / Stranglethorn Cannon
-3 Mycetic Spore
-5 Old one eye
Biovore Brood
-1 each Biovore
Trygon
-3 each Trygon (-4 if Trygon Prime)
-2 Regeneration
Mawlock
-2 each Mawlock
-2 Regeneration
Tyrannofex
-2 each Tyrannofex
-2 Regeneration
-2 Rupture Cannon
Re: Tyranids
När beräknar ni vara klara med en ny nids mall?
Re: Tyranids
jag tycker att en tyranid mall bör ha med en motsvarighet till fordons minusen som andra listor har. Detta är mycket enklare att göra för tyranid MC än det är för bilar i andra listor.
Mitt förslag är att man räknar hur många T6 wounds man har i armen och sen får minus om man har många..
0-10 => 0
11-12 => -1
13-14 => -2
15-16 => -3
17 => -4
18 => -5
osv..
Detta kanske är för hårt?
Mitt förslag är att man räknar hur många T6 wounds man har i armen och sen får minus om man har många..
0-10 => 0
11-12 => -1
13-14 => -2
15-16 => -3
17 => -4
18 => -5
osv..
Detta kanske är för hårt?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Re: Tyranids
Varför inte göra som med fordonen och ge minus för antalet? Man bör nog inte lägga alltför stora generella minus då det är en jäkla skilldnad på 3 trygons och 3 tyrannofexar även fast de har lika många wounds
Om man räknar T6 wound får man också minus för tyrant guards och hive guards
Om man räknar T6 wound får man också minus för tyrant guards och hive guards
Re: Tyranids
Förslaget som börjat diskuteras är att man får ett minus länkat till antalet wounds man har på MC's (bör kanske vara T6 MC's). Man att man såklart också har ett minus satt på varje MC som får komplettera mängdminuset.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Tyranids
Inga X-Guards är väl MC?
Och sporerna kan gått räknas in...
Och sporerna kan gått räknas in...
Re: Tyranids
När det gäller spore mines så tycker jag de skall ge minus beroende på vilken enhet den bär på. Och vilken utrustning.
Förslaget som börjat diskuteras är att man får ett minus länkat till antalet wounds man har på MC's (bör kanske vara T6 MC's). Man att man såklart också har ett minus satt på varje MC som får komplettera mängdminuset.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00
Re: Tyranids
får man föreslå att det öppnas en ny tråd där det för tydlighetens skull bara diskuteras den nya codexen och inte den gamla?
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....
Re: Tyranids
Tagit bort alla inlägg om gamla kompen, diskutera vidare.Simon Talltorp skrev:får man föreslå att det öppnas en ny tråd där det för tydlighetens skull bara diskuteras den nya codexen och inte den gamla?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Tyranids, nya codexet
Rent spontant kanske man inte behöver ändra jättemycket från den gamla mallen. Zoanthropes och Hive guardds ska väl ha skapliga minus. Fexarna och Tyranterna skulle nog må bra av lite snällare komp.