Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

etc skog? behöver dessa inte täcka 50% av modellen? och om så är fallet, varför räkna med att en okompad turnerings specialregler ska regleras i kompade turneringar?

men alla ni menar alltså att en tervigon som varken har catalyst eller är scoring är lika bra som en som har båda dessa saker?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Katarsis »

Halvar skrev:etc skog? behöver dessa inte täcka 50% av modellen? och om så är fallet, varför räkna med att en okompad turnerings specialregler ska regleras i kompade turneringar?
De så kallade ETC-skogarna (DefCon-skogar, 5+-skogar, etc) används ju på de allra flesta svenska turneringarna.
Halvar skrev:vad händer då med space marines som är inuti? får de 3d6 s4 hits med ap3 som sedan får ett 6+ armour save?
Nej, de får varsin S4 träff.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av cadelin »

Efter att ha spelat mot väldigt många tervigoner så kan jag säga att oavsett om den är lätt att döda eller kissar positivt på drogtest så är den sjukt bra i alla tyranidarmeer jag kan tänka mig. Man kan inte sitta och slökjuta missiler eller laser på ett monster längst bak när det står en hord snabba monster eller en dödstjärna på bordet.
Den dagen jag har 17 krakmissilier över att döda en tevigon med så ska jag sluta spela. Hitintills under mina matcher så tror jag jag har dödat 0 st med skytte och ca 6-10 i cc.

Den kompar lagom som det ser ut nu.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

och är någon av dessa du mött i ett helt vaniljutförande?
jag vet inte om folk verkar förstå det här, men jag ber inte att kompen sänks på en utrustad tervigon, bara en som inte har någon av de bra upgraderingarna (scything talons räknas knappast som en av dessa, även om många tervigoner jag sett har dem enligt wysiwyg).
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:och är någon av dessa du mött i ett helt vaniljutförande?
jag vet inte om folk verkar förstå det här, men jag ber inte att kompen sänks på en utrustad tervigon, bara en som inte har någon av de bra upgraderingarna (scything talons räknas knappast som en av dessa, även om många tervigoner jag sett har dem enligt wysiwyg).
Folk förstår, det är bara ingen som håller med.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av speedfreek »

DHettNeck skrev:Folk förstår, det är bara ingen som håller med.
Så sant som det var sagt.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

ok, så det absolut hemskaste med en tervimamma är alltså dess förmåga att pumpa ut 10.5 gaunts i runda fem? den förmågan är alltså så viktig att den ger 75% av kompen för att ha kvar den förmågan och dessutom själv vara scoring (som alltså kan ta två objektiv)?
i båda fallen borde mamman förslagsvis dö innan runda fem är slut.
ok, då förstår jag folks ståndpunkt och lägger ner mitt förslag.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av HeadWar »

Men ja e int' bitter.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

nej, int' bittä', bara oförståendä'.
men jag är inte psykolog heller så det kanske inte är så ovanligt.
Ja' än't bittä'!

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Johannesson »

Där kom nyss upp en post i battle report kategorin mellan SW och Nids. Det stod bl.a. 15 missiler i den SW arméen och det fanns 2 tervigons att skjuta på. Eller inte... De missilerna hade viktigare saker att skjuta på, vilket nog är så det ser ut i alla matcher. Tervigons hukar långt bak någonstans och har oftast säkert 4+ cover, samtidigt som en massa arga saker kommer rusandes över spelplanen. I den situationen blir den enormt svår att ta hand om, och det som då är dess starkaste aspekt är just grundutförandet. Om du känner att en naken tervigon presterar dåligt använder du nog den lite annorlunda än de flesta andra gör, helt enkelt.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar