Tau

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Tau

Inlägg av Jocke Rapp »

Tråd för diskussion om kompen.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Tau

Inlägg av fjugin »

Såg att tau fick in lite väl hårt skytte på hög komp. Tau är ju som vi alla vet generellt en rätt svag lista, som har stora problem med objectives.

Att tau tillåts ha tokiga mängder stenhårt skytte men inte kan hålla objectives leder till rätt trista matcher. Tau står i sitt hörn och bombar allt vad de kan, och dör allt man pekar på kan de sedan knalla fram till objectives, men går något snett och saker överlever så har de inte en chans på objectives.

För att få fram lite roligare tau-listor föreslår jag att man kompar deras skytte lite hårdare (framförallt railguns och pathfinders) men att man kompar de som är bra på objectives lite snällare, t.ex. kan man sänka devilfishens grundminus ett steg.

Såg föresten att alla smart missile system var förkortade till "SMS" i mallen, tror inte förkortningar är använda på något annat ställe i mallen.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tau

Inlägg av speedfreek »

Problemet här är ju främst att Tau suger på objektiv, oavsett mängden fiskar...

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Tau

Inlägg av imp »

Tau har tillräckligt svårt som det är. Visst får de in en del skytte, men vad finns det annars i armélistan?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tau

Inlägg av speedfreek »

O'Shova!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Tau

Inlägg av fjugin »

Menar inte att de ska kompa lägre eller ha direkt sämre arméer är nu, bara att man skulle kunna försöka styra dom lite ifrån rena point and click-listor.

-3 för pathfinders är för billigt, de är skitbra. Broadsides känns också som de kommer lite för billigt undan.
-3 för en naken devilfish verkar lite väl tilltaget, utan upgrades är det 80 poäng för en inte särskilt hård transport med rätt kass beväpning och utan fire points.

Så, höjer man kompen lite för devilfish och sänker lite för pathfinders och boadsides borde slutkompen vara ungefär opåverkad för en balanserad lista, men det kanske kan insperera tau-spelarna att bygga lite roligare listor med fiskar fulla med fire warriors.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tau

Inlägg av Nefrums »

jag tycker inte att något fordon bör ge plus komp, (dvs bättre än -1 per 30p i komp)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tau

Inlägg av DHettNeck »

Efter att ha spelat tau under hela BSK kan jag bara konstatera att dom suger i 5:th.

Deras scoring förmåga är sjukt dålig. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det i kompen dock. Det enda man kan göra är väl egentligen att sänka minusen för devilfishen. Tycker att den kunde gå ner i minus 2 i grund, -1 för sms och -1 för d.pods.

Annars känns det som att det mesta ligger lagom. En railhead för -12 eller 3*ASS broadsides med 2*SD för -12 känns också lagom. Dock borde det nog till ett större eskalerande minus på antalet enheter broadsides. Fler än 3st börjar kännas riktigt bra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tau

Inlägg av Nefrums »

jag tycker att broad sides bör ge lite mer minus, kanske inte lika mycket minus per poäng som hamerhed, men ändå betydligt mer än vad de gör nu.

Sen tycker jag att man kan sänka minus för fisken om man kompenserar det genom att dra upp disruption pod minuset lika mycket..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Tau

Inlägg av Delirium »

Hur kan man ha mer än tre enheter bredsidor?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar