Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Orks

Inlägg av Gonka Koff »

Zurken, jag vet inte om jag missat nån ironi eller nåt, men annars vill jag påstå att ditt resonemang är nonsens. Du dissar jämförelsen mellan IG hw teams och lootas ( borde faktiskt med all rim och reson vara fullt jämförbara), och analyserar istället Buggys och Lootas??

Pröva att byta ut lootas mot SM devastators och Buggys mot multimeltaspeeders i ditt resonemang. Visst borde Devastators förhålla sig till mm speeders på nästan exakt samma sätt som Lootas till Buggys? Hur kommer det sig då att speeders kompar sämre än devastators? Nåt är knas...
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Jag dissar att jämföra HWT och Lootas eftersom de kommer från två olika codexar, visst kan man jämföra kompen för Devastators vs. Land Speeders också. (150p för en femma med 4ML mot 2 Land Speeders med MM/HF, Land Speeders kompar 3 hådare, men har även den stora fördelen att de har mobila meltor. Devastators tål också mindre (färre wounds) än Lootas och Land Speeders tål mer än buggies.)

Komp inom ett codex ska rätt och slätt jämna ut en enhet mot en annan enhet, komp mellan codexar ska jämna ut hela arméer mot varandra.

Angående Lootas kompen kan jag hålla med om att de borde ge -4 i grund.
Alexander Merinen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Orks

Inlägg av Gonka Koff »

Några ytterligare egenskaper som gör att Speeders kompar lågt:
*blocka movement/charges
*få in sidoskott
*kontesta objektiv
*svåra att boxa ner med närstrid

-Typ allt av detta stämmer väl in på buggys också? Därför borde du tagit med dessa egenskaper i din jämförelse med lootas.

(EDIT: tog bort lite oväsentlig text)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Det är sant, tänkte kanske lite för kort.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag upplever att 7 Lootas är bättre än 3 rokkit buggies. Men jag har aldrig lyckats blockera motståndarens bilar eller andra buggyfördelar. Så Lootas borde kompa något högre.

Jag tycker kompen bör jämföra enheter i olika codex. Annars lyckas kompen bara balansera enheter inom ett codex inte mellan codex. Det samma gäller om man vill spela ett codex med ett ovanligare codexstrategi. T ex shooty orks.

Det är lätt art bli passivt gnällig när vi kommenterar kompen. Jag tycker ni för ett fantastiskt arbete Zurken. Och orkkompen går åt rätt håll.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Jag (och resten av kompgruppen) är medveten att orkkompen är lite skev, så det är klart att folk gnäller då. (dock kan jag tycka att det kan bli väldigt mycket gnäll för ganska små saker ibland...)

Visst kan man jämföra enheter mellan codexar, men då måste man se enheten i sitt sammanhang i sitt codex. Vad gör en Lootas enhet för orker jämfört med vad en HWT-enhet gör för IG. Orker kan byggas shooty, men det blir ändå inga IG-listor om du förstår vad jag menar.
Alexander Merinen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Orks

Inlägg av Gonka Koff »

Zurken skrev:Det är sant, tänkte kanske lite för kort.
No problems. Det är inte lika kul att gnälla på kompen nuförtuden eftersom all skit verkar hamnar på dig, Zurken. Det måste vara sjukt svårt att vara perfekt på alla enheter i alla kodexer. Vi som gnäller har ju gott om tid att bli experter på vårt ämne innan vi slår till! ;)

Peace,
Gonka
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Jag tar inget personligt, det är lugnt att gnälla. Även om det kan vara lite tråkigt, så gör det förhoppningsvis att mallen blir bättre.
Alexander Merinen

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Inlägg av zomban »

Problemet med orks just nu är att dom är ganska dåliga i okompat hutlöst kassa på hög komp och dom hårda listorna hamnar på runt -50. Så det man slutar med är 50% bra saker 50% "tankbustas" och komp runt 25 så man har dåliga matcher mot de mesta på samma komp för att en 3+ armé på 25 komp är skithård. Plus att ba sw och gk är ganska poppis och dom har orks svårt för även om dom spelar okompat mot kompat.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks

Inlägg av fjugin »

Ge nya mallen en chans i alla fall, orkerna har ju fått massor med upplättnader redan.

En liten konstig grej nu när kompen på warbossen blev snällare är att warboss på bike kompar samma som den rätt mycket sämre wazzdakka, han borde nog också ha sänkts lite.

Skriv svar