Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Du kan inte jämföra IG och Orker så. IG är en skytte armé och har väldigt bra skytte överallt i sin FoC så dess skytte måste kompas utifrån vad annat skytte inom codexen kompar. Orker är en närstrids arméer och kan bara ta vettig anti-tank (inte påläst på IA nu) i Elite och Heavy, detta i form av Lootas och Big guns. Visst det finns Buggies, Tank Bustas och Rokkits i boys enheter, men de är inte lika effektiva och går inte riktigt att lita på. När man jämför kompen mellan arméer måste man ta hänsyn till helheten i listorna, man kan inte riktigt ta två enheter ur sitt perspektiv och jämföra bara på face value.

Skulle IG kunna köpa Lootas skulle de inte alls kompa lika dant.

Edit: Nu säger jag inte att Lootas har en perfekt komp, förut när de fick -0,5 per modell spelade nästan alla med minst 20st och när det var -1 styck kändes det väldigt hårt. Jag har försökt skapa ett mellanting med deras komp här.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks

Inlägg av fjugin »

Jag tycker att 5:or med lootas kompar lite för hårt nu, men att i princip alla andra storlekar känns rätt. Kan tycka att det är okej att "offra" den pyttelilla 5:an för att resten av de möjliga storlekarna ska kompa rätt.

Om man spelar jätte-många lootas kompar det nog lite för bra i nuläget. 3x8 lootas är riktigt bra, och kompar bara -15 (och -2 till -3 extra för horde-minus). Många andra bra skytte-enheter har ju eskalerande minus, skulle inte ha något emot att lootas också får det, typ -4/-6/-8 för 1a/2a/3e enheten. Då blir första 5:an också lite billigare på köpet, men 2 enheter kompar som tidigare och 3 enheter kompar lite sämre.

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Orks

Inlägg av Valrosskorv »

4 attacker med Power Klaw på charge och 2 wounds är sjukt mycket bättre på att röja saker med få Power Weapons än 3 med 1 wound. De gör fler Power Weapon-wounds än en TH/SS terminator, så de är bättre mot vissa saker, det är bara det att TH/SS termosar är anti-deathstarenheter medan Meganobz är anti-MEQ. Jag håller dock med om att de är för hårt kompade, men de gör vansinnigt ont att möta i CC om man inte är en deathstarenhet.

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Ok så vi är överens om att meganobs är sämre mot dödsstjärnor men bättre mot mjuka mål än melee turmissar, men de är också långsamma och har mindre säkra sätt och komma från, plus att om orks skuta ska straffas bör deras närstrid vara rabaterad eller?

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Inlägg av zomban »

Tycker dock de störta problemen är att fordons minusen är fortfarande lite random mest ia fordon och att hord orks har svårt att få vettig scoreing för att horde kompen blir för hård över 120 orks. Ganska svårt att få så få orks om man inte vill ha bilar eller mongo nobs. Tycker horde kompen borde maxa på 1 per 3 orks så en 30 boys blob kompas max minus 18 i stället för minus 38 som det är nu.

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Inlägg av zomban »

Sen om lootas så e 7 lootas inte lika bra som 3 rokkitbuggies men kompas sämre. Dessa 2 enheter borde ha liknande komp. Och sen ger lootas horde också. Så mitt förslag minska lootas till -3 bas men ge buggies -0,5 för rokkits och 2nd loota mob -1 3rd loota mob -2.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

7 Lootas är allra oftast bättre än 3 buggies. Den enda fördelen Buggies har är att de är mobila, men eftersom de har så kort range måste de vara nära fienden för att kunna göra skada (och AV10 fordon vill inte vara nära fienden). Annars skjuter Lootas hådare mot nästan allt, har mycket bättre range och tål mycket mer.
Alexander Merinen

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Tycker också att man ska ta en titt på att andra hela horde systemet så att man bara räknar orks som är över 10 i sina enheter. För det är ju dom stora mobsen som gör horden. Jag tycker att en horde börjar vid 3 * 30 boys så om man inte skulle räkna dom 10 första i enhetarna borde nog var 3dje ork över 60 vara -1 och lite snällare innan. Horde komp förslag 1-6=1 7-12=2 13-17=3 18-22=4 23-26=5 27-30=6 sen 1 till för varje påbörjad 3 orks, men som sagt var bara på de orks som är efter de 10 första i varje enhet.

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Inlägg av zomban »

Med ld 7 tål inte lootas mer en buggies och det är ganska jämt i eldkraft lootas är bättre mot av 10 och 11 men sämre mot allt som är tyngre och 3+ armor som attackbikes. Men kompen är -6 till -9 beroende på horde mot -3. Och jag tycker inte kompen borde diffa mer en ett på 2 enheter som är så pass lika. Tror jag på detta tidigare i denna post men alla fordons killpoints borde vara 1 fordon för fordons komp. Då hade de varit lättare och balansera dessa. Som det är nu är är det många fordon som inte känns vettiga typ alla ia fordon med av 10 tex grottanks och guntrucks medans buggie inte e fordon alls.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Horde minuset kommer antagligen ses över till nästa släpp (om det hinner bli något innan 6th-ed).

7 lootas är fortfarande tydligt bättre än 3 buggies, kanske inte komp -9 mot -3 bra, men de är klart bättre.

Tålighet, jag räknar att Lootas har 4+ cover . Varje S4 träff dödar 1/4 Lootas och ger 1/6 resultat på en buggie (alla resultat är dåliga för en buggie) , S5 dödar 1/3 Lootas och gör 1/3 resultat på en buggie, S6 dödar 5/12 Lootas och gör 6/12 resultat på en buggie.

Så Buggies tål mer S4 skytte (är helt immun mot S3), medan Lootas tål mer S6+ skytte. Men detta jämför bara 1 Loota mot 1 Buggie, när du har dubbelt så många Lootas som Buggies är det klart att Lootas överlever längre.
Dessutom så kommer range in i spelet här, Lootas står alltid lång bak, medan Buggies måste vara närmare för att kunna göra skada. Detta leder till att det är lättare att skjuta på buggies än på Lootas.

Visst Lootas måste ta ett Ld test på 7 om det dör minst 2 av dem under en phase, det är då en 42% risk att de flyr. Men ändå med den risken skulle jag säga att Lootas är tåligare än Buggies.

Sen gör Lootas mer skada än Buggies, om inte buggies skjuter på saker utan cover, på multi-wound modeller eller mot AV 13.

Mot AV 12 gör 7 Lootas 0,78 Penetrating och 0,78 Glancing hits. 3 Buggies gör 0,56 Penetrating och 0,28 Glancing hits.

Mot marines i cover dödar 7 Lootas 1,3 marines. 3 Buggies dödar 0,7 marines (utan cover dödar de således 1,4 marines, men även då är de endast marginellt bättre).

Så ja Lootas ska kompa sämre än Buggies.
Alexander Merinen

Skriv svar