Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Orks

Inlägg av Jocke Rapp »

Tråd för diskussion om kompen.

bildsköne bengtsson
Inlägg: 173
Blev medlem: 09 okt 2008, 13:49

Re: Orks

Inlägg av bildsköne bengtsson »

snikrot är lite väl hårt kompad tycker jag efter att ha spelat ett par gånger med honom. minus 5 hade räckt, han är inte så super het! tycker även att dom påslagna eskalerande minusen för fordon efter det fjärde är rätt onödiga när alla fordon redan får minus ändå! speciellt när nästan alla ork fordon kan skjutas ut med bolters.....
kommer säkert på mer snart, jag vet var ni bor......
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Orks

Inlägg av Hylander »

bildsköne bengtsson skrev:snikrot är lite väl hårt kompad tycker jag efter att ha spelat ett par gånger med honom. minus 5 hade räckt, han är inte så super het! .
Håller inte riktigt med om detta. Att kunna tvinga fram motståndaren är riktigt bra för orker.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Orks

Inlägg av Nefrums »

efter att ha haft med honom på gothcon så kan jag bara säga att han är sjukt jävla bra...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Dennis P
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 sep 2009, 12:52

Re: Orks

Inlägg av Dennis P »

Jag tycker personligen att kompmallen missar många orkenheter som bör få ett nämnbart minus vilket gjorde att jag inspererades att göra en 1500p lista som skulle vara hyggligt hård för sin komp. Jag kan ha fel men tycker finns vissa enheter bör ge mer minus än vad de ger nu. Vissa enheter i min lista ex dreadnoughten är inte hundra optade i utrustnings väg då listan bygger lite på de enheterna jag äger också för att eventuellt testa den i spel.

Big Mek
Megaarmour, Cyborkbody, bosspole
90p, -1 komp (bosspole)

Big Mek 90p
Megaarmour, Cyborkbody, bosspole
85p, 0 komp

ELITE
12 Tankburstas
Inclusive Nob, bosspole, +2 tankhammer in the unit
195p, +5 komp (+6 tankburstas -1 bosspole)

12 kommandos
Inclusive Nob, bigchoopa, bosspole. 2 rokkitlaunchas in the unit
160p, -1 komp (bosspole)

TROOPS
25 shootaboys
Inclusive Nob bosspole, powerclaw, 2 bigshootas in the unit
200p, -8 I komp (-2 boyunit, -2 storleken -3 powerclaw -1 bosspole)

18 Sluggaboys
Inclusive Nob powerclaw bosspole, 1 bigshoota in the unit
148p, -7komp (-2 boyunit -1 storlek -3 powerclaw -1 bosspole)

10 sluggaboys
Inclusive Nob powerclaw, 1 bigshoota in the unit
100p, -5 komp (-2 boyunit -3 powerclaw)

Trukk
Red paint, reinforced ram, bigshoota
45p, -5 komp (-4 trukk -1 ram)

12 shootaboys
Inclusive 1 bigshoota in the unit
77p, -2 komp (-2 boyunit)

Trukk
Red paint, reinforced ram, bigshoota
45p, -5 komp (-4 trukk -1 ram)

Dreadnought
Skorcha rokkitlauncha, armourplates
100p, -3 komp (-1 deffdread -2 closecombatweapon)

FAST
2 Buggies
2x(Twinlinked rokkitlauncha, redpaint
80p, -4 komp (-2 buggieunit -2 rokkitlaunchas)

HEAVY
Battlewagon
Red paint, reinforced ram, 2 bigshootas
125p, -11 komp (-10 1st battlewagon -1 reinforced ram)

Lootad wagon
Bigshoota, reinforced ram, redpaint
50p, 0 komp

5 fordon -1 komp (1 mer än 4 fordon)

1500p
Komp 58

Jag tycker att Bigmek skulle ha ett minus då de tar powerclaw som i denna lsitan då man annars enkelt får "gratis" powerclaw i listan.
Annan enhet som jag tycker är konstigt att den inte ger något minus förutom att den räknas som fordon är den lootade wagon då den kan forfarande transportera en trupp 13 tum för att de sedan skall charga vilket är det viktigaste delen hos de billigare orkfordonen enligt min mening. Den är inte lika bra som en trukk då den är en tank och har sitt test men att inte ge något minus för den tycker jag däremot är konstigt.

Kommandos som outflankar tycker jag är elakt man kan använda mindre enheter än vad jag använt som är endast för att springa in mot någon tank eller lättare enhet som är nära kanten (då man kan använda whaagen när de kommer så är det uppåt 18 tum från bordskanten som hotas)

Till sist vill jag bara säga att Ghazghull borde ge mer minus. spelade med honom på Lincon 09 och kom 2a.. Detta var inte för jag kan detta spelet bättre än mina motståndare tvärt om så lärde de flesta motståndarna jag hade olika regler jag missat men på grund av ghazghull vann jag mot dessa. Detta är min mening iallfall att han var såpass hård, speciellt i en nästan helmekaniserad arme som jag spelade med.

Eller tänker jag fel, är listan så snäll som den får komp för? Jag spelar ju inte mycket 40k så kanske tycker den är värre än den är.

Annars har ni gjort ett bra jobb med mallen bara vissa enheter som jag tycker ni missat att titta på.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Orks

Inlägg av HeadWar »

Tror ingen har tänkt på Big Mekarnas Mega Armour, men jo, -2 för PK på dem vore kanske lagom. -2 för Looted Wagon verkar inte heller orimligt, den är inte dålig, bara inte lika sjukt prisvärd som en Trukk.

Och jag slås återigen av hur fel boyz-minuset kan bli.

30+25+23+21+19+17=135 ger -23, 23+23+23+22+22+22=135 ger -43. (För att inte tala om att 30+25+23+21+18+18=135 ger -43.) Förvisso måste man mallopta när det är mallkomp, men när man kan få in 135 boyz utan att få något extra minus för att de är många, då är något fel.

Jag tycker att straffet för stora enheter ligger bra där det ligger, direkt på enheterna, men straffet för stor hord kan rimligtvis inte räkna något annat än totala antalet boyz, oavsett hur de är fördelade.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

Dennis P skrev:Kommandos som outflankar tycker jag är elakt man kan använda mindre enheter än vad jag använt som är endast för att springa in mot någon tank eller lättare enhet som är nära kanten (då man kan använda whaagen när de kommer så är det uppåt 18 tum från bordskanten som hotas)
Kommandos är bra mot IG och andra saker som inte kan slåss i närstrid. Men mot marines eller något annat som kan slåss i närstrid studsar de oftast bara om man inte har en riktigt stor enhet och/eller en powerklaw. Och om man tar en stor enhet blir den väldigt dyr.

Ett problem som man också måste tänka på är "Vad är alternativet?". Ork boyz är mer prisvärda än de flesta val i orklistan. Börjar man langa på för stora minus på de sämre valen i listan blir resultatet bara att folk köper ork boyz istället. Kommandos är en OK enhet i vissa typer av listor. Men de kostar mycket och är inte scoring. Och de dör lika lätt som vanliga orker. Ork boyz är ett mer prisvärt val och det bör speglas i kompen.
-2 för Looted Wagon verkar inte heller orimligt, den är inte dålig, bara inte lika sjukt prisvärd som en Trukk.
En looted wagon är aldrig någonsin hälften så bra som en trukk. Återigen, vad är alternativet? Ger en looted wagon -2 kommer man att köpa trukks istället eftersom de är så sjukt mycket bättre. De är Fast, har ingen chans att köra fel och mycket bättre resultat när de dör. Dessutom tar de inte upp någon heavy slot och kostar mindre. Dock borde man nog ge minus för reinforced ram även på looted wagons.
men straffet för stor hord kan rimligtvis inte räkna något annat än totala antalet boyz, oavsett hur de är fördelade
Fast då kommer man alltid att ta 30-manna enheter, eftersom det ger bäst prestanda per komp. En enhet på 30 är otroligt mycket bättre än två på 15. Problemet med orkerna är de stora enheterna som är fearless. De små flyr.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Orks

Inlägg av DHettNeck »

Ork boys minuset måste vara det absolut svåraste att få till.

Men jag måste också hålla med om att det är helt fel att man kan ta 135man utan att åka på ett enda hordminus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Orks

Inlägg av Anton »

Mortarion skrev:
Dennis P skrev:Kommandos som outflankar tycker jag är elakt man kan använda mindre enheter än vad jag använt som är endast för att springa in mot någon tank eller lättare enhet som är nära kanten (då man kan använda whaagen när de kommer så är det uppåt 18 tum från bordskanten som hotas)
Kommandos är bra mot IG och andra saker som inte kan slåss i närstrid. Men mot marines eller något annat som kan slåss i närstrid studsar de oftast bara om man inte har en riktigt stor enhet och/eller en powerklaw. Och om man tar en stor enhet blir den väldigt dyr.
225 poäng för en maxad enhet (15) med 2 Burnas, klo och bosspole tycker jag inte är så farligt dyrt. Då kan de hoppa på ganska mycket.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Orks

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Anton skrev:
Mortarion skrev:
Dennis P skrev:Kommandos som outflankar tycker jag är elakt man kan använda mindre enheter än vad jag använt som är endast för att springa in mot någon tank eller lättare enhet som är nära kanten (då man kan använda whaagen när de kommer så är det uppåt 18 tum från bordskanten som hotas)
Kommandos är bra mot IG och andra saker som inte kan slåss i närstrid. Men mot marines eller något annat som kan slåss i närstrid studsar de oftast bara om man inte har en riktigt stor enhet och/eller en powerklaw. Och om man tar en stor enhet blir den väldigt dyr.
225 poäng för en maxad enhet (15) med 2 Burnas, klo och bosspole tycker jag inte är så farligt dyrt. Då kan de hoppa på ganska mycket.
Framför allt eftersom de efter lite överslagsräkning spöar typ allt i marinelistan på chargen (undantaget stora terminatorenheter och andra dumheter)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar