Sida 5 av 9

Re: Necrons

Postat: 16 dec 2009, 19:14
av Katarsis
Magnus skrev:Jag förstår inte hur du menar, i mitt förslag så får man exakt lika mycket minus om man har stora enheter (1x5, 2x5, 3x5) som i er variant som är gällande. Men man får mindre minus om man drar ner på antalet destroyers i enheterna i mitt förslag än i det gällande. Men det andra förslaget fungerar säkert fint det också även om det inte ger nån större skillnad från hur det är idag (3x3 ger i det nya -36 i stället för -39, inte så stor skillnad från 3x5 som ger -45), lite jobbigare att räkna på bara men det får man väl leva med. :)
I ditt förslag märker man ingen skillnad om man spelar en femma och en fyra, eller om man spelar tre treor. Det är stor skillnad på dessa och det måste visas i kompen.

Re: Necrons

Postat: 16 dec 2009, 19:20
av Magnus
Katarsis skrev:
Magnus skrev:Jag förstår inte hur du menar, i mitt förslag så får man exakt lika mycket minus om man har stora enheter (1x5, 2x5, 3x5) som i er variant som är gällande. Men man får mindre minus om man drar ner på antalet destroyers i enheterna i mitt förslag än i det gällande. Men det andra förslaget fungerar säkert fint det också även om det inte ger nån större skillnad från hur det är idag (3x3 ger i det nya -36 i stället för -39, inte så stor skillnad från 3x5 som ger -45), lite jobbigare att räkna på bara men det får man väl leva med. :)
I ditt förslag märker man ingen skillnad om man spelar en femma och en fyra, eller om man spelar tre treor. Det är stor skillnad på dessa och det måste visas i kompen.
Okej. Bara så att jag är med på banan så anser du/ni att 3x3 destroyers är farligare än 5+4 eller? För i det andra förslaget av kelaino så får 5+4 -22 i komp och 3x3 får -27.

Re: Necrons

Postat: 18 dec 2009, 09:22
av Magnus
Jag tror att det kan va bättre att ta bort extra minuset för fler enheter och istället ha nått i stil med:
Enhet 1.
1-3 ger tillsammans -4 (eftersom enheternas storlek är 3-5)
4 ger -3
5 ger -4
Enhet 2.
1-3 ger tillsammans -6
4 ger -4
5 ger -5
Enhet 3.
1-3 ger tillsammans -8
4 ger -5
5 ger -6

Kanske inte exakt dom siffrorna men nått sånt?
:)

Re: Necrons

Postat: 18 dec 2009, 10:55
av Katarsis
Saken är den att såklart blir det bäst om man gör en sjukt avancerad komputräkning ala Ork Boy-minuset men vi vill inte komplicera till mallen i onödan. Orkerna fick en komplicerad mall eftersom inget annat verkade fungera; Boysen fick för bra komp med bra enheter. Necronmallen fungerar så till den grad att man kan få för dålig komp med dåliga enheter, det är inte alls samma problem men vi skall titta på det.

Ditt förslag är för övrigt nästan identiskt med kelainos om man bara byter ut lite siffror.

Re: Necrons

Postat: 18 dec 2009, 11:23
av Magnus
Katarsis skrev:Saken är den att såklart blir det bäst om man gör en sjukt avancerad komputräkning ala Ork Boy-minuset men vi vill inte komplicera till mallen i onödan. Orkerna fick en komplicerad mall eftersom inget annat verkade fungera; Boysen fick för bra komp med bra enheter. Necronmallen fungerar så till den grad att man kan få för dålig komp med dåliga enheter, det är inte alls samma problem men vi skall titta på det.

Ditt förslag är för övrigt nästan identiskt med kelainos om man bara byter ut lite siffror.
Där är en uppenbar stor skillnad i förslagen, nämligen att i mitt förslag blir man inte extremt straffad bara för att man tar en extra enhet. Jag tycker att det är en dålig ursäkt att inte ändra i mallen bara för att det är lite mer avancerat. Jag tycker inte att det gör nått att mallen blir lite mer avancerad om det betyder att den blir bättre. Men det är inte min mall så ni gör som ni vill.
:)

Re: Necrons

Postat: 22 feb 2010, 23:22
av Lillen
Jag vet inte vad ni tycker men Decivern är lite väl överkompad för vad han kan åstakomma. Minus 25 borde vara typ minus 18 eller 20 nåtting. Vist han är bra men inte så bra att han ska kompa 10 mer än lysander t.ex.

Re: Necrons

Postat: 23 feb 2010, 12:31
av Nefrums
en karaktär som i sig själv auto vinner mot vissa armeer som necrons annars har mycket svårt för är bra..

Re: Necrons

Postat: 24 feb 2010, 01:09
av Lillen
Auto vinner? Han har en stor nackdel som alla känner till och de är de små brekliga necrons som phasear för lätt. Jag menar så fort en landraider men termisar eller en battelwagon full med nobz dycker upp och äter upp tre fyra trupper av necrons. Det behöver inte ens vara termisar eller nobz räcker typ bara med vanliga gaunts eller marines för att facerolla (tar huvudet, rullar dem över tärningarna och vinner) necrons i närstrid.

Ja menar de armer som jag tycker jag har problem med är just helmekat och där briljerar inte en Decivern. En massa poäng som aldrig riktigt kommer till nytta. Han kommer aldrig komma ikapp fordon ifall motståndaren inte vill det och om han gör det så träffar han för det mesta på 6. Vilket gör hans 5 attacker få som kommer igenom.

Horde armer kan han göra sin poäng värd men sen oandrasidan finns det billigare characters i andra armers som gör samma jobb bara billigare och kompar mindre.

Så trots hans fina profil måste ni se att han drars ner av phase out reglen.

Re: Necrons

Postat: 24 feb 2010, 04:50
av Gmats
Han kanske är lite sämre mot helmeckat & inte briljerar mot dessa armeér, när han väl träffar borde han skada fordonet rejält 9+2d6.

Det är en jävligt bra karaktär som du spelar med & man tycker alltid att, man borde haft mindre minus för vissa saker, människans natur
att aldrig vara nöjd.

Re: Necrons

Postat: 24 feb 2010, 08:25
av HeadWar
Jeppa sa att han autovinner mot vissa arméer. Så du får helt enkelt bygga resten av armén för att ta hand om allting annat.

Du kan inte jämföra med vad karaktärer i andra arméer gör, eftersom det är, hör och häpna, andra arméer, med andra förutsättningar.