Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Necrons

Inlägg av Lillen »

cadelin skrev:host host, necrons kom 2a på defcon med hygglig komp. Massa tombspyders!
Men vilka armer vinner annars. När var det senast innan defcon en necron spelare kom top 3?

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Necrons

Inlägg av Mutt »

De argumenten håller ju inte. I så fall får man se till hur många som spelade en viss armé och hur många procent av dessa som placerade sig topp 3 (På defcon blir det väl någonstans mellan 100% och 50% skulle jag tro, långt fler än vinnande orkerna dvs. Necrons kan ju redan som det är bygga ihop nästan vilken lista som helst och hamna runt 35-40 i komp, och är en av de få listorna som faktist kan bygga en vettig lista och ligga på komp runt 80-90. Kan någon visa mig en necron-lista som kompar 0? Dessutom tycker jag det verkar onödigt att börja rota i kompen till en så gammal codex i nuläget.

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Necrons

Inlägg av Lillen »

Tjena igen!

Tänkte ta upp den tråkiga diskutionen om decivern igen. Känns inte som att han är värd sin komp. Svår att gömma med den höga modelen och 4+ invo kommer man inte långt på när man äter en massa skytte varje runda. Han är ju inte vad en karaktär borde vara för 300pts i 5th. Sen att FAQ:n sparkar lite mer på han gör ju inte han mer värd sin poäng. Jag skulle vilja att man tänker om c´tan kompen.

Sen Imortals kan man inte ge dom denna komp:

Imortals
-0.5 per model
-1 per model if veil of darkness is in the army or a monolith

Mvh

Lennart

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Necrons

Inlägg av Zurken »

Ju mer poäng någonting kostar desto mer minus bör det ha för att ens ha en neutral komp. Så -20 för 300p känns ju inte så knasigt. Han har ju ändå 5 T8 wounds och alltid 4+ save, det är väl ändå rätt ordentligt hårt, man behöver i snitt skjuta 30st krak missiler för att döda honom på BS 4. Han går inte att döda i närstrid (eftersom han väljer vilka han vill vara kvar i), vilket är otroligt frustrerande för närstrids orienterande arméer.

Visst han kan inte längre skrämma bort fearless modeller, men en pinnad enhet är ju nästan lika bra som en flyende i många lägen. Han är också enkel att kontra med phase out, men det ska väl inte direkt speglas i hans komp, utan i kompen som helhet.

Det är iof lite knasigt att Decivern kompar bättre än Nightbringern, då Decivern oftast är bättre.
Alexander Merinen

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Necrons

Inlägg av Jacke »

Skjuter man honom med 10 DE Warriors och en venom så dör han på en runda. Eller så kan man nita honom med force weapons(Om man är GK eller Mephiston). vanilj marines trollar nullzone på honom, eller skjuter honom med Sternguards, Hormagaunts slår ihjäl honom i närstrid, nästan alla kan kontra honom på nått sätt, och hans poängkostnad är rent av löjlig.

Han är ju inte dålig, men lite bättre komp kan han allt få.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Necrons

Inlägg av HeadWar »

Han går som sagt inte att döda i närstrid.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Necrons

Inlägg av Zurken »

Visst det är ju klart att han blir besegrad av en lista som är utformad för att ta hand om just honom, undantaget DE som sprutar ut gift på honom. Det är få listor på en turnering så enkelt tar hand om honom, en standard marine lista kanske har en 10-12ish hårda skott, det är 3turns skytte med HELA armén för att slå ut honom. Ofta kan man antagligen gömma honom någonstans på bräden (inte alltid) eller iaf ställa honom så att inte alla vapen kan skjuta honom.

Skulle man kunna slåss med honom i närstrid så är jag helt med på att kompen borde höjas aningen, men så är det ju inte.

Om det är någon som ska ha bättre komp så är det nightbringern.
Alexander Merinen

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Necrons

Inlägg av Jocke Rapp »

Zurken skrev:Ju mer poäng någonting kostar desto mer minus bör det ha för att ens ha en neutral komp. Så -20 för 300p känns ju inte så knasigt.
Utan att säga för mycket om C'Tanernas komp så måste jag ändå påpeka att det där är fel. Bara för att en enhet kostar mycket ska den inte få lägre komp. Om en enhet som kostar 100p och ger -5 i komp köper en upgrade för 50p som inte tillför någonting så ska den uppgraderingen inte ge minus i komp.

En enhet ska ge minus för vad den tillför i listan och mer minus om den är extra prisvärd. Sedan kan man kanske titta på "komp per poäng" men det är egentligen bara relevant för enheter som har en perfekt poängprissättning från början.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Necrons

Inlägg av Zurken »

Jag tänkte skriva något smart, men insåg att du har helt rätt. Man ska kompa endast efter hur bra en enhet är, utan att tänka på vad den kostar. Om en dyr och billig enhet är lika bra och har samma komp så kommer den dyra enheten att kompa bättre relativt per automatik.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Necrons

Inlägg av Lillen »

C'tan är inte starkare än vad necrons är. Och med det menar jag att du som motståndare behöver bara focusera på 75% av necron modelerna.

Sen så är inte c'tan vad 5th edition karaktärer är idag för denna poäng. Vist T8 är bra men många armer kan skjuta bort han på en eller två runder.

Jag ber ju inte om att han ska kompas 10. Utan jag vill ha en minskning i kompen på han. Tycker inte han kan kompa lika hårt som blod änglarnas mr fistarn. C'tan är svår att gömma då den är MC och den höga modelen. Får bara gå 6" utan möjlighet till en transport som andra. Det betyder att den 10-15cm höga model ska springa över bordet och hoppas på att han klara tillräckligt med 4+ sv till runda 3 när han förhoppningsvis kan nå combat.

Mvh
¨
Lennart

Skriv svar