Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Warholm
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 okt 2008, 11:28

Re: Eldar

Inlägg av Warholm »

Klus skrev:Tanken slog mig att Runes of Warding kanske borde få sig ytterligare en liten smäll nu när ett nytt psykercodex kommit.
Om jag inte missminner mig var väl det en av anledningarna till senaste sänkningen.
Nej, du har fel...är redan hårt kompat.
Veni, Vidi, Rectum

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Eldar

Inlägg av Tadaotoko »

Om purifiers ska kompas -12 och det bara är tre codexar de är bra mot borde runan kompa minst -10. Lite som i fantasi kompen, straffar man magi hårt måste man straffa magiförsvar lika hårt för att inte förstöra spelbalansen.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Eldar

Inlägg av Yautja »

Nej.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Eldar

Inlägg av Jacke »

Håller med om att magiförsvar bör kompas ganska hårt. Det kostar inte särskillt mycket och det neutraliserar motståndarens dyrt köpta psykers helt. Det finns ju rätt många arméer som har tillgång till(och ofta spelar med) psykers. Det är väl bara Daemons/DE/Necrons/Tau som inte har någon form av trolleri? Ingen av dessa listor är överdrivet populär i turneringssamanhang. Däremot så har samtliga marine listor ofta med sig psykers. CSM har lash, SM har librarians, SW har Runepriests med mera.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Eldar

Inlägg av Seregon »

Jacke skrev:Håller med om att magiförsvar bör kompas ganska hårt. Det kostar inte särskillt mycket och det neutraliserar motståndarens dyrt köpta psykers helt. Det finns ju rätt många arméer som har tillgång till(och ofta spelar med) psykers. Det är väl bara Daemons/DE/Necrons/Tau som inte har någon form av trolleri? Ingen av dessa listor är överdrivet populär i turneringssamanhang. Däremot så har samtliga marine listor ofta med sig psykers. CSM har lash, SM har librarians, SW har Runepriests med mera.
CSM har inget psy-försvar heller.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

Antagligen så kommer Runes of Warding sänkas först efter att man märkt att "alla" spelar med det. Minuset ska vara tillräckligt stort för att det inte ska vara en no-brainer, men tillräckligt litet för att det fortfarande ska vara en möjlighet.
Alexander Merinen

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Eldar

Inlägg av Mutt »

Ibland måste man hålla igen med kompsmiskan lite. Eldar har en jättebra antimagi, men antagligen av en anledning. Eldar bygger ganska mycket runt sin magi och är beroende av att vara överlägsna i magifasen. Bara för att det råkar komma en ny codex som trollar hela tiden gör inte det att eldar blir mindre beroende av sin magi. Runes of warding är en nobrainer och kommer alltid att vara, men man kan inte ge den hur mycket kompminus som helst bara för det. Space marine tacticals är också nobrainer, inte många som kör med scouter som enda troop...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

Att jämföra en uppgrade med ett helt Unit Entry är ju litet skevt, men om man vänder på det kan man väl säga att en Farseer är en no-brainer och det är nog ingen som klagar på det? Och anledningen på att Tacticals är en no-brainer är ju främst pga bristen av andra val i troop sektionen, precis som att kalla Necron Warriors no-brainer.

En no-brainer är ett bra val som man vill ta (ex. RoWard), inte ett dåligt val som man måste ta (typ Tacticals).

Sen är det självklart att det ska vara möjligt att spela med RoWard, men en lista utan RoWard ska vara jämförbart "kompeffektiv" som en lista med RoWard. Jag tror ingen tycker att det är en helt bruten förmåga dock, det är ett av Eldars knep, precis som ATSKNF är ett SM knep, skillnaden är bara att RoWard är ett valbart knep och måste kompas utefter det.

Man måste kunna spela utan no-brainers och få en rättvis komp om möjligt. Om man tittar tillbaka lite så har man höjt Eldars startkomp samtidigt som man gav mer minus till RoWard.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Warholm
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 okt 2008, 11:28

Re: Eldar

Inlägg av Warholm »

nähe får ge min syn på saken...

Först så är purifiers bra mot mer än tre listor och ger inte minus 12 enbart pga deras trolleri.

Eldars magiförsvar är det enda som kompas hårt, det finns i princip inget minus på hoods i SM. En libbe ca 100p -2 i komp ger -1/50p och RofW ger -1/2,5p eller -1/11,66p om man räknar på hela farseern...Jag har spelat på turneringar med och utan RofW och som spelare tycker inte jag att så många listor har psykers så om kompen blir strängare blir RofW mindre intressant. I ansendet till GK så är det inte viktigt för eldar att stänga ner hammerhand eller deras ForceW dom dödar eldar i närstrid hur enkelt som helst utan att trolla...Men visst är RofW jättebra om man springer på tyranider som vill ge FnP till 20 genstelers, chaos-lash eller andra eldar listor...men dom här listorna är inte vanliga, zurken kan säkert räkna på hur många...(som finns på lincon) :D

I slutänden är det viktigare för eldar att få synergi i sina egna spells för att en lista ska funka...därför kan hoods eller shadow in the warp fulständigt förstöra en trollande detta i anseende till RofW förstör för vissa andra armeer.
Veni, Vidi, Rectum

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Eldar

Inlägg av speedfreek »

Håller i princip med.
Runorna är inte så extremt viktiga mot GK och de är faktiskt nästan bäst mot Eldar...

Skriv svar