Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

5 gående drakar är nästan värdelösa, 5 gående chosens kan outflanka. Ja tar du 5 meltor och inte sätter chosen i någon typ av transport så får du fel komp, kompmallen förutsätter i de flesta fall att man gör optimala val. Just drakarna kan man spela både gående och i transport.
Alexander Merinen

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Eldar

Inlägg av Johannesson »

5 gående, ouppgraderade Chosen kostar 90p och kompar ±0.
5 gående, ouppgraderade Fire Dragons kostar 80p och kompar ±0.

Jag vet vilka jag kör och parkerar min Land Raider intill iaf... eller blir då motargumentet att jag borde köra någon annanstans? För i så fall borde de kompa massa minus, om de kan dominera var jag kör med min Raider...

Förstår inte hur fem BS4 meltor för 80p någonsin kan vara värdelöst.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

5 Chosen tvingar fienden att inte vara längsmed kanterna, det är väl lika dominerande? 5 Gående drakar kan hota fordon och indirekt styra vart de ska, men om det är väldigt viktigt att åka till ett specifikt ställe är det inte svårt att skjuta bort eller döda 5st T3 killar.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Eldar

Inlägg av Snot »

Gustav skrev:Tror de kompar lite hårdare för att de dakkar väldigt hårt per poäng.

2 warwalkers träffar 8 S6 skott för 120p kompar -5
1 rifleman träffar 3,56 S7 skott för 125p (120 för BA) kompar -3

Du kan ju också jämföra med hydror.
2 hydror träffar 6 S7 skott (och kanske 3 S5 om HBn ser) för 150p och kompar -10 plus dubbelt fordonsminus. De tappar också effektivitet om de flyttar.
Staying power måste ju räknas in, en dread får skjuta fler rundor
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Eldar

Inlägg av Jocke Rapp »

Johannesson har väldigt bra poänger (han borde skriva mallen). Chosen är tokigt felkompade och fire dragons borde få grundminus.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Eldar

Inlägg av speedfreek »

Jocke har rätt och jag har i över tre år hävdat att Fire Dragons är spelets bästa enhet i kompmallskompat och på ETC.

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Eldar

Inlägg av Henke »

speedfreek skrev:Jocke har rätt och jag har i över tre år hävdat att Fire Dragons är spelets bästa enhet i kompmallskompat och på ETC.
Vad föreslår du att de ska kompa då?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Eldar

Inlägg av refabricated »

Är det att ta i för mkt med 0.5 per modell? Ignorera sedan -3 med fordon och lätta på det andra.
Håller med om att en melta är en melta oavsett var den sitter. Även om den inte kan hoppa över halva planen och poppa en bil så deniar enheten en stor area. Alternativt är det en bra "counter charge". Du chargade och vann över min köttmur? Här smaka 10 kompneutrala drakar!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Eldar

Inlägg av kombat »

tycker de ska kompa -0,5per modell i grund (-1 om det finns fordon de kan åka i)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

W00t -5 för en enhet i bil dvs -9+fordonsminus för 200p rätt sjukt hårt för one hit wonder.

Skriv svar