Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Eldar

Inlägg av Johannesson »

Funderar på logiken bakom att Fire Dragons kompar ±0 i grund.

Eftersom jag mest spelar Chaos kan jag jämföra lite med exempelvis Chosen, som också är Elite och kan ha relativt mycket melta. De kostar mer än drakar (med meltas), tål visserligen lite mer, men om jag tar 5 meltor till dem kompar de -5. Drakarna kompar med samma beväpning ±0. Förstår inte riktigt. På alla andra meltor (tror jag) ges -1 (eller -0,5 i vissa fall när de sitter på betydligt sämre figurer). Fire Dragons däremot kan ta hur många meltor (modeller) som helst utan något minus alls.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

Utan transport är Meltor ganska kassa och man behöver sällan mer än 3 meltor, så visst ska man vara petig kan man ju sätta ett 'cap' på minus 3 ifrån meltor på alla enheter, men sådana enheter lär man ju inte se ofta ändå.

Chosen kan ju outflanka också, där är meltor bra även om man är långsam.
Alexander Merinen

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Eldar

Inlägg av Henke »

Det är väldigt stor skillnad på T3, 4+ save, LD 9 och ingen närstrid över huvud taget om man jämför med T4, 3+ save, LD 10/Fearless och helt ok i närstrid när man går. Det räcker ju att det finns en transport i listan så får de kompminus även om de inte använder den.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Eldar

Inlägg av Johannesson »

Fast nu jämför ni äpplen med päron. Jag frågade inte om kompen för enheten i sig, utan varför det skiljer med kompen för beväpningen.

Om två enheter skiljer sig åt i stryktålighet, som Chosen och Fire Dragons uppenbarligen gör, bör det reflekteras i deras grundkomp (om inte kostnaden redan balanserar det). En meltagun på en Guardsman kompar också -1 (eller -0,5 för gruntarna som siktar lite sämre...), och påstå inte att en Guardsman är tåligare än en drake.. T3, 5+ save, Ld 8 och heller ingen närstrid över huvud taget. Låter faktiskt sämre... :)

Andra Eldar enheter som tål precis lika lite kompar ju inte +10 för tio gubbar, vilket drakarna indirekt bör göra för att balansera det meltaminus som alla andra får.

När det gäller att utan transporter är Meltor ganska kassa tycks det argumentet inte gälla en enda enhet i resten av alla codexar...

Visst, jag kan hålla med om att 10 meltor i samma enhet kanske inte är lika bra som 10 utspridda meltor, men ingen annan enhet i resten av alla codexar har någon sådan begränsning...

Argumentet att Chosen kan outflanka har ju inget med meltor att göra. Ett minus för det bör ligga på enheten. Dessutom tycks även enheter som inte kan outflanka få -1 per melta genomgående i mallen.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Eldar

Inlägg av Gustav »

Personligen tycker jag att meltaminuset kunde tas bort eller kraftigt reduceras för alla långsamma enheter utan transport överallt. Egentligen tycker jag nog att drakarna borde ge minus ett i grund eller så också men det är piss i Nilen.

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Eldar

Inlägg av Henke »

Johannesson skrev:Fast nu jämför ni äpplen med päron. Jag frågade inte om kompen för enheten i sig, utan varför det skiljer med kompen för beväpningen.

Om två enheter skiljer sig åt i stryktålighet, som Chosen och Fire Dragons uppenbarligen gör, bör det reflekteras i deras grundkomp (om inte kostnaden redan balanserar det). En meltagun på en Guardsman kompar också -1 (eller -0,5 för gruntarna som siktar lite sämre...), och påstå inte att en Guardsman är tåligare än en drake.. T3, 5+ save, Ld 8 och heller ingen närstrid över huvud taget. Låter faktiskt sämre... :)

Andra Eldar enheter som tål precis lika lite kompar ju inte +10 för tio gubbar, vilket drakarna indirekt bör göra för att balansera det meltaminus som alla andra får.

När det gäller att utan transporter är Meltor ganska kassa tycks det argumentet inte gälla en enda enhet i resten av alla codexar...

Visst, jag kan hålla med om att 10 meltor i samma enhet kanske inte är lika bra som 10 utspridda meltor, men ingen annan enhet i resten av alla codexar har någon sådan begränsning...

Argumentet att Chosen kan outflanka har ju inget med meltor att göra. Ett minus för det bör ligga på enheten. Dessutom tycks även enheter som inte kan outflanka få -1 per melta genomgående i mallen.
Jag tycker att du försöker mäta olika saker med samma måttband.

Kan en drakar ha annat än melta? Kan en Chosen ha annat än melta? Klart att vi måste jämföra äpplen och päron!

En powerfist i en Tactical squad kompar -2. En terminator med fist kompar -1... Finns massor med sådana exempel.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Eldar

Inlägg av Johannesson »

Mjo, fast poängen skiljer ganska mycket mellan marines och terminators. Beroende på hur man räknar.

10 SM Marines, Powerfist, Bolter x8, Meltagun, Missile Launcher - 200p - Komp -5
5 SM Terminators, Stormbolter x5, Powerfist x4, Powerweapon - 200p - Komp -5

I detta fallet tål de lika mycket, skjuter typ lika mycket och skillnaden kommer först i närstrid. Där terminators har massa pw attacker är marines istället scoring. Men utan fisten kompar de lägre eftersom de då är i princip chanslösa mot dreads och annat farligt och helt enkelt är klenare i närstrid. Med fisten får de förbättrade möjligheter att klara sig i närstrid för en ökning i kostnad på knappt 15% i poäng. Förbättringen av enheten är vida mer än 15% av att ta en fist, därmed -2 i komp (fisten är 1/8 av poängen, men 2/5 av kompen, vilket jag tycker passar till gws felprissättningar). Hade fisten kostat exempelvis 50p hade den ju inte gett lika mycket kompminus.

5 Drakar kostar 80p. Komp ±0.
5 Chosen med meltaguns kostar 140p, nästan som två grupper drakar. Komp -5.

Chosen är dubbelt så tåliga mot bolters, men kostar också knappt dubbelt så mycket. De båda enheterna skjuter precis lika många skott, med samma vapenprofil och samma BS.

Hade de kompat lika hade det varit mer ok, med tanke på att Chosen kostar mer och tål mer, samtidigt som de inte är speciellt mycket bättre offensivt (något bättre offensivt i närstrid). Men ±0 mot -5...

Egentligen är det inte så viktigt vad man jämför med. Drakar är sjukt effektiva för en väldigt billig poäng. Inbyggd meltagun med BS 4 för 16p/styck... Skulle vilja se dem som tyckt det vore ok med gratis meltagun till varje SM scout (kostar typ samma, +1T, men -1BS) utan att det gav kompminus...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Eldar

Inlägg av Snot »

Efter att ha kollat lite på vanligt rifle-dread komp vill jag påstå att antingen kompar dom galet för snällt, eller så kompar walkers alldeles för hårt.

Den första walkern kompar -3 med 2 scatters och en rifledread kompar -3
sen går det fort utför för walkers.

-3 / -2
-4 / -2
-6 / -2

om man räknar singelwalkers. (då med av 10 10 10 mot av 12 12 10)

värt att poängtera att trots dom dubbla antalen skotten så träffar walkern bara marginellt bättre pga sämre bs och ingen link.

Någon som tycker jag är helt ute o cyklar?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Agree

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Eldar

Inlägg av Gustav »

Tror de kompar lite hårdare för att de dakkar väldigt hårt per poäng.

2 warwalkers träffar 8 S6 skott för 120p kompar -5
1 rifleman träffar 3,56 S7 skott för 125p (120 för BA) kompar -3

Du kan ju också jämföra med hydror.
2 hydror träffar 6 S7 skott (och kanske 3 S5 om HBn ser) för 150p och kompar -10 plus dubbelt fordonsminus. De tappar också effektivitet om de flyttar.

Skriv svar