Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Eldar

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:Håller i princip med.
Runorna är inte så extremt viktiga mot GK och de är faktiskt nästan bäst mot Eldar...
Jag tycker dom är bäst mot 2W modeller med kass invo-save. Då vågar dom knappt försöka för att det är 50/50 att ge bort poäng. Eldarerna klarar perils rätt bra med sin spökhjälm.

Dock tycker jag att -6 är lite väl hårt som det är nu. Överväger man att klämma in RoW tar man "alltid" Eldrad istället för en vanlig farseer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Eldar

Inlägg av speedfreek »

Men det har ju mer att göra med den tokiga kompen på Eldrad...

Användarvisningsbild
Warholm
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 okt 2008, 11:28

Re: Eldar

Inlägg av Warholm »

eldrad ska kompa 2-3 steg sämre enligt mig.

pga om du nu köper en vanlig farseer med alla runor, stenar och spellsen (doom, guide och fortune) så kompar han -14 för 175p....

Detta medans du får mongo eldrad för 35p mer och yterligare minus 4 i komp

Så höj minuset på eldrad med 2 är min mening...
Veni, Vidi, Rectum

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

Runor är ju mycket bättre än Hood, visst man får igenom sin spell lika många gånger, men det inte många arméer som vågar trolla om man möter Runor. Nästa alla psykers har inget eller dåligt invo-save och iom att man måste re-rolla lyckade invo saves så är ju t.om. en storm sköld rätt osäkert skydd. Det är bara Eldar som kan re-rolla sitt test med Embolden, skydda sig med andra runor och har dessutom sin anti-peril hjälm som vågar trolla om man möter runor.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Flychten
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 maj 2010, 20:32

Re: Eldar

Inlägg av Flychten »

Ändringar från 6.7 till 6.8

Billigare Seer Council (halv poäng billigare för både warlock och om de sitter på bike)
Jain Zar ett billigare
Maugan Ra två billigare
Fuegan två billigare

Fire Dragon dyrare med Firepike combinerat med Crack Shot

Vanliga Guardian 1 dyrare
Storm Guardians ett billigare

Wraithguard kraftig komphöjning


Missade jag något?

Kommentar kring detta då. Fire Dragons höjning har det pratats lätt om likadant att seer council inte är lika bra som förut. Men höjningen på Wraithguard kom iallfall för mig lite från ingenstans. Kan man få någon kommentar kring den :)
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

Guardians är också 1 billigare än förut. Tanken bakom Wraithguards är att wraithmuren är rätt hård att ta sig igenom, har man en karaktär som kan slåss tillsammans med dem (eller en enhet i närheten) kan de suga upp ganska ordentligt med stryk.

En standard 10a med conceal kompar samma nu som då, jag har bara flyttat kompen från conceal till enheten. (då det är väldigt lätt att hitta cover om man måste ändå).
Alexander Merinen

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Eldar

Inlägg av Henke »

Jag tycker Eldar ändringarna verkar mycket bra.

Wraithguard som troops kostar ca 400p för 10 st + Warlock + Conceal och det är komp -7 i 6.8 och -7 i gamla. Känns helt ok i de listor man bygger sin lista runt 10st WG. Jag kan tycka att WG hade varit mer användbara om det hade räckt med 5st för att köra dem som troops då man kan ha de i transport.

För 10xwarlock council på jetbike med fortune gick kompen från -65 till -45. För 7st från -43 till -30. Känns lite mer rimligt.
Synd att Vinterslaget gynnar högkomp annars hade jag nog provat de här killarna.

Har inte provar Firedragons med crack shot men ändringen känns helt ok. Lika så alla Phoenix Lords.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Jag kan ju bara säga att minuset på firepike+crackshot är befogat. Med 3 enheter på 6 man med alla uppgraderingar som iof är 400p men innan kompade det 0 men 3 s9 skott med ap1, bs5, !Ignore cover! Man kan nästan räkna med att göra något... Vilket är väldigt mysigt. Guardians utan brightlance och Avatar kompar nu 0 vet inte riktigt vad jag tycker om det. Kanske är bra.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Eldar

Inlägg av Zurken »

Kanske ge minus för Guardians EML också, S6 knattar borde vara gratis iaf (Eldar har inga problem med att skaffa bättre sådan på andra ställen).
Alexander Merinen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Eldar

Inlägg av daskad »

Mer minus åt guide war walkers!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar