Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Eldar

Inlägg av Jocke Rapp »

Tråd för diskussion om kompen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Eldar

Inlägg av DHettNeck »

Det enda jag reagerar över är banshee minuset.

Varför minus för mirror swords??? Dom tillför inget till enheten. Enda anledningen att ta exarchen är ju +2 str och/eller counter attack.

Jag föreslår:
-3 each unit of Howling Banshees
-1 Executioner
-1 Acrobatic

Tycker inte häller att warwalkers borde räknas till fordonsminuset när det är så hårt. Det hårda är ju för att få bort båtarna, inte walkersarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Eldar

Inlägg av Booogeyman »

DHettNeck skrev:Det enda jag reagerar över är banshee minuset.

Varför minus för mirror swords??? Dom tillför inget till enheten. Enda anledningen att ta exarchen är ju +2 str och/eller counter attack.

Jag föreslår:
-3 each unit of Howling Banshees
-1 Executioner
-1 Acrobatic

Tycker inte häller att warwalkers borde räknas till fordonsminuset när det är så hårt. Det hårda är ju för att få bort båtarna, inte walkersarna.
Warwalkers överlever mycket lättare när det är massor av båtar med i listan.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Eldar

Inlägg av cadelin »

Nu tycker jag att eldarlistan är en smula hårt kompad efter att ha hjälpt mina vänner här i lkpg att techa massa listor. Så nu ska jag spotta ur mig mina 23 cent igen på sjukt dålig svenska :)

Ulthan borde vara minus 20

yriel minus 9 eller 10

doom på farseer -3
fortune på farseer -4 det ligger massa minus extra på enheterna som tar bra användnnig av fortune

Streakande skorpioner kanske -1 i grund och -2 om dom är 10

Banshees -2 / -3 om doom är med i armen

Guardians
brightlance -3 ??!?! wtf str 8 ap 2 lance som har bs 3, inte minus 3 material imo. Det tar 12 skott statistiskt att skjuta ut en landraider. minus 2 max
Och ja jag inser att dom inte har nåt grundminus på guardians men imo så spelar det ingen roll dom är mjuka som kokt bajs och skjuter kass (12" bs3) så jag tycker att detta truppval borde vara rabatterat. För om dom nånsin får skjuta med sina katapulter så brukar det betyda att dom är dödare än talltorps sexliv i nästa assaultfas.

andra hvy weapons/destructor -1

shuriken cannon 0

Falcon: -5 i grund -7 för fält samma för prisma, utan fält så är dom så toast mot nåt som kan skjuta och har man ingen shooting så får man skylla sig själv :)


Waveserpents borde ligga -4 i grund -2 för BL och ML -1 för SL SC och SC då dom inte är särskilt farliga utan heppa vapen. Som trupptransport suger dom gammal gam då man enkelt kan blocka luckan för disembark så truppen i inte kan assualta. Mer än ett gäng banshees har suttigt argt och skakat i sin WS med 2 attackbikes som dörrvakter.

Fordonsminuset borde snällas till lite kanske
-1 bil 3
-2 bil 4 & 5
-4 bil 6+

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Eldar

Inlägg av Papa D »

12 skott.. kan inte komma på så mycke andra vapen som statistiskt gör det snabbare.

Lascannon på IG ger -2 och den har väl sämre chanser?
2 skott för att träffa, 3 skott för att få damage result, men statisktiskt 6 för att få pen, sen 2 för att få 4+ vilket innebär för att IG ska kunna immobilizera en Landraider krävs det 24 skott, 2 * 6 * 2 = 24 (0,0825) eller 2 * 3 * 6 (om man hoppas på en glance immobilized) = 36 (0,024)

Tar man en Cycklone som ger - 1 så krävs det =,66 * ,16 * ,16 * 2(2 skott per runda)= (0,033792)

Kan ha dassig matte, men tror detta stämmer....
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Eldar

Inlägg av fjugin »

cadelin skrev:doom på farseer -3
Doom är skitbra, tycker verkligen inte den ska ha snällare minus.
cadelin skrev:Waveserpents borde ligga -4 i grund -2 för BL och ML -1 för SL SC och SC då dom inte är särskilt farliga utan heppa vapen. Som trupptransport suger dom gammal gam då man enkelt kan blocka luckan för disembark så truppen i inte kan assualta. Mer än ett gäng banshees har suttigt argt och skakat i sin WS med 2 attackbikes som dörrvakter.
Hur svårt kan det vara att döda 2 attack bikes så man slipper det?
Wave serpents duger oavsett dörrvakter fortfarande väldigt bra till fire dragons, dire avangers och andra skytte-trupper.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Eldar

Inlägg av HeadWar »

Nu har jag ingen WS hemma att mäta på, men jag vet att jag fick storstryk av Denis eftersom han lyckades lasta ur "snett framåt" trots att det stod en hel drös med orker runt bakluckan. Då var det iofs bara tre man som skulle ur. (Med Destructors. Som eldade på mina Doomade 'Ard Boyz...)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Eldar

Inlägg av DHettNeck »

Jag skulle kunna gå med på en sänkning av minuset för fortune till 4 eftersom dom enheterna det redan är bra på får extra minus. Men doom borde om nått gå upp på -6 då den är fånigt bra.

Kan hålla med om att fire prism utan fält borde få mindre minus, -6 duger gott då det är ett ganska hårt eskalerande fordonsminus. Falconen känns som att den ligger bra på -8.

Det enda jag tycker är att WW fortfarande inte borde räknas med till fordonsminuset då det är båtarna man vill strypa ner.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Eldar

Inlägg av loesh »

cadelin skrev:Nu tycker jag att eldarlistan är en smula hårt kompad efter att ha hjälpt mina vänner här i lkpg att techa massa listor. Så nu ska jag spotta ur mig mina 23 cent igen på sjukt dålig svenska :)
Har test lirat eldars lite på senaste tiden och med min dock väldigt begränsade erfarenhet så tycker jag oxå eldar listan är lite väl hårt kompad i största allmänhet :/

Tycker att mycket av det cadelin säger verkar vettigt, framförallt falconen känns riktigt taskigt kompad. Utan fält vad är den egentligen? inte värd -8 i alla fall.

Mattias H
Inlägg: 235
Blev medlem: 08 jun 2009, 21:20

Re: Eldar

Inlägg av Mattias H »

En Brightlance är mycket dyrare än en Lascannon ska man komma ihåg. Dessutom når den 12" kortare samt är sämre mot fordon med AV12 och ner. (Mot 13 är den lika bra som en Lascannon.)

Skriv svar