Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Mark of Nurgel på dreaden borde komp hur mycket minus som hällst, det är verkligen helt brutet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Valrosskorv »

DHettNeck skrev:Mark of Nurgel på dreaden borde komp hur mycket minus som hällst, det är verkligen helt brutet.
Man betalar ärkemycket för en lite bättre dreadnought, så fruktansvärt brutet är det knappast.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Dreaden i sis kanske inte är det, men MoN är.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Halvar »

fjugin skrev:De nya spawnsen tycker jag visar en brist i nuvarande mall. Att de räknas som fordon (eftersom de är MC) gör dem i princip helt ospelbara, även för +/-0, såvida det inte är i en väldigt konstig lista nästan helt utan fordon. Vore det inte mycket bättre att inte räkna monster som fordon för CSM, de allra flesta CSM-monster dödar man ändå med dakka istället för AT-vapen (undantaget är väl nurgle prinsen).
fick lov att kolla upp dem och om det är giant chaos spawns så förstår jag inte riktigt din tanke här. den har T6 (och är således immun mot styrkeinducerad instant death) och feel no pain som är bra mot missiler, ickegreyknightsmonstrouscreatures nemesis. T6 FnP plus 4+ save gör dem bra mot dakka också, så man måste lite grann använda anti-tankvapen mot dem.
som motsvarighet kan man tänka på harpyor som har t5, 4+save och saknar FnP. död mot första bästa s10 attack. och som vanligt, minsta lilla grey knight.
finns det andra nya spawns herrn syftar på som jag missat?

hell blade såg i mina ögon väldigt bra ut, aerial assault och 2 twinnade assault cannons är verkligen inte dåligt i mina ögon. och den blir nog som tidigare sagts avsevärt bättre med deamonic possession.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av fjugin »

Halvar skrev:
fjugin skrev:De nya spawnsen tycker jag visar en brist i nuvarande mall. Att de räknas som fordon (eftersom de är MC) gör dem i princip helt ospelbara, även för +/-0, såvida det inte är i en väldigt konstig lista nästan helt utan fordon. Vore det inte mycket bättre att inte räkna monster som fordon för CSM, de allra flesta CSM-monster dödar man ändå med dakka istället för AT-vapen (undantaget är väl nurgle prinsen).
fick lov att kolla upp dem och om det är giant chaos spawns så förstår jag inte riktigt din tanke här. den har T6 (och är således immun mot styrkeinducerad instant death) och feel no pain som är bra mot missiler, ickegreyknightsmonstrouscreatures nemesis. T6 FnP plus 4+ save gör dem bra mot dakka också, så man måste lite grann använda anti-tankvapen mot dem.
som motsvarighet kan man tänka på harpyor som har t5, 4+save och saknar FnP. död mot första bästa s10 attack. och som vanligt, minsta lilla grey knight.
finns det andra nya spawns herrn syftar på som jag missat?
Hade missat FnP på giant chaos spawn, så med den blir det ju lite annorlunda, då är mer traditionella AT-vapen nödvändiga för att döda den. Med "spawns" menade jag även spined chaos beast (som bara har 5+ invosave och inget FnP). Den kan dock köpa till FnP, men den uppgraderingen borde nog ha ett eget minus i vilket fall.
Sen menade jag ju egentligen också de monster som finns i codexen, greater daemon och daemon prins, som båda dör rätt lätt efter några heavy bolter salvor.

Så, men FnP-spawns föreslår jag istället att man till fordonsminuset igonerar första monstret som inte har feel no pain eller är daemon prins of nurgle.

Anledningen till att jag tror denna ändring skulle behövas är att chaos listor måste ha en del fordon (scoring utan rhinos är rätt kass och deras longrange skytte, förutom värdelösa havocs är väldigt hårt kompade obbar, finns enbart i fordon). Så, för att bygga en kompetent chaos-lista måste man ha en del fordon, och när man tagit dessa blir alla monsterna för dyra i komp för att vara värda att ta med.

Dessutom, för många arméer krävs det mycket mer lika vapen för att ta hand om fordon och obbar än för att ta hand om fordon och greater daemons, men ändå finns det bara kombo-minus på det senare.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Excessus »

Fy vad lash inte var värd sina -15,5 i komp. Under fyra matcher gjordes två lashar totalt som gjorde någonsomhelst nytta i spelet, satt folk inte i fordon så var de antingen i närstrid eller en liten squad bland fem miljoner andra...

Med de kunskaperna i bagaget hade jag hellre tagit en annan power som förmodligen hade varit mer avgörande...och gett billigare komp...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

Då spelade du inte opimalt. Potentialen i lash är helt enorm. Typ lasha bort 30 bitz från objektiv. Bikes in diff, plattor. Få en jävligt bra charge, undvika en jävligt jobbig charge. Möjligheterna är enorma och den kompad därefter. Tycker den ligger bra.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

Precis, har man ingen armé som utnyttjar Lashen så är den inte kompvärd. Den kan vara lite knepig att spela med också, men Lash har väldigt stor potential.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

30 orker skulle de stå...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Lashen är fortfarande helt bruten. Dock är den lite sämre i dagens MSU-meta, men den är fortfarande grym.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar