Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Seregon »

Jag skulle inte säga att 130pts för två twin-linked autokanoner på en 10/10/10-flygare är värt -4. -2 i grund och ytterligare -2 med possession är mitt förslag om den även ska ha bilminus.

Chaos Contemptorn känns väl som att den kan börja rätt lågt (-3?) pga dess massiva kostnad med minus för butcher cannon (-2), Tzeentch (-2) samt Nurgle (-4) och plus för Khorne (+1).

Spawnsen tror jag nästan kan klara sig på 0? De verkar inte jätteläskiga.

Dreadclaw att kompas som en Rhino? (Dyrare och tåligare, men inga vapen eller fire points)

Zhufor känns rätt vettig och borde nog rassla in på kanske -10 med ytterligare minus (-5?) om det finns en Land Raider i armén.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av daskad »

-10 för Zhufor? Skulle säga att han är i klass med Kharn i bra het, dvs runt -5 i grund.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Seregon »

daskad skrev:-10 för Zhufor? Skulle säga att han är i klass med Kharn i bra het, dvs runt -5 i grund.
S5 med sin yxa, S10 när han slår med sin fist. Dessutom är han den enda (förutom Abaddon) som har Eternal Warrior och har 2+ save och förhållandevis billig. Kanske inte hela -10, men jag skulle lätt säga att han är bättre än Kharn. -7 kanske med ytterligare -3 för Land Raider?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av daskad »

låter definitivt mer rimligt
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Joppreck
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 mar 2011, 12:32
Ort: Borlänge

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Joppreck »

Kharn äter honom vilken dag som helst. Fattar inte riktigt vad som gör honom läskig. Man kan kitta en wolf lord med typ hans equipment. Wolf lorden blir ca 20p dyrare, att poängen drar iväg beror dock på Zhufors lite udda vapen (power weapon och power fist). En sådan wolf lord som till och med har counter attack kompar -4 inte -10, om inte nu fearless och S 10 på sin fist är värt -6 i komp.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Seregon »

Nja. De slår samtidigt (om inte Kharn chargear) och kommer antagligen att döda varandra.

Fast en Wolf Lord kommer från ett fuskcodex (dvs dels ett som har kommit under 5th ED, och dels ett kraftigt sådant). Ska man kompa en CSM-karaktär måste man jämföra med övriga CSM-karaktärer.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Joppreck
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 mar 2011, 12:32
Ort: Borlänge

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Joppreck »

Zhufor
Chargar marines:
Power Weapon 5 attacker, 3,33 hits, 2,22 döda marines
Power Fist 5 attacker, 3,33 hits, 2,78 döda marines

Khârn
Chargar marines:
7 attacker, 5,83 hits, 4,86 döda marines

Marine sergeanten med power fist slår tillbaka och dödar Kharn ifall han chargade 6+ Marines ensam.



Khârn är helt klart bättre på att döda folk, dock så tål Zhufor 3ggr så många fist attacker som Khârn och har dubbelt så bra armour save. Ganska dåligt i för sig att jämföra när Khârn tjänar så mycket på att charga. Men jag står fast vid att han är inte super bra, köper hellre en enhet terminators.

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Seregon skrev:Jag skulle inte säga att 130pts för två twin-linked autokanoner på en 10/10/10-flygare är värt -4. -2 i grund och ytterligare -2 med possession är mitt förslag om den även ska ha bilminus.
Fast i kaoslistan som inte har mobilt skytte så är den guld värd. Den kan också kontesta upp till 36". Vad har vi som kan mäta sig med det? Bikes? Den är inte bruten på något sätt eller felprisad bara att utan mobilt skytte med den räckvidden, styrkan är väldigt bra i spelet och speciellt bra för en så seg arme som chaos. Det kommer bli som att spela ett helt nytt codex.

Angående Zhufor.

Det är inte landraider eller eternal warrior som gör honom hård tror jag. Utan att han kan gå med tio terminators som bodyguards (inte kan bli pickad i närstrid) samt att han bär på en 4 attacker styrka 10 fist. Det är inte lika bra synergi som Lysander ger tror jag men -4 i grund -2 för landraider och -2 för termosar kan nog räcka. Detta är snällt jämfört med de andra kaoskaraktärerna men de borde kompa lite bättre med tanke att de ger 0 specialregler samt springer runt med 5+ invo i närstrid.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Seregon »

En Hell Blade kommer i 99 fall av 100 inte kunna contesta objektiv då den kommer att vara död långt innan dess, även med sin flat-out save. På sin höjd poppar den ett transportfordon eller två innan den dör.
Jag skulle kunna spela med den för att den är förbaskat tuff och snygg, inte för att den är effektiv.

Även om det kan tolkas som det så tvivlar jag på att SweFAQ-gänget kommer räkna hans termosar som ett retinue, utan enbart som ett gäng att få in ännu fler termosar i en CSM-lista.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av fjugin »

De nya spawnsen tycker jag visar en brist i nuvarande mall. Att de räknas som fordon (eftersom de är MC) gör dem i princip helt ospelbara, även för +/-0, såvida det inte är i en väldigt konstig lista nästan helt utan fordon. Vore det inte mycket bättre att inte räkna monster som fordon för CSM, de allra flesta CSM-monster dödar man ändå med dakka istället för AT-vapen (undantaget är väl nurgle prinsen). Tror det vore bättre att ge alla monster lite hårdare komp men exkludera monster från fordonsminusen, eller i alla fall det första icke-mark of nurgle-prins-monstret.

Chaos contemptor tycker jag är borde börja på minst -4, den är ändå bättre än en vanlig dread även utan sina bästa uppgraderingar.

Skriv svar