Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

Chaos bikes är imho skitkassa. Har sett dem försökas i olika utföranden, som i och för sig verkar vettiga, men är så dyra att man blir yr. I 9 fall av 10 gör marines i rhino jobbet bättre och är scoring och hårdare. Tycker bikes borde ge typ +1 för kille 3-8 eller något sån't. Möjligen med -1 för Icon of Glory om de är 3 man enheten, om enheten nu är så hemsk.

Tycker för övrigt att defilers och vindicators gör lite samma jobb, slänger paj på folk. Defilern är sedan oändligt mycket elakare i närstrid. De gångerna min har gått och dött är i regel melta-döden efter för korta run-slag, så jag har inte upplevt att den är så lös.

Håller med om att predatorstraffet känns lite hårt, men jag tror inte att det ska vara mycket lägre. Då skulle man hamna på en nivå där predators skulle vara jättebra för att ingen på samma komp har tillräckligt mycket som kan hantera den. Skulle dock gärna se ett litet plus för autocannon-tornet, det är inte många lägen där AC är bättre än TL Lascannon. Förslår predator -5, lascannon turret and/or sponsons -1 (maximalt -1, men ACLCLC ska inte smita undan).

Instämmer med dhettneck angående spawns.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av fjugin »

n00bn skrev:Ska man ha fem bikers med två meltas, fist och icon of glory så landar det på 235. Samma enhet för space marines kostar 160. Jag tycker det är väldigt mycket skillnad. Vad tycker ni om chaos bikers?
Du har räknat fel, 5 SM-bikers med 2 melta och fist går på 185. Så det skiljer bara 2 bikers mellan dom. Dessutom kan de inte splitta i combat squads om de bara är 5 killar. Ska man få fördelen av combat squads måste man spendera ännu mer poäng på bikers.

Håller hur som helst med om att chaos bikers är väldigt överprisade. En snabb icon kan dock som sagt vara användbart. Föreslår en ändring av kompen till något i stil med:
Chaos Bikes
+1 each unit
+1 If the unit numbers 5 or more models
-1 each flamer/plasma gun/melta gun
-1 power weapoin
-3 power fist
-1 icon of chaos glory, icon of slaanesh, icon of khorne
-2 icon of nurgle

Kanske att feta nurgle squads blir för bra nu, men isf kan man väl bara höja minusen för nurgle-pinnen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Känns som ett mycket bättre minus på bikes.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jacke »

Tycker nog att mark of khorne känns betydligt hetare än mark of slaanesh på bikes.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Tanken med ikon-minuset var nog snarast att hindra daemonbombning. Varken IoS eller IoK är ju speciellt bra på bikes.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Demonbombning är väl inkompat i lesser deamonsens minus? Lesser Deamons kan inte ta marines i närstrid och Tau, Guard som de funkar mot har inga problem att forcera saves på iconbäraren medd sitt skytte. Lesser deamons är som bäst scoring eller "hjälp" i närstrider som marinsen åtar sig.

Deamonbombning var ett problem i förra codexet när demonerna hade powerweapons eller rending.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

Instämmer med n00bn. Demonerna är inte dåliga, men är på intet sett universellt bra. De kan gå in i små, mesiga enheter, vilket i regel innebär att de inte tar igen sina poäng och sedan blir nedösta. Som jag ser det finns det 2 bra sett att använda dem: man kan slå på stillastående, intet ont anande tanks, det blir mycket S4 autoträff i rumpan :) . Alternativt kan man dyka upp någonstans och claima ett objektiv. Sedan kan det förståss dyka upp situationer där de kan göra något oförväntat bra, men så är det för det mesta.
Tycker -2 är lagom komp på demonerna. Dels då de är en hyffsat mobil (deep strike) billig claimenhet, något som chaos annars saknar och dels för att de har en del taktiska finnesser (nämnt ovan mha/och assault efter deep strike).

Bikes är f.ö. jättekassa. Tycker Fjugins förslag är bra förut minuset på "teleport homers", bikes är så dyra så jag tycker man kan bjuda dem på en ikon. En 109-poängs ikon som susar runt och inte kan göra något annat är inte ens komp-0-hett, möjligen om man bygger en deep strike-spam lista med demoner och 2-3 enheter terminators, men jag har svårt att tänka mig att den armén skulle vara bra hur som.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Vi kan fundera på chaos bike kompen. Och spawn-kompen som föreslagits låter vettig. Defiler/vindicator/predator-minusen tycker vi dock funkar bra och har inte fått några jättestora anledningar att se över dom.
kelaino skrev:Bikes är f.ö. jättekassa. Tycker Fjugins förslag är bra förut minuset på "teleport homers", bikes är så dyra så jag tycker man kan bjuda dem på en ikon. En 109-poängs ikon som susar runt och inte kan göra något annat är inte ens komp-0-hett, möjligen om man bygger en deep strike-spam lista med demoner och 2-3 enheter terminators, men jag har svårt att tänka mig att den armén skulle vara bra hur som.
Jag tror nog att det fortfarande kan vara en vinnande kombination för chaos att köra snabba bikes med homers och en massa nerdeepande termosar, obbar och demoner...

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

Är: 10 Chosen, Champion with Power Fist, 4 Chosen, each with a pair of lightning claws, 5 "naked" chosen and Icon of Slaanesh (315p) en enhet som förtjänar -11 komp? (försök till CC-optning.)

Jag tycker att närstridsvapen på chosen i regel är ganska kassa och bara borde ge minus på champen. 5 infiltrerande killar med lightning claws låter tufft, men 2 attacker var för 38 poäng (och -2 komp) per skalle är inte så hett. Föreslår således att närstridsvapenminus bara ska gälla en ev. champion. Annars tycker jag enheten är ganska rättkompad då det är en ganska dyr (eller jättelös) enhet som inte är scoring, men som dyker upp i sidan med en massa läskiga specialvapen.

Filosoferade lite i bilen till DalCon om minuset på terminators som kan vara lite krångligt. Om man ger dem -1 per terminators och låter dem köpa vapen gratis så landar det i de flesta fall på ungefär samma komp men är lättare att räkna. Khorn-ikonen kan kanske få fortsätta ge -2.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Noterat, vi ska se över chosen.
Och termos-kompen är väl inte så avancerad? Jag tror vi resonerade att termosar utan vapen inte ska ge en massa minus om de blir många helt enkelt.

Skriv svar