Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Chaos Daemons

Inlägg av kombat »

Zurken skrev:Ärligt talat, men det kanske är bäst att gå in och ändra själva reglerna här istället för att pilla med komp. Typ att just demonspelare kan stänga av en warp-quake automatiskt om det finns mer än två, överlag gillar jag inte att gå in och pilla på tydliga regler, men det finns inget lika spelförstörande i spelet som warp quake mot demoner.
nej nej nej, tycker man inte att man kan klara av att spela runt Warp quake eller har så svårt mot GK så får man väl fundera på om man vill fortsätta med sina demoner. Att gå runt och ändra på massa regler som är tydliga är inte en lösningen och börjar man med det vad är nästa sak att ändra på. Att IG har jobbigt mot necrons med solar pulse gör att IG får ignorera det första rundan? Nä skärpning när resten av världen kan spela spelet utan dessa problem kan väl sverige göra det med ?

Användarvisningsbild
Flychten
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 maj 2010, 20:32

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Flychten »

Funderar lätt över hur det skulle bli om man gjorde så att demoner inte måste deepstrika mot GK utan får gå in från bordskanten som vanliga reserver?
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Chaos Daemons

Inlägg av fjugin »

Tadaotoko skrev:
fjugin skrev:En alternativ lösning som inte har något med komp att göra vore att ha gränser på hur mycket man kan vinna med och hur lite man kan förlora med (typ matchen slutat som bäst/sämst 15-5). Då blir alla dessa sjukt bra/dåliga matchups mindre avgörande.

Och som bonus kommer spelet handla mer om att ha jämnbra resultat än att "tjugo-nolla" noobs.
15-5 är väl samma som 10-0 vilket typ är samma som 20-0 bara att poängen är värda dubbelt så mycket ;) eller menar de att i en turnering med 20-0 spam så ska maxresultatet i vissa matchups vara 15-5?
Jag menade alla matcher. Och det blir inte riktigt samma sak (eller deet behöver inte vara samma sak). Tanken är att det ska vara relativt lätt ta maxpoäng, t.ex. genom att det finns mer poäng att plocka än man kan få (som 20 poäng att plocka men du kan max tillgodoräkna dig 15). Det går ju förståss att göra med ett 10-0 system också.

Poängen är i alla fall att om det är lite lättare att ta maxpoäng, så att man inte behöver:
- Spela mot en spelare som är mycket sämre än dig själv,
- ha tur,
eller
- få en riktigt bra matchup
för att lyckas maxa poängen.

Med detta borde orättvisa matchups bli mindre avgörande för slutställningen. Grey knights får inte en oförtjänt gratis superstor poängboost gentemot dom som fått anstränga sig för sina poäng. Demoner får det lättare att komma ikapp iom lättare att ta maxpoäng. Det blir ju inte en roligare match, men det går omöjligt att ändra på om man inte är inne och pillar på regler.

Det gör också att noobstomp inte ger en lika stor fördel.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Daemons

Inlägg av kelaino »

Gillar idén fjugin pratar om.

För övrigt tycker jag gott att man kan höja demonernas startkomp med 5 och lägga till följande på fateweaver :
"-1 extra for each blood crusher in each unit after the 3rd"
sedan kan en godtycklig GK-spelare få en frispark på mig varje turnering med RT-komp som demonerna går och vinner.

Edit: stavning är bra att kolla :P
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Chaos Daemons

Inlägg av XecrNist »

http://www.svenska40k.se/turninfo.php?id=126 Jag tror det är enda gången det har hänt, vet att Engström vann med Daemons i Umeå något år, men det var ju varken komp med sen fanns ju inte nuvarande GK då heller.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Tadaotoko »

Kan förstå att demonspelarna tycker att det är tråkigt att spela mot GK. Men för att vara ärlig tycker jag att demonerna fick en av de sämsta codexarna från start. En codex så dålig att det knappt hjälper med komp. En hel armé som måste deapstrika är sjukt dåligt redan där. Deapstrike kan vara bra om man får välja när det ska användas men att tvingas spela med det är bara dåligt. Sen att man inte alltid får in de modeller man vill ha är yttligate att sparka på de som redan ligger ned. Personligen ser jag inte mycket hopp för demonerna om det inte kommer en ny codex. Beroende på vilka förändringar som kommer i nästa edition kan man förhoppningsvis spela den då.

Annars kan man ju hitta på egna regler och spela med lite som i Klus dröm ;)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Zurken »

@kombat

Som jag sa, det finns inget i spelet som är lika spelförstörande som mass warp-quake mot daemons. Alla andra arméer kan bygga runt sina problem och kan de inte det får det som de har svårt mot väldigt mycket minus. Just warp-quake är bara bra mot demoner (visst hjälper mot vissa andra arméer, men inte alls på samma sätt), så det är inte rättvist att sätta mycket minus på det.

Så hur kommer man runt problemet? Husregler är sista utvägen, men det är kanske något man får fundera på i den här situationen. I resten av världen kan man inte vinna med demoner, fast det vill vi nog kunna i Sverige. Det lär ju inte direkt röra om i metan och spelbalansen om man lättar upp warp quake mot demoner.

@fjugin

Det du snackar om handlar inte om komp eller direkt om balans, det du snackar om är turneringsupplägg. Det finns flera turneringar som gör det enklare att ta max poäng. Nackdelen är att om någon överlägset tar överhanden tidigt i matchen så kan det vara meningslöst att fortsätta spela. Tur spelar lika stor roll eftersom vid en jämn match så kan det vara några få tärningslag ge mycket mer poäng om de finns färre att ta (att gå från 5-5 till 8-2 är mycket bättre än att gå från 10-10 till 13-7). Som du säger så är fördelen att matchups spelar mindre roll och n00b-stomping ger mindre poäng.

@flychten
Kan vara värt att testa, men det är en väldigt stor ändring. Om man ska göra någon husregel så bör man ändra så lite som möjligt.

@Tadaotoko
Demoner är svaga, det kommer man inte ifrån. Men man de är hopplösa mot vissa GK-listor (iom att de inte ens får deploya). Dock så har demoner några starka builds och de har placerat sig högt i turneringar förut. När vi pratar komp, så ska man försöka balansera alla codexar så att ingen ger större eller mindre chans att vinna. Detta kommer man aldrig att lyckas med perfekt, men det är det man måste sträva efter. Att säga "demoner är dåliga, så vi behöver inte lägga tid på att balansera dem" ger inget i en diskussion om komp.
Alexander Merinen

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Yautja »

Demoner får en 500 pts sideboard som läggs på ens vanliga armé när man möter Grey Knights, problem solved. Shoot from the hips.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Chaos Daemons

Inlägg av kombat »

Vissa saker får man helt enkelt vara som det är i och med att Demonspelaren alltid har chansen att vinna slaget om vem som får börja så och där med undvika att få hela brädet fylld med warp quakes så är demon spelare aldrig chanslös däremot så kan det bli väldigt svårt om man inte får börja men detsamma kan gälla mot väldigt shooty IG, SW etc. Att gå in att ta bort förmågor på specifika enheter och ändra deployments på armélistor som är byggda och genomarbetade med en speciell röd tråd är enligt mig helt förkastligt och än mindre har det med komp att göra. Det slutgiltiga argumentet är att den stunden man börjar hitta på egenhopkokade husregler så tappar jag all förtroende på SWE-FAQ.

SWE-FAQ:s roll är inte att göra spelfärändrande regeländringar utan att förenkla reglerna samt vara vägledande vid regeltvister och följer man detta så tycker jag det är positivt. Det enda jag inte håller med SWE-FAQ om är att man i regel "fäller" än "friar" vilket inte är positivt när det gäller att komma på synergier och fördjupa spelet och det andra är att jag tycker man ska plocka bort IA. Men nu är det inte mina åsikter om SWE-FAQ som vi dikuterar utan nån sorts spelbalans.

Börjar man ändra dessa dessa special regler var ska man sluta? Är demoner för bra mot IG så man får bara deepa halva sin armé mot IG, är DE för bra mot Nids så de 3 första Venoms får bara skjuta ett vapen, är GK för bra mot nids så ens force weapons funkar inte. Är orker för bra mot necrons så man får inte Waagha. Alttså man kan dra detta in absurdum, men börjar mån nånstans så kommer man få dras med alla andra problem som det medför när man börjar pilla för mycket med spelbalansen som GW har lagt upp.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Zurken »

Sjukt orättvist om det är en armé utan warp quake, men GK kanske är såpass bra ändå att det kanske kan vara ett vettigt sätt att balansera det. Även om 500p låter väldigt högt.

@kombat

Jag förstår att det är väldigt känsligt att gå in och pilla på färdiga regler. Jag gillar det inte heller, precis som du säger kan det ge upphov till en snöbolls effekt och då kan det sluta illa. Men detta är en förmåga som är jättesvår och kompa och förstör jättemycket för precis en armé hur än den armén väljer att bygga sin lista.
Alexander Merinen

Skriv svar