Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Klus »

kombat skrev:Shit vad folk överdriver WQ har ni ens spelat med den eller mot den...
Har spelat mot den en gång då det spelat roll.
Doom of malantai fick deepa ~24" ifrån och skjuta en str 4platta sen var han borta från matchen, istället för att massmörda marines som han är gjord för.
Detta var dock en LBK-kompad turnering så jag anser inte på något sätt att det var RT-Mallens fel, utan det var en helt accepterad händelse ur min synvinkel.
Dock så insåg jag som följd av denna händelse faktumet att WQ kan totalförstöra vissa enheter (eller arméer om de innehåller mycket deepstrike).

Kan för övrigt säga att jag i mitt senaste inlägg också var fullkomligt seriös om andra tankar tänkts, brukar försöka vara något mer uppenbar när jag är ironisk.

Det är sjukt dumt att WQ inte är ett val till enheten, då hade allt blivit så mycket enklare. Men nu är det inte ett val och därför borde man precis som med purifiers kompa dem efter vad de är kapabla att göra specifika enheter.
Eller så kan man istället ge snällare komp till de saker som hatar WQ.
Enligt mig är detta de enda realistiska alternativen.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Henke »

Klus skrev:Det är sjukt dumt att WQ inte är ett val till enheten, då hade allt blivit så mycket enklare. Men nu är det inte ett val och därför borde man precis som med purifiers kompa dem efter vad de är kapabla att göra specifika enheter.
Eller så kan man istället ge snällare komp till de saker som hatar WQ.
Enligt mig är detta de enda realistiska alternativen.
Det är just detta som gör det hela så fel. GK har sina specialregler inbyggt. Vanliga GK i power armour kan välja varje strid om de vill ha force weapon, hammerhand eller WQ.

Hade varit lite som att Eldar hade haft "Aspect warriors" som troop pick och de hade alla olika aspect warriors förmågor inbyggt och kunde genom att slå under 10 aktivera vilken de vill under en turn. Hur ska man kompa något sådant?

Antingen
PW och bansheemask
eller
Meltagun och melta bombs
eller
Warp generator och spinners
eller
Reaper launcher och 3+
eller
Avenger catapults och Defend
eller
Vingar och lasblasters

Vad ska man kompa efter?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Halvar »

Henke skrev: Hade varit lite som att Eldar hade haft "Aspect warriors" som troop pick och de hade alla olika aspect warriors förmågor inbyggt och kunde genom att slå under 10 aktivera vilken de vill under en turn. Hur ska man kompa något sådant?

Antingen
PW och bansheemask
eller
Meltagun och melta bombs
eller
Warp generator och spinners
eller
Reaper launcher och 3+
eller
Avenger catapults och Defend
eller
Vingar och lasblasters

Vad ska man kompa efter?
... *dräggel*...
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Tadaotoko »

Kan säga såhär. Vissa saker i kompmallen kompar alderleds för argt. Det största problemet är att mallen heldre vill vill fälla än fria vilket bidrar till att kompen blir hårdare och hårdare. Sedan jag började spela har kompen på listor sjunkit hela tiden. Varför kan man inte släppa efter på de gamla codexarna istället för att straffa de nya ytterligare. Skulle ge liknande resultat men tror det skulle bli ett rättvisare resultat. Sen att en enhet med guardsmen kan ge -36 i komp på en skala mellan 0-100 är löjligt.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Daemons

Inlägg av DHettNeck »

Warp Quake är sjukt nice mot Daemons, men annars används den extremt sällan.

Jag har spelat GK några turneringar nu, och förutom mot Tobias Daemons på SSK kan jag inte påminna mej att jag skulle ha aktiverat den en enda gång.

Nått som är bra så sällan förtjänar inte sämre komp. Däremot skulle DoC kunna få lite högre startkomp eftersom GK/DE börjar bli ganska vanligt på turneringar numera.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Andy Grey »

Delar DHettNecks erfarenheter och åsikter helt i detta fall. (= +1 )
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Klus »

DHettNeck skrev:Warp Quake är sjukt nice mot Daemons, men annars används den extremt sällan.

Jag har spelat GK några turneringar nu, och förutom mot Tobias Daemons på SSK kan jag inte påminna mej att jag skulle ha aktiverat den en enda gång.

Nått som är bra så sällan förtjänar inte sämre komp. Däremot skulle DoC kunna få lite högre startkomp eftersom GK/DE börjar bli ganska vanligt på turneringar numera.
Tycker inte att man ska kompa någonting efter en viss spelares personliga erfarenheter.
Det är precis som att en viss demonspelare skulle säga att han mött GK 1-2/6 matcher på ett flertal turneringar och autolosat pga WQ. Ur en sådan spelares synvinkel skulle det istället finnas goda anledningar att kompa bort WQ totalt.

Förmodligen är det som du säger att man i det svenska turneringsformatet inte får nytta av powern så ofta. Men kompens mål är ju att balansera alla möjliga lag och listor emellan så gott det går.
Hurvida WQ nu förtjänar annorlunda komp eller inte är dock en annan fråga.

Jag vet inte om den nuvarande satta kompen tar med WQ överhuvudtaget i beräkningen, Men jag anser att det är en power som kan komma till användning och i vissa fall kan vara förödande bra. Därmed borde den bidra till att enheten får sämre komp. Det behöver verkligen inte vara något megaminus, men som sagt det är en användbar power och man ska inte få ha med den i sin armé utan att den påverkar kompen.
Man kan tex inte ge eldrad snällare komp bara för att han råkar ha runes of warding i grund utan att få bestämma själv.

Att ha en WQ i armén kan göra nytta, men man blir inte helt immun mot att saker deepstrikear i närheten, Har man två eller mer WQ i armén kan man absolut förhindra att fienden deepstrikear där man inte vill att han ska.
Så enligt mig borde första WQn ge ett litet minus, andra WQn borde ge ett lite större minus, alla WQs därefter borde inte ge något minus alls.
Något i stil med:
-0.5 First Warpquake in the army.
-1 Second Warpquake in the army.
Så kan man enkelt sätta in minuset i de två första squadsen utan att behöva skriva just att det är warpquake.
Exakt hur mycket minus de båda borde ge är jag inte helt säker på, men nog tycker jag att de borde ge minus.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Andy Grey »

Allt detta gnäll för -0,5 komp? Bitch please? :o

Meningen med att gnälla om kompen på forumet är väl i just detta fall att demonspelarna, som efter turneringsspel mot nya GK inte gillar läget, ska må lite bättre inför nästa turnering. Jag betvivlar att de mår bättre av att GK spelarna har en, efter avrundning, osynlig summa mindre i komp.

Att höja demonernas startkomp tycker jag låter som ett mycket vettigare förslag.

/ Gk-spelare
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Chaos Daemons

Inlägg av kombat »

Andy Grey skrev:Allt detta gnäll för -0,5 komp? Bitch please? :o

Meningen med att gnälla om kompen på forumet är väl i just detta fall att demonspelarna, som efter turneringsspel mot nya GK inte gillar läget, ska må lite bättre inför nästa turnering. Jag betvivlar att de mår bättre av att GK spelarna har en, efter avrundning, osynlig summa mindre i komp.

Att höja demonernas startkomp tycker jag låter som ett mycket vettigare förslag.

/ Gk-spelare
+1

Sen att diskutera GK-komp i demon tråden känns lite fel...

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Ancalagon »

Jag säger som jag brukar: Det är imo en bättre idé att släppa på komp-trycket på de "sämre" äldre listorna än att överkompa de redan hårt kompade mer uppdaterade arméerna.

Skriv svar