Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Klus »

Bengtsson den yngre skrev:Inte för att vara sådan, men det här är inte första gången (eller en sista) en armé får dödsmordspö i vissa matchups, vem minns inte tau mot necrons i 4th eller gående orker mot vad som helst i 3d? Mängden push-overs verkar visserligen ha ökat i 5th, men i vanlig ordning skyller jag på internet och ett tradigare spelklimat. Om man vill kompensera demonerna för detta känns en höjd startkomp som en lösning, inte för att det kommer vara en perfekt lösning, men mallen är inte, och används framför allt inte på ett perfekt sätt så det kan väl kvitta. GKs entre gjorde demonerna sämre i det totala metat alltså borde kompen upp lite.

Alternativet är väl att pungslå WQ lite mer i kompen i form av exempelvis eskalerande minus. WQ är trots allt bra mot ganska många arméeer och att den är komplett oanvändbar mot vissa är i min mening inte ett argument som håller eftersom det finns gott om saker som (med rätta) är brutalstraffade i kompen trots att de är i stort sett oanvändbara mot ganska många armeer.
Håller med Bengtsson, det enda rätta att göra är att sänka/höja kompen på saker.
Som jag tidigare sa så är det även så här man gjort tidigare i kompmallen så det finns ingen anledning att bara bryta mönstret.
WQ förtjänar ett argt minus eftersom den är extremt bra mot saker som demoner, doom of malantai, podar och liknande.
Demoner förtjänar snäll komp eftersom de är sämsta kodexen i spelet. Kan ärligt säga att varje gång jag möter demoner, oavsett komp, så tänker jag "Yes! autoGG" och sen plockar man 20-0an.

Jag har känslan av att kompen i nuläget inte gör ett tillräckligt bra jobb med att balansera upp spelet kodexar emellan, det är samma lag som är bra i kompat såsom i okompat.
SW, BA, GK, IG är de i särklass bästa lagen, jag tycker att kompen kan sluta vara så blyg för att ge en skopa snällhet till de lagen som ligger efter.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Lillen »

Jag håller med klus om att våga vara snäll mot sämre dexar.

Men sen måste folk som använder komp mallen på deras turneringar våga använda ett system som ger poäng till den med bättre komp. Och då menar jag ett system där kompen verkligen spelar roll och inte är marginaler.

Mvh
Lennart

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Chaos Daemons

Inlägg av eldrak »

Är det bara jag som inte klarar alla mina Ld-slag på Ld 8 eller 9 för Warp Quake?

Ett sätt att indirekt straffa WQ vore att lätta upp kompen på allt som gör andra enheter scoring om man samtidigt smiskar interceptors lite grand. ;)

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Chaos Daemons

Inlägg av kombat »

Shit vad folk överdriver WQ har ni ens spelat med den eller mot den...

På BSK hade jag möjlighet att använda den 1 gång och då misslyckades jag med det eftersom jag blev seizad. WQ är helt okay men varken spelförstörande eller värt att kompas hårdare. Hade WQ varit valbar hade man aldrig sett den. Kompar man sönder Strike squads finns det inget annat troops choice att välja på mer än Terminators och kompar man bort interceptors har man inga fast attack val att välja på för stormraven har redan rövkomp (samt att jag tycker den är rätt kass med). Man kan inte kompa SS och iterceptors mot vad de eventuellt kan göra i en matchup. GK codexen har funnits i över 6 månader nu och om problemet kommer upp först nu på några få ställen kan det inte vara ett särkilt stort problem.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Ancalagon »

Den övervägande majoriteten åsikter kommer alltid från saker som "ser grymt bra ut på pappret". Sen hur de faktiskt spelas med och emot, vad som faktiskt fungerar i en match brukar falla lite i skymundan.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Tadaotoko »

Ancalagon skrev:Den övervägande majoriteten åsikter kommer alltid från saker som "ser grymt bra ut på pappret". Sen hur de faktiskt spelas med och emot, vad som faktiskt fungerar i en match brukar falla lite i skymundan.
Fast nu är det inte så kompmallen jobbar. Om något är sjukt bra mot en build i en codex så måste det bort oavsätt hur balanserat det är mot allt annat. Om det sedan bara är var tusende match det funkar spelar ingen roll. Startkomp 50 på gk så är demonerna räddade och kommer vara starkaste codexet på turneringar eller?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Snot »

Tadaotoko skrev:
Ancalagon skrev:Den övervägande majoriteten åsikter kommer alltid från saker som "ser grymt bra ut på pappret". Sen hur de faktiskt spelas med och emot, vad som faktiskt fungerar i en match brukar falla lite i skymundan.
Fast nu är det inte så kompmallen jobbar. Om något är sjukt bra mot en build i en codex så måste det bort oavsätt hur balanserat det är mot allt annat. Om det sedan bara är var tusende match det funkar spelar ingen roll. Startkomp 50 på gk så är demonerna räddade och kommer vara starkaste codexet på turneringar eller?
Fast som du beskriver den fungerar den ännu mindre. Det är ok att du inte gillar komp och kompmallen, men missrepresentera gärna inte vad den används till.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Tadaotoko »

Snot skrev:
Tadaotoko skrev:
Ancalagon skrev:Den övervägande majoriteten åsikter kommer alltid från saker som "ser grymt bra ut på pappret". Sen hur de faktiskt spelas med och emot, vad som faktiskt fungerar i en match brukar falla lite i skymundan.
Fast nu är det inte så kompmallen jobbar. Om något är sjukt bra mot en build i en codex så måste det bort oavsätt hur balanserat det är mot allt annat. Om det sedan bara är var tusende match det funkar spelar ingen roll. Startkomp 50 på gk så är demonerna räddade och kommer vara starkaste codexet på turneringar eller?
Fast som du beskriver den fungerar den ännu mindre. Det är ok att du inte gillar komp och kompmallen, men missrepresentera gärna inte vad den används till.
Var lite ironisk men det jag hatar mest med kompmallen är när man plockar bort enheter som har potencial att vara bra men i praktiken inte kommer till nytta i typ en match på hundra och sedan är det inte säkert att enheten får göra sitt jobb då om du möter en bra spelare vet han hur man undviker maximal skada. Personligen har jag aldrig. spelat mot demoner och att få betala mer komp för något jag aldrig har mött och kanske aldrig kommer möta är inte särskilt lockande. Men kompmallsgruppen kanske vill att folk ska slänga alla sina gkss och skaffa termis istallet?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Snot »

Jag ser ingen etablerad ändring att den spellen ens ska ändras, mycket mindre varför den ändras i komp. Men du kanske vet något jag inte vet. Sluta prata för att kompmallsgruppen är dålig när du är emot ett förslag ställd från någon som inte ens är med i den. Håll dig till sak.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Jocke Rapp »

Snot har rätt. Sluta hitta på påståenden om kompmallsgruppen eller kompmallsarbetet. Om man är mot komp så får man vara det och man har rätt att uttrycka sin åsikt, men man måste inte göra det överallt där folk seriöst vill diskutera komp.

Och oavsett om något är menat som ironi eller inte så kan det vara svårt att hålla isär fakta och påhitt, tänk på det.

Skriv svar