Black Templars

Moderator: Kompmallsansvariga

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Black Templars

Inlägg av paintner »

Mutt skrev:
paintner skrev:
Da Man skrev:Borde verkligen Black templars få samma minus på sina attack bikes som space marines. De måste vara två per squad och kostar 10 poäng mer i grund samt ytterligare 15 för multi-melta?
de är ju lika bra, men som sagt de äter mer poäng.
tycker att BTs borde få en 'S40K FAQ' där de får samma grundkitting (granater) för samma pris som vanliga SM och likaså cyklarna får samma pris. samma för samma så att säga.

dock hör väl den diskussionen kanske inte hit =(
I så fall kanske vi kan faq:a space wolfs cyclones och twin lightningclaws (mm) så att de också kostar samma som SM?
deras codex är ju up to date.
det som stör mig mest är granaterna för BT. biksen har jag aldrig reflekterat mkt över att de är så mkt dyrare.
- black templars @ time of ending -

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Black Templars

Inlägg av paintner »

-2 each Cyclone Missile Launcher
-1 for the 2nd Cyclone or Assault Cannon.

antar det då totalt blir -3 för den andra cyclonen?

Antar detta är per grupp då? Om man mot förmodan skulle vara galen nog att ta 2 termoenheter med 2 cycloner per enhet ...
- black templars @ time of ending -

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Black Templars

Inlägg av paintner »

som jag skrivit direkt under kompmallen så hade jag lite åsikter om BTs mall.

-2 för troops skulle jag vilja se ändrat till -1 för upp till 5man och -2 för resten. precis som vanliga SM.
SM kan inte ha en melta när det bara är 5, men de får å andra sidan en sergeant med 2 attacks i bas.

tre vanliga troops utan extra kittning för SM skulle kompa -3 och för BT -2, då för som sagt SM en Sergeant per squad.
deras squad är 10pts dyrare, men de har granater till skillnad från BT. (SWEFAQas kanske?).

helt enkelt:

-1 för 5man squad
-2 för 10 eller fler.

något annat som kanske inte kan göras så mycket åt vore ju att strömma kostnaden för bikes så de blir samma som i SM.
så blir de ett alternativ för en BT-spelare. måste fielda två om de ska fieldas och 15pts dyrare per bike (blir då alltid 30pts man mister) gör att man hellre går något annat. men det är väl SWEFAQ relaterat. men påpekar det i alla fall =p

folk lär ha mkt åsikter om det.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Black Templars

Inlägg av Zurken »

Tycker generellt sett inte man ska pilla med poängkostnader och regeländringar, den kan få oförutsägbara konsekvenser och gör det svårare för nya spelare att komma in ("varför funkar inte mitt codex som det står?"). Om jag inte minns fel så kan väl BT köpa frags (det är ju dem som är viktiga) för en hyfsat billig kostnad?
Alexander Merinen

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Black Templars

Inlägg av paintner »

Zurken skrev:Tycker generellt sett inte man ska pilla med poängkostnader och regeländringar, den kan få oförutsägbara konsekvenser och gör det svårare för nya spelare att komma in ("varför funkar inte mitt codex som det står?"). Om jag inte minns fel så kan väl BT köpa frags (det är ju dem som är viktiga) för en hyfsat billig kostnad?
frags kostar +1 per model. så då kan man räkna 5 man för 85pts, då utan ngn sergeant. när SM får kracks (+2 per model som BT) och frags för 90 inkl. sergeant (1 mer attack i grund).

så rent point for point känns det som SM ligger över BT i den meningen.

vi har ju en annan uppbyggnad av våra squads, det är jag medveten om.
men om man inte använder sig av Neos (fördel vid wounds) så känns -2 kompen som ett slag i ansiktet.

alternativet att köra -1 vid 5man, inga neos och kanske -2 för 5man och neos eller fler än 10 skulle kännas helt OK.

vi har 0.5 billigare powerfist än SM vilket kan vara rätt då vi inte har en sergeant som har fler attacker i bas, vilken är den man ger sin fist till kan tänkas?

som det är nu med -2 så vill man ju få ut så mycket som möjlig i troopsen, men 20man i en grupp är mer ett hinder än något annat numera då man inte kan gå in i närstrid på samma sätt som förr. så det är sällan man kör så stort.


ang. attackbiken kan jag förstå om man inte ändrar det. det är jag på det klara med. men just granaterna känns som att det är lika för lika.

++edit++
observera att jag är relativt ny vad gäller 40K. spelat till och från och är inte så hemma på alla andra chapters/dexar.
men framför bara min åsikt/fundering.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Black Templars

Inlägg av Zurken »

Jag kan se din poäng i att sänka kompen för små Crusader squads, speciellt om man inte har fordon. (BA betalar -2 i komp för en 5-9man scoring Assault Marines enhet).

Men om man ska börja ge gratis prylar till enheter är jag emot, en Crusader Squad och en Tactical Squad är inte riktigt jämförbara då den ena oftast är närstrids inriktad och den andra skytte inriktad. Visst jag håller med att det kan vara orättvist, men så är det att spela med ett äldre codex och kompen finns för att hjälpa till med det. Tänk också på att BT får många fördelar med att vara ett gammalt codex (som kompen också tar hand om), som felprisad Prefered Enemy (den är ju prisatt för att alltid träffa på 3+, inte re-roll), gamla veteran skills som SM inte har kvar och vissa bra prylar som adamantium mantle t.ex. som SM inte har kvar.

Jag tror dock att BT får ett nytt codex snart, det borde vara det marine-codex som släpps efter Grey Knights (och GW verkar gilla att släppa varannan Space Marines codex, varannan något annat codex), då kommer GW "fixa" dem.
Alexander Merinen

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Black Templars

Inlägg av paintner »

Zurken skrev:Jag kan se din poäng i att sänka kompen för små Crusader squads, speciellt om man inte har fordon. (BA betalar -2 i komp för en 5-9man scoring Assault Marines enhet).

Men om man ska börja ge gratis prylar till enheter är jag emot, en Crusader Squad och en Tactical Squad är inte riktigt jämförbara då den ena oftast är närstrids inriktad och den andra skytte inriktad. Visst jag håller med att det kan vara orättvist, men så är det att spela med ett äldre codex och kompen finns för att hjälpa till med det. Tänk också på att BT får många fördelar med att vara ett gammalt codex (som kompen också tar hand om), som felprisad Prefered Enemy (den är ju prisatt för att alltid träffa på 3+, inte re-roll), gamla veteran skills som SM inte har kvar och vissa bra prylar som adamantium mantle t.ex. som SM inte har kvar.

Jag tror dock att BT får ett nytt codex snart, det borde vara det marine-codex som släpps efter Grey Knights (och GW verkar gilla att släppa varannan Space Marines codex, varannan något annat codex), då kommer GW "fixa" dem.
nej men det med att ändra poäng och ge bort saker gratis kan jag köpa =)

men som sagt.

- 1 5-6
- 2 10+
- 0.5 special weapon when 5man (eller kanske bara för melta, flamer i en så liten grupp gör inte mkt nytta)

då får man möjligheten till en billig kompad scoring (5man) men ett straff om man tar ett special i den lilla (specialen för BT).
- black templars @ time of ending -

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Black Templars

Inlägg av paintner »

en liten fundering.

BT squad på 5man, out of the box är -2 komp
SM squad på 5man, out of the box är 0 komp

Vi kan ta specialvapen redan på 5man. Men jag skulle vilja se lite fler alternativ.

BT med 5man och fist samam minus som för SM.
BT med 5man och fist + special -1.

BT med fler än 10man och oavsett kittning -2, som det är nu.
givetvis plus alla vapenminus på de minus angivna.

Som jag argumenterat för tidigare så är BTs marines sämre för samma summa och vi har ingen sergeant med axtra attacken på fisten. Visst vi kan bli fler (20 man) om vi vill men det är så -2 för squadden är kompat nu. Men väljer man mindre squads utan special blir man väldigt straffad för det i daxläget.

Dessutom är 20manna squads inte riktigt ett sätt att spela numera tyvärr iom reglerna om 1tum stoppet osv.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Black Templars

Inlägg av Katarsis »

BT kommer med största sannolikhet, precis som alla andra, få ett mer nyanserat minus baserat på enhetsstorlek.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Black Templars

Inlägg av Snot »

En sak jag snubblade på när jag läste mallen häromdagen var den extrema kompen på en chaplain på bike.

Med extra allting kompar han -17, alltså jämförbar med mephiston eller abaddon/lysander i raider. Är det verkligen menat? Han är ju inte i närheten så bra.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar