Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Jocke Rapp »

Ja ganska likt mitt... :) Jag tycker som Seregon inte att libben behöver straff i grund, bara för powers. Och det känns fel att ge minus för både pod och wings samtidigt, kolla mitt förslag.
Och jag rekommenderar att ni sänker straffet för DC dreaden, han är riktigt sopig utan storm raven. Gående dc dread med talons för -4 plus fordonsminus är hårt.

Annars ser det fint ut, glöm inte att ge vanlig dread minus för dccw.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Blood Angels

Inlägg av Jocke Rapp »

Glöm inte att lägga in nya dread-minuset i nästa mallsläpp nu inför LinCon!

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Blood Angels

Inlägg av Jocke Rapp »

Som jag skrev ovan så har ni glömt minus för DCCW på dreaden.

En annan sak som borde ändras är att prästen får +1 för jp/bike för då kan han inte åka bil. Det är en gammal formulering som fanns innan den snygga lösningen med *, nu borde det istället stå "+1 if no transport vehicle is in the army*".

Och jag tycker på nåt sätt att devastators med missiler kommer undan för enkelt i kompen, vet inte riktigt hur det ska fixas bara, men de borde få mer minus.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Blood Angels

Inlägg av HeadWar »

Ska Death Company verkligen få minus för pod och Land Raider/Storm Raven samtidigt?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Blood Angels

Inlägg av Katarsis »

Jocke Rapp skrev:Som jag skrev ovan så har ni glömt minus för DCCW på dreaden.

En annan sak som borde ändras är att prästen får +1 för jp/bike för då kan han inte åka bil. Det är en gammal formulering som fanns innan den snygga lösningen med *, nu borde det istället stå "+1 if no transport vehicle is in the army*".

Och jag tycker på nåt sätt att devastators med missiler kommer undan för enkelt i kompen, vet inte riktigt hur det ska fixas bara, men de borde få mer minus.
DCCW skall fixas, jp/bike på prästen likaså. Missile Launchers skall noh IMO ses över lite rent allmänt för MEQ.
HeadWar skrev:Ska Death Company verkligen få minus för pod och Land Raider/Storm Raven samtidigt?
Det är asbra jue! Eller så fixar vi till det...
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag har spelat rätt mkt med DC i olika transportalternativ och dom är inte så jätteheta. Framförallt är dom svaga i jämförelse med tex termosar och dom har dessutom rage...

En bra fix vore att ge enheten +3 för att inte ha raider istället för minus om den finns, precis som termosar. Sätt dessutom en * efter båda raider och pod så slipper man dubbelminus.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Blood Angels

Inlägg av Seregon »

Varför får Tactical Squads -1 om de har ett dedikerat fordon, men Assault Marines får -1 om de är 10 och inte har fordon? Borde inte Assault Squads också få minus för att ta dedikerade fordon, speciellt iom att de får en massiv poängrabatt när de gör så?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Blood Angels

Inlägg av Zurken »

Seregon skrev:Varför får Tactical Squads -1 om de har ett dedikerat fordon, men Assault Marines får -1 om de är 10 och inte har fordon? Borde inte Assault Squads också få minus för att ta dedikerade fordon, speciellt iom att de får en massiv poängrabatt när de gör så?
Assault Marines får -2 i grund även när de inte har jump packs för att deras bilar är såpass billiga. Sen är inte rabatten massiv, speciellt om man väljer att spela med större squads. De får endast -1 om de är 10 och har Jump pack eftersom de då har möjlighet att skapa 2 snabba scoring units, väljer de bort sina JPs så kan de inte göra detta.

5 Assault Marines i Razorback är 120p, 5 Tacticals i Razorback är 145p alltså 25p effektiv rabbat. kompskillnaden är 1
10 Assault Marines dubbel melta i Rhino är 225p, 10 Tacticals i Rhino med melta och multi-melta är också 225p. kompskillnaden är 0.

1 Bolter marine är dessutom oftast bättre än en Marine med Pistol och CCW.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Blood Angels

Inlägg av Seregon »

Är det då inte rimligare att ha:
-1(eller -1,5) each Assault Squad
-1 if unit takes a dedicated transport
-1 if numbering 10 models (only if unit has Jump packs)

Visserligen har tacticals tillgång till bolters, men saknar möjligheten till dubbla specialvapen och är markant sämre när det kommer till att anfalla fiendeenheten i fordonet de precis sprängde.

Edit: 5 tacticals in en razorback kan dessutom inte ta några specialvapen medan de 5 assaultarna får ta ett.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Blood Angels

Inlägg av DHettNeck »

Seregon skrev:Edit: 5 tacticals in en razorback kan dessutom inte ta några specialvapen medan de 5 assaultarna får ta ett.
Precis detta är kärnan. Jag tycker att små enheter borde få ett extra minus om dom tar RBs, i rhinos gör dom inte alls lika mycket.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar