Sida 1 av 62

Blood Angels

Postat: 19 sep 2009, 20:22
av Jocke Rapp
Tråd för diskussion om kompen.

Re: Blood Angels

Postat: 21 sep 2009, 15:28
av cadelin
assaultmarines och tacticals ska nog bara ha -1 i grunden och -2 om dom är 10 för man kan bara köpa dom 5 eller 10

Re: Blood Angels

Postat: 21 sep 2009, 16:40
av Mortarion
Skall BA terminators verkligen ha så mycket minus? Visst, de får en gratis Death company-modell, men han straffas ju i kompen för DC:t. Att ha en fixed storlek på 5 man på enheten är riktigt sunkigt.

Dessutom kan BA inte ha teleport homers, vilket begränsar deras användbarhet ytterligare.

Re: Blood Angels

Postat: 21 sep 2009, 22:59
av Gonka Koff
Mortarion skrev:Skall BA terminators verkligen ha så mycket minus? Visst, de får en gratis Death company-modell, men han straffas ju i kompen för DC:t. Att ha en fixed storlek på 5 man på enheten är riktigt sunkigt.

Dessutom kan BA inte ha teleport homers, vilket begränsar deras användbarhet ytterligare.
Jag håller inte med. BA terminators med cyklon kostar "i praktiken" 195 poäng, SM terminators 230. Assaultterminators är 5 poäng billigare per gubbe jämfört med SM. Om något så borde dom kompa lägre. Jag tycker inte att det är speciellt ofta som squadsize 5 är en nackdel.

Re: Blood Angels

Postat: 22 sep 2009, 07:16
av DHettNeck
Måste hålla med GK. Dom har ju spelets mest prisvärda terminators.

Re: Blood Angels

Postat: 22 sep 2009, 18:23
av Mortarion
De kostar lika mycket men BA-varianten inkluderar en "gratis" Death company-marine som annars skulle kostat 30 poäng. DC-marinen ger ju dock redan minus i en annan kategori. Så egentligen ger BA terminators -6 (eller -7 om man köper jump pack till DC-killen, vilket man antagligen gör). Å andra sidan vill man ofta ha fler DC-modeller än de man får i grund och då sparar man i 30 poäng och skulle ändå fått DC-minuset. BA terminators har dessutom billigare cyclones.

Squadsize på 5 gör att de är betydligt lättare att hantera för motståndaren och att man nästan alltid singlar ut tunga vapen och liknande när de tar stryk. Och för assault terminators gör det att de inte slår alls lika hårt.

Jag skulle föreslå en komp som såg ut något i den här stilen:

Terminators
-4 each unit of Terminators
-1 each Storm Shield
-1 Assaultcannon
-2 Cyclone

Vanliga terminators ger ett mindre minus än SM (om man bortser från DC-minuset). De är lite billigare, men saknar teleport homers, har en fixed squad size och har inte combat tactics.
Har man en cyclone ger de lika mycket minus som SM-varianten eftersom de har rabatt på cyclone som väger upp deras andra nackdelar.
Assault terminators ger ett mindre minus eftersom de lider ännu mer av begränsad squad size.

Re: Blood Angels

Postat: 22 sep 2009, 18:55
av DHettNeck
Håller tyvär inte med.

Squad size 5 är i prktiken bara dåligt för att man inte kan vara tio. Allt där emellan känns ändå ooptat.

Att man vill ha DCn är oftast fallet iaf vilket i praktiken betyder att varje terminator kostar 34 istället för 40. Jag tycker dom förtjänar -5 för fem man.

Re: Blood Angels

Postat: 23 sep 2009, 08:59
av cadelin
va? nu måste jag lägga mig i, efter att ha spelat med assault termosar så hävdar jag att 7 är minimum om man inte spelar med lysander. Lysander med 5 termosar är alldeles utmärkt för då kan man ta strömeltas å shit på honom annars dör dom bara med en eller 2 innan man kommer in i närstrid eller så är man decimerad efter första närstriden. Så BA som inte kan ha lysander har ett stort back i att bara kunna vara 5.

Re: Blood Angels

Postat: 23 sep 2009, 09:41
av DHettNeck
5 i en raider är väl endå helt ok. Speciellt med en man slänger med en chaplain.

Re: Blood Angels

Postat: 23 sep 2009, 10:57
av fjugin
Blood angel chaplains borde kanske få ett lite högre minus än SM-chaplain. Samma poängkostnad med +1BS, +1I, +1A. Iofs "måste" han gå med death company, vilket väl kan ses som en liten nackdel, så det kanske jämnar ut sig.

Tror veteran assault marines är för hårt straffade. Ska de få minus för alla roliga wargear-prylar de kan köpa borde de ge plus i grunden, för utan dessa grejer är de bara dyra assault marines med en extra attack (och med dessa blir de tok-dyra).
Eller har någon lyckats få ut något vettigt ut killarna som inte assasult marines skulle kunna gjort ungefär lika bra för billigare poäng/komp?