Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Space Wolves

Inlägg av The Gretchin »

Glapojke skrev:Ja, ML-spam kompar sämre, eftersom SW har ökande. Men hur ser det ut med andra uppsättningar?

SW kan ju med sin split fire ha t.ex. hälften ML och hälften antihorde eller LCs i samma enhet, vilket kostar några poäng mer, men ger mer flexibilitet, och borde därmed kunna ducka det eskalerade kompet?
+1
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Space Wolves

Inlägg av Ancalagon »

Det är stor skillnad på vad man skjuter på med de olika uppsättningarna, och efter första woundet har man inte längre split fire. Skjuta ut en modell ur en Long Fang enhet är inte svårt. Lascannons är bra visst, men kompar ändå, om än lite mindre, och kostar hela 15 poäng mer. När det börjar dö 40 poängsmodeller gör det ont. Jag spenderar mycket hellre det på annat. Jag spelar dock aldrig med 3 fulla enheter, inte ens 2 fulla, men enbart MLs.

Glapojke
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 apr 2010, 10:13

Re: Space Wolves

Inlägg av Glapojke »

Du bör väl ha en wolf guard som en extrawound samt, med en splittad enhet, så går det ju i värsta fall att ta en på en billig bössa istället, beroende på läget.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Space Wolves

Inlägg av Mag-El »

ofta menlöst att investera i en WG till dem. Oftast vet man inte vem som "får" woundet eftersom det inte är laserkanoner som skjuter på dem utan vapen med många skott. Jag har aldrig mött en lista med WG till dem iaf och jag har bara använt det när jag droppar mina Long Fangs och hoppas på lite CC med(samt jag kör Logan så slots är inget problem). så första woundet dödar antigen split fire eller vapen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves

Inlägg av DHettNeck »

Jag kör alltid WGs till mina LF. Extra-liv är nice, plus att det är ett bra ställe att ha dom på så att man kommer upp i 5 man och får ta en cyclone.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Per
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 aug 2010, 14:14

Re: Space Wolves

Inlägg av Per »

Jag gör det. Ibland. Man kan komma upp i CML-lämpligt antal för Wolf Guards och det är extra wounds. Oftast lägger jag in dom men tar bort dom till slut. 20 poäng för en Heavy Bolter-kille och 18 poäng för en Wolf Guard. Helo! (tills man nått 5 Heavy Weapons iaf).

I turneringen nu senast hade jag en Wolf Guard med i LF-gruppen med 3xML+2xLC. Dyra kanoner kan få leva en stund. Hade dock inte WG i de två grupperna med 2xML+2xHB. Dom är 5 från start vilket gör att man inte får slå Ld bara för att en dör. Dom får stå och panga tills matchen är slut eller dom är borta.

Men sen är det ju också så att man sällan får välja vilken modell som går och dör. Det är oftast smatter som landar i Long Fangs och inte missiler och laserkanoners.

Extramodellen kostar poäng, så det är inget självklart val. Man vill, om möjligt, klämma in Wolf Guards till Grey Hunters i första hand. Ld8 är ok, men absolut inte mer. Ld9 är klart trevligare. Long Fangs har redan 9.

Det är något som SW har gott om iaf. Småplocksval. Det gör ju också komp lite klurigare för armén.

Men kollar man på t.ex TH/SS terminators och liknande så kompar inte SW bättre trots att dom kostar över 50% mer. Men möjligheten att ta bara ett par såna och resten med annan EQ är det som väger upp (även om jag tycker att inte jag får ihop bra terminator-WGs vare sig poäng- eller kompmässigt). WG terminators är en hmm... njäe-enhet för mig mao. Valet med WG med terminator armour är dock inte borta pga plockmöjligheterna. Cyclones har redan tagits upp.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Space Wolves

Inlägg av Mag-El »

Kan helt klart förstå om man vill komma upp i CML. Så får enheten en vanilla WG, men då får enheten WGn pga CML och inte för att den tillför särskilt mycket IMHO.
Nu kör jag personligen oftast Logan eller Plasmasquads med WGs så jag har aldrig problem att komma upp i CML men det är helt klart en annan femma om man inte gör det.

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Space Wolves

Inlägg av Kimich »

Satt och lekte lite med sw listor och komp, har en fundering kring Canis. Han kostar -10, en Lord med twin wolfclaws, belt of russ, runic och varg kostar -8. Han är visserligen dyrare men det låter lite konstigt tycker jag då lorden är bra mkt bättre. Någon som också har funderat på detta? Eller har någon en förklaring till varför Canis är värd det extra minuset?

En annan fråga till om Canis, räknas han som Lord, Battle Leader eller inget av det när det kommer till kompen för thunderwolf cavelry?

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Space Wolves

Inlägg av Johannesson »

En Wolf Lord med exakt samma wargear som Canis kostar 215p. Den kompar -6. Lorden har dessutom +1 WS, (+3 BS) och +2 Ld. Canis har Wrath of the Savage (vilket en normalskicklig spelare lätt kringgår)...

Att Canis är 30p billigare bör inte innebära -4 extra i komp, nej. Om vi utgår från att Lorden med Canis wargear ska kompa -6 bör Canis snarast kompa -7, med tanke på att hans statline är snäppet sämre. Hade den varit exakt samma (särskilt WS sticker i ögonen), hade nog -8 varit mer rätt jämfört med Lorden.

(Ditt exempel med Lord, Twin Wolfclaws, Russ, Runic, Wolf kompar för övrigt -10.)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Space Wolves

Inlägg av Kimich »

Sant, min miss.

Skriv svar